Gå til innhold

En idé til et MMORPG.

Anbefalte innlegg

Dette kan sikkert aldri realiseres, men det hadde vært kult.

-Tid: Nåtiden. Spillet begynner i den tiden vi er i nå, og etterhvert som tiden utvikler seg i verden forandrer det seg i spillet også (selvfølgelig av produsentene, ikke automatisk, det hadde absolutt ikke gått an (tror jeg).

-Man får hele tiden litt penger uansett (slik som sosialstøtte). Hvis man vil ha mer penger må man skaffe seg en jobb. Man kan selvfølgelig også stjele, men det vil ikke være så lurt.

- Når spillet starter, får man en leilighet og en mobiltelefon.Men det er ikke noe bra leilighet. En liten, enkel leilighet som stort sett gir deg tak over hode og et sted å sove.

- I begynnelsen er det fullt av boter. Men etter hvert kommer mennesker og avløser dem (ikke umiddelbart, men når man har kommet på samme nivå som den boten kan man ta dens plass).

- Man kan lage sine egne bygninger.

- Det er spillerne selv som står for lov og orden. Man kan selv lage sine egne selskaper også, som f.eks et bankselskap, forsikringsselskap, dagligvarebutikk, omtrent alt mulig.

- Og best av alt: Det skal være gratis å spille det. Man må kjøpe spillet, men ikke noe månedsavgift. Prisene for server og linje skal betales av reklame som blir formidlet via sms på mobiltelefonen man har i spillet. Det er ikke snakk om reklame hele tiden, men en sms innimellom. Og det er egentlig en grei pris å betale for å slippe månedsavgift (eller?).

Legger sikkert inn flere ting etter hvert som jeg får flere idéer. Jeg ønsker også at andre kommer med inspill og ideer (seriøse!).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid lekt med tanken på en MMORPG som handler om virkeligheten. Men dette er et konsept som jeg tror de færreste tør prøve seg på. Sist nevnte er umulig. De ville aldri tjene nok penger på det, månedavgift er uungåelig.

Man kunne heller ikke skapene VÅR verden i sin helhet, det er ganske enkelt for mye å lage, og detaljene ville være helt borte i natta. Kunne seff. lage et liksom land eller bare en by (litt kjedelig).

Likevel, hadde vært veldig morsomt!

Lenke til kommentar

Et virkelighets-MMORPG hadde gitt folk som ikke får sjansen til det i virkeligheten å gjøre suksess i en virtuell verden :smile:. Men nå kom jeg på en bedre idé. Vi flytter hele spillet til Ringenes-Herre verdenen. Det hadde vært tøft! Hele ringenes herre verdenen der man kunne være hobbit eller menneske eller alv eller ork eller noe annet. Jeg tror egentlig det kunne blitt en stor suksess, særlig for Tolkien-fans som meg selv. Jeg hadde betalt 100 kr/mnd hvis det hadde vært bra.

Lenke til kommentar

To ord, Fallout Online. Bare at tidspunktet bør være i Fallout 2, så man kunne ha joina Enclave.

Hadde vært kjekt å joina Enclave eller Brotherhood of Steel, drept massevis av folk som daglig arbeid og få betalt rikelig for det, og så kaste bort pengene på å oppgradere plasmarifla til en turbo plasma rifle så du kan skyte enda fortere.

Men det burde da være real-time og større kart.

Fallout var en del av min oppvekst.

Lenke til kommentar

Det kunne jo vært bra med et mmorpg som var mer basert på vår tid, men ikke nødvendigvis så dagligdags.. Alt ellers er jo fantasy eller sf. Man kunne jo laget en spennende historie osv, bare at man brukte M-16 i stedet for bue og plasmarifle :wink:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det umulig å unngå månedsavgift?

Er det ikke mulig å ha noe type peer2peer opplegg, eller at folk kan sette opp servere som spillere kan spille på som er kobla opp mot en fet hovedserver fra utviklerne, så det avbelaster dem der.

Internett hastighet blir jo bare raskere og raskere og flere har knallfeite linjer, så kan det være slik at de med kraftige linjer fungerer som slags videreformidlere i seg selv.

Det blir kanskje vanskelig, men umulig? Jeg liker ikke tanken på å betale per måned for noe.

En annen ting dem kunne ha gjort er at det kunne ha vært mulig å kjøpt ting i spillet for virkelige penger, eller at du betaler penger så får du mere credits i spillet, så du kan kjøpe mere ting, det tror jeg de kunne ha tjent på, siden det er folk som tjener på å selge ting på ebay i slike spill.

Ellers kunne det vel ha vært sponserer i tillegg, sånn reklameplakater langs veien for cola og slikt, colaautomater osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:43, slakt skrev:

Hvorfor er det umulig å unngå månedsavgift?

Er det ikke mulig å ha noe type peer2peer opplegg, eller at folk kan sette opp servere som spillere kan spille på som er kobla opp mot en fet hovedserver fra utviklerne, så det avbelaster dem der.

Internett hastighet blir jo bare raskere og raskere og flere har knallfeite linjer, så kan det være slik at de med kraftige linjer fungerer som slags videreformidlere i seg selv.

Det går bare ikke. Man kan ikke ha massive onlinespill som bruker peer2peer. Da er de ikke massive lengre. Hvis en person skulle drive en server som 3000 mennesker skulle spille på til alle døgnets tider; tror du dette hadde gått med "fet linje"? Du trenger maskinkraft og nettkraft til flere hundretusen kroner. Ta Neverwinter Nights. Der kan spillere kjøre servere med 64 spillere. Men likevel, det er ingen som gjør dette fordi det ikke er en levende sjel på denne jord som kan drive 64 spillere uten at noen av spillerne skulle få problemer selv. Det lar ser ikke gjøre. Kanskje det fungerer å drive noen titalls mennesker i en CounterStrike-session, men i massive onlinespill går det bare ikke.

En annen ting; spill-servere i massive onlinespill er hellige. De må beskyttes av utviklerne, og de kan ikke la spillerne drive sine egne. Mennesker er korrupte. De hadde forkludret hele greia og ingen ville spilt på en server som en 16-åring fra Volda (eller whatever) hadde kjørt. Ta Anarchy Online sine servere f.eks., Funcom nekter å si HVOR i Amerika de ligger.

Quote:

Det blir kanskje vanskelig, men umulig? Jeg liker ikke tanken på å betale per måned for noe.

Da bør du heller ikke spille massive onlinespill. Du betaler 100 kr i måneden tops for å spille. Det er 4 timer på kino det. Eller en kveld ute på en billig pizza-resturant. 100 kr er heller billig, og utviklerne fortjener det helt og fult. De skal trossalt;

A) Holde serverne vedlike, betale for serverne og linjene.

B) Alle slike spill har et LIVE-team, som består av et titalls mennesker som jobber på spillet etter det har blitt gitt ut. Disse skal ha lønn.

Quote:

En annen ting dem kunne ha gjort er at det kunne ha vært mulig å kjøpt ting i spillet for virkelige penger, eller at du betaler penger så får du mere credits i spillet, så du kan kjøpe mere ting, det tror jeg de kunne ha tjent på, siden det er folk som tjener på å selge ting på ebay i slike spill.

Det er et spill som skal gjøre dette. Det er under utvikling, men jeg husker ikke hva det heter. Gidder ikke finne det =)

Quote:

Ellers kunne det vel ha vært sponserer i tillegg, sånn reklameplakater langs veien for cola og slikt, colaautomater osv.

Vel, dette er kun mulig hvis de IKKE tar månedsbetaling. Hvis de tar månedsbetaling, og i tillegg setter reklame i spillet, blir det en NRK-situasjon ut av det. Du kan ikke ta lisens, men likevel ha reklame-inntekter. Det hadde blitt opprør. Og reklame-inntekter er ganske enkelt ikke nok til å gjøre punktene A og B, som jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 13:00, Erling E. skrev:

Vel, dette er kun mulig hvis de IKKE tar månedsbetaling. Hvis de tar månedsbetaling, og i tillegg setter reklame i spillet, blir det en NRK-situasjon ut av det. Du kan ikke ta lisens, men likevel ha reklame-inntekter. Det hadde blitt opprør. Og reklame-inntekter er ganske enkelt ikke nok til å gjøre punktene A og B, som jeg nevnte tidligere.

Ikke vær så sikker på det. Det er mulig med reklameinntekter hvis brukersnitte er høyt nok. Problemet er at ingen kan forutsi en suksess, derfor kan heller ingen nye mmorpg starte med reklame inntekter uten høy underskudd risiko. Men si at spillet blir en suksess og mange 1000 ja kanskje millioner mennesker bruker det. Da vil reklame være et alternativ siden sponsorene blir villig til å betale mer. Dette kan muligens erstatte mnd betaling. Personlig tror jeg dette vil skje. Net-spill er en stor business og vil absolutt ikke avta med årene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 16:44, Dreadlord skrev:

Ikke vær så sikker på det. Det er mulig med reklameinntekter hvis brukersnitte er høyt nok. Problemet er at ingen kan forutsi en suksess, derfor kan heller ingen nye mmorpg starte med reklame inntekter uten høy underskudd risiko. Men si at spillet blir en suksess og mange 1000 ja kanskje millioner mennesker bruker det. Da vil reklame være et alternativ siden sponsorene blir villig til å betale mer. Dette kan muligens erstatte mnd betaling. Personlig tror jeg dette vil skje. Net-spill er en stor business og vil absolutt ikke avta med årene.

Vel, hvis 1 million mennesker spiller en MMORPG, så er det naturligvis penger å hente i reklame inntekter. Problemet er at ingen ville latt vær å bruke månedsbetaling. Som du sa; det er big business! Mainstram spillene vil nok alltid beholde månedsbetalinger.

Ta EverQuest for eksempel. De tjener cirka 50 millioner kroner i måneden på dette. Før tjente de litt mindre da månedsummen var på 9.89$. Det var tydligvis for lite for grådigperene, og dermed satt de det opp til 12.89$. Skjønner? MMORPG-er er big business, og det skal slike selskaper utnytte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 17:00, Erling E. skrev:

Vel, hvis 1 million mennesker spiller en MMORPG, så er det naturligvis penger å hente i reklame inntekter. Problemet er at ingen ville latt vær å bruke månedsbetaling. Som du sa; det er big business! Mainstram spillene vil nok alltid beholde månedsbetalinger.

Ta EverQuest for eksempel. De tjener cirka 50 millioner kroner i måneden på dette. Før tjente de litt mindre da månedsummen var på 9.89$. Det var tydligvis for lite for grådigperene, og dermed satt de det opp til 12.89$. Skjønner? MMORPG-er er big business, og det skal slike selskaper utnytte.

Skjønner hva du mener. Forstår godt at de vil holde på mnd bet. Men i det store løpet kan reklame faktisk gi bedre inntekter en 50 mill i mnd. Utrolig hvor mye folk er villig til å betale

:wink:

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Det er et spill som skal gjøre dette. Det er under utvikling, men jeg husker ikke hva det heter. Gidder ikke finne det =)

-----------------------------------------------------

Het det ikke Entropia Online eller noe?

jo, tror det.

[ Denne Melding var redigert av: starfish på 2002-07-26 20:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-25 22:47, DusteBikkje skrev:

To ord, Fallout Online. Bare at tidspunktet bør være i Fallout 2, så man kunne ha joina Enclave.

Hadde vært kjekt å joina Enclave eller Brotherhood of Steel, drept massevis av folk som daglig arbeid og få betalt rikelig for det, og så kaste bort pengene på å oppgradere plasmarifla til en turbo plasma rifle så du kan skyte enda fortere.

Men det burde da være real-time og større kart.

Fallout var en del av min oppvekst.

jo det hadde vært KONGE!! da skulle jeg vært med å bygge opp igjen brotherhood of steel. hvorfor tenkte jeg ikke på fallout online med en gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...