Elcamino Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg skal kjøpe et Canon 350D kit, og en ekstra linse. Jeg er opptatt av å ikke trenge å skifte linse, og den må ha godt med zoom. Jeg har kikket på: Tamron AF 28-300 (ca3200,-) Så kommer mitt spørsmål, er dette lurt? Er 28 lite nok, når man må gange opp med 1.6? Andre alternativ? Håper på noen lettfattelige svar. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg skal kjøpe et Canon 350D kit, og en ekstra linse. Jeg er opptatt av å ikke trenge å skifte linse, og den må ha godt med zoom. Jeg har kikket på: Tamron AF 28-300 (ca3200,-) Så kommer mitt spørsmål, er dette lurt? Er 28 lite nok, når man må gange opp med 1.6? Andre alternativ? Håper på noen lettfattelige svar. Tamron 28-300, 18-200, Sigma 28-300, 18-125 og 18-200 har alle dårlig skarphet på tele. Men etter min oppfatning er Sigma 28-200 av bedre kvalitet på tele. Her er mange tester. De som er testet er uthevet: http://www.popphoto.com/article.asp?sectio..._number=1#Sigma Mange behøver ikk så mye vidvinkel, så 28-200 (45-320) kan være et bra standarobjektiv. fotovideo.no selger dette for ca 1800kr. Men jeg håper du får innspill fra andre også, for dette er bare min mening. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ja, det er forskjell på hva personer vektlegger, så her kommer mitt forslag. Synes personlig det er viktigere med mye vidvinkel, men det blir vanskelig å finne et objektiv som er bra over hele området om du skal ha 18-200 for eksempel. Tamron sin nye 18-200 har fått noen pepper for uskarphet, til tross for at Tamron sin optikk stort sett scorer veldig høyt i tester. Ville nok anbefalt deg å ha to objektiv uansett. F.eks Canon sin 17-40/4L eller 18-85 IS USM og Tamron 28-200/28-300. Da har du såpass mye vidvinkel på teleobjektivet at du sjelden må skifte når du er utendørs på "tur", mens vidvinkellinsen har litt tele slik at du sjelden behøver skifte om du bare skal ta bilder av gjenstander som krever vidvinkel, eller innendørs. Evt. kan du om du velger 17-85 IS USM kjøpe en av Canons 75-300/70-200/90-300 objektiver, om du er forbedredt på å ha med deg to objektiver i visse situasjoner. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Afseth, trådstarter vurderer et objektiv til 3200,- Du foreslår 2 objektiver på tilsammen 12000,- eller mer. Du tror ikke det kanskje er litt over hans budsjett? Selvfølgelig er det en mye bedre løsning, men ikke det han er ute etter. Er dette vanlig praksis i butikken deres? Personlig hadde jeg gått for Sigma 18-200 eller 18-125 hvis jeg hadde dårlig råd og helst ville gått for en ett objektivs løsning. Det er mange som bruker et slikt som et allround "walkaround" objektiv til mindre krevende bilder. Sigma'en er i tester vist seg som skarpere enn Tamron. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Afseth, trådstarter vurderer et objektiv til 3200,-Du foreslår 2 objektiver på tilsammen 12000,- eller mer. Du tror ikke det kanskje er litt over hans budsjett? Selvfølgelig er det en mye bedre løsning, men ikke det han er ute etter. Nå ser jeg ikke noen grense på hvilket budsjett han vil ha, så jeg kommer med en mening om hvilke objektiver som kan passe hans bruk. 17-40 koster ca. 6000, og Tamron 28-200 et par tusen. 17-85 IS USM koster 5-6000, og zoomlinsene fra 1500 kroner. Sier ikke at han skal kjøpe alle sammen, og mitt ene forslag, 17-85+90-300 kommer på ca. 6500 om man leter og finner et billig sted... omtrent halvparten av 12000 som du antyder at det vil koste. Et 17-40+28-200 som er mitt andre forslag, kommer på rundt 8000 kroner. Selvfølgelig kan man få billigere løsninger, men da han ikke nevnte noe budsjett, og jeg heller ikke la merke til prisen på objektivet han spurte om, så bare kom jeg med pakkeløsninger som kan passe han bra. Han vet selv om det er noe som hans budsjett vil klare eller ikke. Er dette vanlig praksis i butikken deres? Hva i all verden er det for en kommentar? Utrolig seriøst og relevant for tråden må jeg si. Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 De fleste billige objektiver som kan gå fra vidvinkel til 200/300mm tele er vell ikke akkurat så veldig lys-sterke + at de har forvrengning ved full vidvinkel? (eller er jeg helt ute å kjører nå?) bigk. Lenke til kommentar
dari Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 QUOTE (Madmax30 @ 29/06/2005 : 12:58) Afseth, trådstarter vurderer et objektiv til 3200,- Du foreslår 2 objektiver på tilsammen 12000,- eller mer. Du tror ikke det kanskje er litt over hans budsjett? Selvfølgelig er det en mye bedre løsning, men ikke det han er ute etter. Nå ser jeg ikke noen grense på hvilket budsjett han vil ha, så jeg kommer med en mening om hvilke objektiver som kan passe hans bruk. 17-40 koster ca. 6000, og Tamron 28-200 et par tusen. 17-85 IS USM koster 5-6000, og zoomlinsene fra 1500 kroner. Sier ikke at han skal kjøpe alle sammen, og mitt ene forslag, 17-85+90-300 kommer på ca. 6500 om man leter og finner et billig sted... omtrent halvparten av 12000 som du antyder at det vil koste. Et 17-40+28-200 som er mitt andre forslag, kommer på rundt 8000 kroner. Selvfølgelig kan man få billigere løsninger, men da han ikke nevnte noe budsjett, og jeg heller ikke la merke til prisen på objektivet han spurte om, så bare kom jeg med pakkeløsninger som kan passe han bra. Han vet selv om det er noe som hans budsjett vil klare eller ikke. Er dette vanlig praksis i butikken deres? Hva i all verden er det for en kommentar? Utrolig seriøst og relevant for tråden må jeg si. Selv om dette er på siden av denne tråden må jeg bare nevne det. Jeg har selv opplevd dette i en butikk. Jeg kom inn og spurte litt rundt et objektiv, og selgeren foreslo et som 3-4 ganger så dyrt. Jeg følte at jeg om mine behov ikke ble ivaretatt. Jeg handlet en annen plass. Ettersom trådstarter har et forslag som koster 3200 kan det være lurt å ta utgangpunkt i dette, for deretter å foreslå pakken du vil anbefale. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nå blir dette litt off-topic, men hva jeg gjør her og i butikken er to helt forskjellige ting. Her prøver jeg ikke å selge noe, og syntes fortsatt at slengkommentaren til Madmax30 var helt på jordet. Det var fullstendig unødvendig og jeg blir litt provosert av at folk skal angripe andre for ingen ting. Når det er sagt, så skrev jeg i min forrige post at jeg ikke så prisen han skrev på objektivet. Jeg så heller ikke at han hadde tenkt å kjøpe kit'et med kitlinsen. Jeg må bare lære meg å lese poster ordentlig, that's all . Derimot å høre hva folk sier, er litt lettere. Han skrev uansett ingen grense for budsjett, men hvis noen sier til meg at de vil bruke kun 3000 kroner, så prøver jeg å finne den beste løsningen til rundt 3000 kroner. Uansett så kommer jeg med et forslag, om trådstarter velger å følge det, får han velge. Jeg tvinger ingen. Mitt reviderte forslag etter å ha lest posten til trådstarter litt nøyere: Bruk 18-55 til de tilfeller der du må ha vidvinkel, ellers kan du la et 28-200/300 sitte på kamerahuset ellers. Det holder nok vanligvis med mindre du tar bilder innendørs i selskaper, eller av store ting ute som du ikke kommer særlig langt fra. Lenke til kommentar
Elcamino Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Takker for svar , så kommer neste spørsmål? Hva er ulempen med 28-300 i forhold til 28-200? Jeg vet hva fordelen er..... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hvis du er opptatt av å ikke skifte linse, så har du mest sansynligvis ikke fotografiske behov som krever speilrefleks. Kjøp heller et kompaktkamera. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Takker for svar , så kommer neste spørsmål? Hva er ulempen med 28-300 i forhold til 28-200? Jeg vet hva fordelen er..... Når det gjelder objektiv så går alltid de forskjellige egenskapene på bekostning av andre. Vil du ha god kvalitet så må du ha mindre zoom, større, dyrere og tyngre optikk. Kjøper du et objektiv med stor zoom så får du dårligere bildekvalitet. Du får mindre skarphet, mer lysavfall i hjørnene, mer fortegning, tregere zoom, ofte større objektiv osv. Som jeg skrev rett ovenfor, gå for et kompaktkamera. Der får du gode kamera med 10x zoom, der objektivet er fullt tilpasset akkurat det kamera du kjøper. Dersom du alikevel skulle bry deg om bildekvalitet så glem mange ganger zoom og kjøp objektiv som passer til den typen bilder du ønsker å ta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå