Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke ADSL leverandør? Trenger hjelp og tips.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Theo343,

 

Anbefaler deg på sterkeste Bluecom.

 

Bluecom leverer både på telenor sine sentraler og sine egne.

 

Fordelen med bluecom vs. tele2 osv. skal være mer stabile linjer, og at linjene til bluecom vistnok skal ha lavere ping enn konkurentene som leverer på telenor sitt nett, om dette stemmer er jeg ikke sikker på. Jeg har iallefall bedre ping med min bluecom linje, enn samtlige av di som jeg kjenner som har telenor.

 

Er stabilitet og lav ping viktig; bluecom, er lav pris viktig, tele2 eller start.no

Lenke til kommentar

hvorfor er det ingen som har nevt upc (chello). selv har jeg 8mbit\1mbit linja deres, betaler kun 579kr. tror dette er det absolutt billigste i norge i dag (hvis man ser bort fra bredbåndsfabrikken da såklart..som har en meeeeget begrenset tilgjengelighet). har hatt lite problemer med upc, og grei kundeservice. anbefales

Lenke til kommentar

Vel det er ikke å stikke under en stol at UPC har hatt STORE problemer med stabilitet og kundeservice. Men UPC har gode priser.

 

Det er ingen som kan levere fiber i nærområdet ditt da?

 

Heldigvis har Lyse lagt fiber i gata mi, så nå blir det snart 50/25mbit linje. :love:

Lenke til kommentar
hvis du ikke liker bindingstid, kan jeg anbefale combitel networks, ikke så gærne priser der heller, det er forresten de som har overtatt tiscali fra telenor

Tror ikke du følger med helt jeg.

 

ISDN/Modem kunder er overdratt til MTU Combitel

ADSL kundene blir hos Telenor.

 

edit:

 

Til trådstarter: Når du skal ha hjelp til ADSL er det alltid lurt å si hvor du bor og om du kan få fra NTE(Nord-Trøndelag E-verk), Lyse, Canal Digital eller UPC. De har ofte mer gøyale ting via sine egne nett enn via telefonnettet (ADSL)

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
Bluecom og NGT har faktisk egne nett, og er de eneste som ikke benytter seg av Telenor sitt nett godonnett, altså er det ikke riktig som du sier at alt må gå gjennom Telenor. Altså er det best å velge mellom Telenor, NGT eller Bluecom.

 

Telenor er dyrt!

NGT har dårlig kundeservice, men god pris.

Bluecom har utrolig bra kundeservice og er 1,- dyrere enn NGT med høyere inn- og ut-hastighet (NGT Bravo 2000/400 (398,-) vs. Bluecom 2200/512 (399,-))

 

Velg selv :p

Det er mulig, men hvis du leser første posten min så ser du at jeg må velge de som kan levere på telenors utstyr fordi ingen andre har eget utstyr i min sentral.

 

Det går på utstyr i sentral, ikke "nett".

 

Dette betyr også at leverandørens egne hastigheter og priser ikke er noe jeg kan velge mellom siden det er avhengig av at de har eget utstyr i sentralen. Har de ikke det må jeg velge egne produkter hos dem på telenors utstyr.

 

 

themisfit:

Hvorfor har ingen nevt UPC

Kan UPC levere ADSL på telenors utstyr? ;)

 

Ellers bor jeg slik til at jeg har parabol TV, da kabeltv selskapet ikke er særlig kjent eller nymoderne og hvertfall ikke har en akseptabel internett ordning, samt at jeg ikke var villig til å betale 5000,- i tilknytningsavgift.

 

Fiber tviler jeg sterkt på at blir lagt her ute. De beste jeg kan håpe på etterhvert er SHDSL el. Dvs. her kommer det neppe noe annet enn det som kan leveres på kobberparet, strømlinja eller via luft.

 

Merkelig at strømleverandørene ikke har fått fart på nett via strøm ennå. De overvant jo de største problemene med dette for nesten 2 år siden. Det hadde vært den perfekte løsningen. Er strømmen borte bruker man ikke PC uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv har jeg Tele2 med god erfaring. Ikke alltid lovet nedlast, men jevnt over mer enn lovet opplast. Men ingen klarer konstant å levere maks, til det er det for mange elementer som påvirker. Og svært godt fornøyd med brukerstøtte, men jeg har bare hatt behov for den to ganger på 1 1/2 år.

 

Men som flere her peker på ville jeg sterkt vurdert Bluecom (kommer trolig til å skifte i løpet av noen måneder). Selv om de er noe dyrere enn Tele2, er de en av leverandørene som kan tilby fast ip til en fornuftig pris i Telenors nett.

 

Jeg er også på en sentral der bare Telenor har utstyr (og dette er ikke ute i bushen).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg trenger egentlig ikke fast IP, da jeg benytter DynDNS for evt. serverfunksjoner og for enkelt å komme til utenfra.

 

Og fast ip alene er ikke fullverdig uten domene og dns tilknytninger. Derfor ser jeg dynamisk IP og DynDNS som en god ordning. Og det kan faktisk være en fordel med dynamisk IP i mange tilfeller :).

 

Men hvordan er start.no i forhold til bluecom? Virker for meg som om disse 2 er de mest interessante.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Combitel er ikke akutelle da de tar 495,- i etableringsutstyr _selv_ om man kjøper en gjør det selv pakke, samt at de har 1000,- i gebyr hvis du ikke skulle ha fasttelefon.

 

De er også omtrent dyrest i månedsleie uten fasttelefon. 603,-. Så i bunn og grunn dyre på alle områder!

 

Andre forslag? (NB! har oppdatert oversikti første post)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men kan si en ting som trekker for Telenor da... og det er hvis det er noe som skjer, så får du rettet feilen raskere enn ved å ha en annen leverandør. f.eks: Du melder feil på nextgentel... hvis feil på linja så må de melde videre til Telenor... og så skal telenor sjekke... og så går den ut til montør... har du telenor blir det sjekket og målt mens du er på telefonen med dem, og hvis du trenger montør så blir det sendt ut slik at linja skal være i orden dagen etter du melder det. Mot andre leverandører ca 2 dager etter du meldte det.

Så har det seg slik at NGT har eget utstyr da.. :!:

Der både bluecom og ngt ikke har egne sentraler bruker de telenor sine..

Lenke til kommentar

skiller ikke mange kr på de alternativene du har lista opp.. ca 50/60kr måneden..

 

 

50kr for kvalitet er ikke ille...(dvs 50kr er LITE å betale hvis du ikke får det du skal og du sitter å river deg i barten og det ikke skjer noe når du ringer kundeservice osv..)

 

catch/bluecom og telenor virker som opplagte alternativer....

 

jeg er tidligere kunde i telenor ca4år og nå hos i catch i 1 år (telenor kan/vil ikke levere samme hastighet som catch her..)

 

men catch kundeservice har kortere åpningstider men raskere respons enn telenor.. og må det gjøres noe fysisk i sentralen tar det også lengere tid enn med telenor...)

 

 

catch har også spillpakke mail osv på gang...( men man kan velge abb uten dette tillegget også) men når kommer det *undrer*

 

 

er enig at fast ip ikke er noe must...

Lenke til kommentar

Jeg har bluecom 1100/448 som nylig er blitt oppgradert til 2200/512 pga noe kampanje greier..Er happy jeg...Med en gang jeg fikk bluecom sleit jeg med mye nedetid pga ombygging i sentralene..Da jeg ringte inn til bluecom og forklarte at jeg hadde hatt en god del nede tid så fikk jeg et plaster på såret..De ga meg 3000/512 i en måned...Syns da dette var snilt...

 

Så jeg har egentlig ikke noe å utsette på bluecom...Rask kundeservice, man får hjelp med en gang det er noe...

 

Så jeg anbefaler deg Bluecom.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Iom. at det kun er 60-70,- i prisforskjell mellom telenor(nest dyrest etter catch) og den billigste som også er aktuell start/bluecom. Og kun telenor har utstyr i sentralen og ingen andre virker som å ha planer om å bygge ut her, Så virker det som om det er lurest uansett å sitte med telenor.

 

Jeg ønsket å bli kvitt ISDN fasttelefon som er galskap å sitte med når man har ADSL. Og å bytte til analog koster flesk, så da sier jeg opp.

 

Og i den forbindelse så jeg på om jeg burde bytte ADSL leverandør før jeg sa opp fasttelefon siden det kostert 900-1000,- å bytte uten fasttelefon.

 

Ved å bytte til ADSL start.no sparer jeg ca. 65,- pr mnd

Og ved å si opp fasttelefon sparer jeg ca. 350,- pr mnd(billigere å ringe mobil-mobil, og har trukket fra ulemper med å ikke ha fasttelefon).

 

Totalt sett i året hadde det gitt meg en årlig innsparing på 5000,- som absolutt er verdt å ta med seg på en ekstra ferie eller andre budsjetter ;-).

 

Så 50-60 høres ikke mye ut pr. mnd. Men i det store bildet har det betydning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...