Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke ADSL leverandør? Trenger hjelp og tips.


Anbefalte innlegg

Hvilken ADSL leverandør på Telenors utstyr?

 

Jeg ønsker å bytte fra Telenor ADSL til en annen leverandør for å spare penger. Men jeg er begrenset av at kun telenor har utstyr i sentralen ingen andre planlegger å sette inn eget utstyr.

 

Derfor må jeg velge leverandører som kan levere ADSL på telenor sitt utstyr.

 

Jeg har funnet følgende som er noe rimeligere enn telenor.

 

Liste, med pris(4Mbps på telenors ADSL utstyr), uten fasttelefon:

* Telenor ADSL - 609,- (bra kvalitet, kundeservice og tillegstjenester)

* TELE2 - 544,- (sies å koble flere ADSL abb. på samme port)

* NGT - 588,- (rykte på seg for dårlig kundeservice og fiendtlig mot servere@home)

* BLUECOM - 578,- (vet lite om)

* START - 547,- (eneste som gir søk på adresse hvis du ikke har fasttelefon, bra!)

* Combitel - 603,- (ingen bindingstid, +495,- i etablering selv med gjør det selv pakke!)

* Catch virker usannsynlig dyrt for en 4Mpbs som disse prisene her. Utfra innlegg lenger ned på siden.

 

 

Er ikke sikker på om det er fler. Tiscali er vel eid av telenor nå.

 

Tele2 kommer ca. 70-100,- billiger ut per mnd. på en 4Mbit ADSL linje til meg. Men er ellers TELE2 ok? (tilleg uten fasttelefon er iberegnet på alle)

 

Jeg har nemlig en begrensing til. Jeg skal si opp fasttelefon etter jeg har byttet ADSL leverandør, og det betyr at den jeg bytter til bør være riktig valg siden det uten fasttelefon vil koste 900,- i oppkoblingsavgift hvis jeg skal bytte igjen. (skulle ønske jeg hadde upc kabeltv og ikke parabol)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart.no kom 3,- dårligere(547 uten fasttelefon) ut enn Tele2 på lik linjehastighet. Ellers vet jeg ikke om forskjeller i tilleggstjenester.

 

En ting som er bra med Telenor Online ADSL som jeg har i dag er Icanal som er inkludert i ADSL abbonementet. Antivirus og sikkerhetprog får man som regel fra alle og jeg bruker dem ikke.

 

Derimot kan jeg ha sansen for online tjenester som:

* spill streaming, gameserver hosting, webtv, filmstreaming, isp e-post vask, isp e-post antivirus, sms fra nett osv osv.

 

Andre som har flere tips?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med Telenor, Tele2 og NGT (alt på samme utstyr). Byttet fra 704 hos Telenor til 1024 hos Tele2 pga. pris, men angret etter kort tid da det viste seg at Tele2 hadde for vane å koble meg fra internett uten grunn... De 4-5 første månedene leverte de ikke hastigheten jeg betalte for heller. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ringte/sendte mail til kundeservice, men det var aldri snakk om å gjøre noe med problemene. Hastighetsproblemet rettet seg riktignok, men det tok jaggu sin tid også. Byttet til NGT for 1½ år siden og har ikke hatt noen problemer overhodet med forbindelsen (kundeservicen til NGT skal ikke jeg begynne å bable om, den har blitt omtalt nok her på forumet tror jeg :roll: )

Lenke til kommentar

Tenker på å bestille catch, har heller ikke telefon:

 

ADSL Privat Proff 2200/640 499,- 499,-

Tillegg for uten telefon 499,- 79,-

ADSL modem 499,- 0,-

Sum 1497,- 578,-

 

Prisene er etablering og per måned. Skal lese videre i denne tråden før jeg bestiller.

Lenke til kommentar

Så langt virker det som om start.no er beste alternativet rent pris/hastighetsmessig. Siden jeg har hørt fra flere hold at Tele2 ikke er 100% på lovt båndbredde og lovt oppetid. Bla. bredbåndsguiden har en del slike henveldelser på Tele2.

 

Men start.no har vel ikke så bra underholdningspakke som telenor?

Lenke til kommentar

BLUECOM :thumbup:

 

ALLE porter er åpne, og servere funker uten å styre med porter og NAT osv.

 

De har satt seg som mål å bli best på kundeservice i Norge. Tror det er noe sånt som maks 3 min. venting på telefon, og svar på mail innen dagen er omme.. Utrolig bra!

 

Pris/Hastighet er ikke så verst heller... Billigere enn NGT og Telenor... :)

Lenke til kommentar

Jeg har Tele2 selv (2 Mbps), og har hatt Tele2 i ett og et halvt år. Begynte med 704 kbps, men oppgraderte nylig til 2 Mbps.

 

Jeg har aldri opplevd betydelig nedetid eller redusert hastighet som kan spores tilbake til Tele2. Jeg hadde en episode, men det var et kabelbrudd i den kabelen fra splitteren til modemet.

 

Ellers har jeg aldri opplevd at Tele2 har koplet meg av nettet uten grunn. Jeg vil med andre ord anbefale alle å bytte til Tele2.

Lenke til kommentar

Vel... kan med en gang si at Tele2 ikke kobler flere adsl'er pr port... det er fysisk umulig! Dessuten så er det Telenor som styrer portene. Det er også standarder på kapasitetsbegrensninger.

 

Men kan si en ting som trekker for Telenor da... og det er hvis det er noe som skjer, så får du rettet feilen raskere enn ved å ha en annen leverandør. f.eks: Du melder feil på nextgentel... hvis feil på linja så må de melde videre til Telenor... og så skal telenor sjekke... og så går den ut til montør... har du telenor blir det sjekket og målt mens du er på telefonen med dem, og hvis du trenger montør så blir det sendt ut slik at linja skal være i orden dagen etter du melder det. Mot andre leverandører ca 2 dager etter du meldte det.

Lenke til kommentar

Riktig det godonnet sier. Jeg ringte telenor fordi jeg ikke fikk kontakt med servern demmers. De søkte opp å fant ikke mitt modem. Dette var torsdags kveld. De lovet meg en reperatør fredagen etter før 12.00! Folk sier at telenor er bare skjit å dyrt. Ja, er kansje litt i dyreste laget men jammen verd det

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd kunde hos telenor. Har hatt de i 3 år og kun opplevd at linjen blir borte i 10 min i ny og ne mellom 3-5 på natten, men ellers ingen store problemer.

 

Jeg synes det var synd at de fjerner direkte.online.no fordi dette var en kundeservice chat som skilte telenor fra en del andre. Her fikk man hjelp på direkten via chat. Veldig enkelt.

 

Derimot hvis jeg velger start.no eller tele2 vil jeg spare ca. 840,- i året og det er penger for en familiefar.

 

Jeg skal også si opp fastelefon som sparer meg for ennå 3-7000,- i året slik at totalen blir nesten 4-8000,- i året.

 

Årsaken til at jeg vurderer å bytte ADSL leverandør nå er fordi at har jeg sagt opp fasttelefon må jeg betale 900,- uansett ved bytte av ADSL senere. Og da er det dumt å sitte med en dyrere leverandør nå.

Lenke til kommentar

Bluecom og NGT har faktisk egne nett, og er de eneste som ikke benytter seg av Telenor sitt nett godonnett, altså er det ikke riktig som du sier at alt må gå gjennom Telenor. Altså er det best å velge mellom Telenor, NGT eller Bluecom.

 

Telenor er dyrt!

NGT har dårlig kundeservice, men god pris.

Bluecom har utrolig bra kundeservice og er 1,- dyrere enn NGT med høyere inn- og ut-hastighet (NGT Bravo 2000/400 (398,-) vs. Bluecom 2200/512 (399,-))

 

Velg selv :p

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg har vært bluecom-kunde i ca. 3 år nå, og jeg må si meg VELDIG fornøyd med kundeservice, stabilitet og hastighet.

 

Hvis det har vært noen problemer har dette blitt raskt og enkelt over telefon, de leverer en egen sikkerhetspakke med F-secure antivirus og firewall. Den kan dog være litt kranglete hvis du velger å dele nettet gjennom din maskin via standarddelingen i windows. Dette er ikke noe som må til ettersom du kan koble modemet rett inn i switchen/huben din og alle brukerne på nettverket får en egen dynamisk IP.

Har hatt så mange som 7 pcer med hver sin IP :thumbup:

 

De bygger kontinuerlig ut, så hvis du ikke dekkes av bluecom sin egen infrastruktur så blir hastigheten noe annen.

 

Bluecom har heldigvis bygd ut sentralen i mitt område, og jeg har 4400/640 for 399,-

Hastigheten har gått fra 704kbitps til 4400kbitps, og hvis de har hatt spesielle kampanjer med bedre hastighet, så har det ikke vært noe problem å ta en telefon for å få oppgradert linja uten ekstra kostnad og binding ;)

Lenke til kommentar
Men kan si en ting som trekker for Telenor da... og det er hvis det er noe som skjer, så får du rettet feilen raskere enn ved å ha en annen leverandør. f.eks: Du melder feil på nextgentel... hvis feil på linja så må de melde videre til Telenor... og så skal telenor sjekke... og så går den ut til montør... har du telenor blir det sjekket og målt mens du er på telefonen med dem, og hvis du trenger montør så blir det sendt ut slik at linja skal være i orden dagen etter du melder det. Mot andre leverandører ca 2 dager etter du meldte det.

Så har det seg slik at NGT har eget utstyr da.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...