E320CDI Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Hei jeg har en Sony DSCP-150 og skal prøve meg på å ta bilder av biler som er i fart... jeg veit ikke hvordan jeg skal få det til!.. kunne noen hjelpe meg med det?.. hvilken lukker tid skal jeg bruke og hvilken blender? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Kort lukketid er vel nøkkelen. Vet ikke helt hva kameraet ditt har av instillinger, men bruk så kort lukketid som mulig. Blenderen blir da ganske stor...så stor som mulig. Endret 28. juni 2005 av TheDarkListener Lenke til kommentar
MEI Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Eller du kan bruke relativt lang lukker, og panorere (bevege kamera i samme retning som motivet(bilen)). Bakgrunnen glir ut i streker, og du kan få en fin fartsfølelse. Her er et bilde tatt med 1/6 sek. lukker. Endret 28. juni 2005 av MEI Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 En annen bruker har brukt teknikken som MEI beskriver med bedre hell: Se her Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Teknikken ovenfor kan kombineres med blitz på bakre gardin for å få fryst hovedmotivet (som er nærmere blitzen enn bakgrunnen) Lenke til kommentar
Dunluper Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) anbefaler ikke å bruke blitz på fartsbilder siden du da må stå så nerme bilen at det blir farlig. valg av lukker tid kommer ann på hvordan du ønsker at bildet skal bli. velg så rask lukkertid som mulig hvis du er ute etter å fryse bevegelsen. spesielt på bilder fra siden, hvor du ser felgene, er ikke dette et godt valg siden det ser ut som om bilen er parkert ute på banen. hvis du er ute etter skarp bil og dus bakrund er lukketider mellom 1/200 og 1/60 tingen, helt etter hvor trent du er på å få en stødig panorering og hvor stor prosen av bildene dine du trenger klare. har selv brukt lukkertider helt ned i 1/30 på farts bilder. synes da bildene får en uekte førelse som jeg ikke liker. valg av lukkertid kommer også ann på hvor fort bilen kjører og hvordan du står i forhold til bilen. kommer den ca rett mor deg er ikke lang lukkertid noe bra, siden du ikke har murlighet til å panorere. ikke bruk stativ, bruk hele overkroppen til å rotere med og ikke bare hendene og hodet to eksempler på fartsbilder jeg har tatt med panorering Kamera: canon a80 -- 1/30s f/8 Kamera: Canon 350d 17-85mm -- 1/125s f/16 fartsbilder av bil er også mulig å ta fra en annen bil i fart. her er linser med bilderstabelisator en fordel men fult mulig uten. her kan man gå mye lengre ned i lukkertid enn på panorerings bilder +- 1/30 er å anbefale Kamera: Canon 350d 17-85mm -- 1/25s f/8 Endret 31. oktober 2005 av Dunluper Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Btw: Noen som veit om noe rally e.l. på det sentrale østland i sommer? Noen anbefalte oversiktssider på nett? Lenke til kommentar
lobster Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hehe, du skulle vært på Rudskogen i helgen... Ikke rally med banekjøring og biltreff... Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) dunluper, utrolig fete bilder. Har nå kjøpt meg samme objektivet og skal se om ikke jeg klarer å ta noen slike bilder. Skyter du i serie eller konsentrerer du deg om ett og ett bilde ? Endret 20. september 2005 av proturbo Lenke til kommentar
Dunluper Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 dunluper, utrolig fete bilder. Har nå kjøpt meg samme objektivet og skal se om ikke jeg klarer å ta noen slike bilder. Skyter du i serie eller konsentrerer du deg om ett og ett bilde ? 4873592[/snapback] blir en del serier , eller nesten , ikke hold knappen nede , men trykk for hvert bilde. siden det tas med speilrefleks ser du ikke noe når bildet tas så er geit med litt tid imellom til å tilpasse fraten, og til å zoome, ,er kult å zoome under eksponering men er ikke den effekten jeg er ute etter, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå