Gå til innhold

Fotografer biler i fart!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller du kan bruke relativt lang lukker, og panorere (bevege kamera i samme retning som motivet(bilen)). Bakgrunnen glir ut i streker, og du kan få en fin fartsfølelse. Her er et bilde tatt med 1/6 sek. lukker.

post-65-1119989555_thumb.jpg

Endret av MEI
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

anbefaler ikke å bruke blitz på fartsbilder siden du da må stå så nerme bilen at det blir farlig. valg av lukker tid kommer ann på hvordan du ønsker at bildet skal bli.

velg så rask lukkertid som mulig hvis du er ute etter å fryse bevegelsen. spesielt på bilder fra siden, hvor du ser felgene, er ikke dette et godt valg siden det ser ut som om bilen er parkert ute på banen. hvis du er ute etter skarp bil og dus bakrund er lukketider mellom 1/200 og 1/60 tingen, helt etter hvor trent du er på å få en stødig panorering og hvor stor prosen av bildene dine du trenger klare.

har selv brukt lukkertider helt ned i 1/30 på farts bilder. synes da bildene får en uekte førelse som jeg ikke liker. valg av lukkertid kommer også ann på hvor fort bilen kjører og hvordan du står i forhold til bilen. kommer den ca rett mor deg er ikke lang lukkertid noe bra, siden du ikke har murlighet til å panorere.

ikke bruk stativ, bruk hele overkroppen til å rotere med og ikke bare hendene og hodet

to eksempler på fartsbilder jeg har tatt med panorering

IMG_3134.jpg

Kamera: canon a80 -- 1/30s f/8

IMG_7035.jpg

Kamera: Canon 350d 17-85mm -- 1/125s f/16

fartsbilder av bil er også mulig å ta fra en annen bil i fart. her er linser med bilderstabelisator en fordel men fult mulig uten. her kan man gå mye lengre ned i lukkertid enn på panorerings bilder +- 1/30 er å anbefale

IMG_0030.jpg

Kamera: Canon 350d 17-85mm -- 1/25s f/8

Endret av Dunluper
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
dunluper, utrolig fete bilder. Har nå kjøpt meg samme objektivet og skal se om ikke jeg klarer å ta noen slike bilder.

Skyter du i serie eller konsentrerer du deg om ett og ett bilde ?

4873592[/snapback]

blir en del serier , eller nesten , ikke hold knappen nede , men trykk for hvert bilde.

siden det tas med speilrefleks ser du ikke noe når bildet tas så er geit med litt tid imellom til å tilpasse fraten, og til å zoome, ,er kult å zoome under eksponering men er ikke den effekten jeg er ute etter,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...