Gå til innhold

Hjelp til å lære C++?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget mitt var at du burde satse på å sette deg inn i de bøkene du allerede har, før du går til anskaffelse av noen flere. Du bør ha en solid forståelse (forståelse, ikke bare kjennskap) av språket før du begynner å spesialisere deg på noen felter. For å gjøre deg den tjenesten det er å være brutalt ærlig: Du er ikke erfaren nok ennå.

Lenke til kommentar

Jeg har også den boka, og jeg må si det er imponerende hvor mye gammelt dritt de har klart å stappe inn i boka. Den er jo tross alt bare fra 1998 eller noe.. Og, ja, det er Borland dialekten de bruker, og det regnes(etter min mening) ikke som et positivt argument ;)

Edit: Men det som er bra med en slik utdatert bok, er at man lærer seg de litt eldre teknikkene som man ikke lenger trenger å tenke på, fordi standard bibloteket allerede har implementert disse for oss..

Endret av zirener
Lenke til kommentar
Åssen filer, fra et annet program?

Alle slags filer.

Eksempelprogram som leser en linje fra en fil, og skriver den samme linjen til en annen fil:

#include <fstream>
#include <iostream>
#include <string>

int main()
{
    using namespace std;

string input_filename;
    string output_filename;

// Ta imot filnavn
    cout << "File to read from: ";
    getline(cin, input_filename);

cout << "File to write to: ";
    getline(cin, output_filename);

// Åpne filene for å se at begge to kan åpnes
    cout << "Opening " << input_filename << "... " << flush;

// ifstream -- leser fra en fil
    ifstream input_file(input_filename.c_str());
    if (!input_file) {
         cerr << "Error!\nUnable to open " << input_filename << "! Exiting...\n";
         return 1;
    }

cout << "done\nOpening " << output_filename << "... " << flush;

// ofstream -- skriver til en fil
    ofstream output_file(output_filename.c_str());
    if (!output_file) {
         cerr << "Error!\nUnable to open " << output_filename << "! Exiting...\n";
         return 1;
    }

// Leser en linje fra input_file
    cout << "done\nReading from " << input_filename << "... " << flush;
    string line;
    getline(input_file, line);
    cout << "done\nReceived: " << line;

// Skriver linjen til output_file
    cout << "\nWriting \"" << line << "\" to " << output_filename << "... " << flush;
    output_file << line << endl;
    cout << "done\nCleaning up and exiting...\n";

// Lukker filene. I utgangspunktet ikke nødvendig rett før et program avsluttes
    input_file.close();
    output_file.close();
 return 0;
}

Lenke til kommentar

Benytter annledningen til å slenge inn eit spørsmål. Eg har eigentleg lært at når du inkluderer fstream, så blir iostream automagisk inkludert frå dette biblioteket, men eg såg i går at det slett ikkje er slik i DEV-C++... Korleis er det i standard C++? Er det f.eks. ein Borland-ting eg forklarer?

Lenke til kommentar
Benytter annledningen til å slenge inn eit spørsmål. Eg har eigentleg lært at når du inkluderer fstream, så blir iostream automagisk inkludert frå dette biblioteket, men eg såg i går at det slett ikkje er slik i DEV-C++... Korleis er det i standard C++? Er det f.eks. ein Borland-ting eg forklarer?

Det er ofte sånn, men det er ikke nødvendigvis sånn. Inkluder alltid begge, om du har behov for begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...