Gå til innhold

hva er ytelsesforskjellen mellom pc2100 og pc3200?

gamer73

Anbefalte innlegg

Hei..

skal til å sende inn 1gig (2x512) pc3200 400mhz minne mitt til reperasjon. Jeg har fått låne 2Gb med pc2100 266mhz minne. Som jeg skal stappe i pc'en mens jeg venter på at dem skal fikse pc3200 rammen min.

Vil jeg merke stor forskjell i ytelse av pc'en og i spill?

Nå får jeg jo i tillegg se hva 2 gig med ram gjør i bf2 da, selv om dette minnet nok er tregere.

Men hvor mye ytelsetap i prosent kan jeg regne med tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med så trege minnebrikker må du underklokke en god del. PC3200 kjører fsb/htt på 200, mens PC2100 bare klarer fsb på 133. Det i seg selv gir et ytelsestap på rundt 33%, altså at klokkefrekvensen på cpu vil reduseres med 33%. Du kan selvsagt justere fsb høyere etter hva minnebrikkene klarer, og da vil ytelsestapet bli mindre.

Jeg håper dette hjelper litt, litt knotete forklart.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

takk for forklaring, men det viste seg at pc'en min ikke ville starte opp med de pc2100 minnebrikkene...mulig det har noe å si at der er pc2100R ecc ..kanskje det er en spes type ram som kun er ment for servere osv...men strømmen kom på og alt men fikk ikke noe på skjermen og hd'en sluttet å spinne etter en stund.

Hva kan være galt her? er det enkelt og greit slik at HK ikke vile ha dem? et står at HK'et mitt takler pc2100 minne, men står ikke noe om pc2100R....står R da for registrert minne liksom?

Lenke til kommentar
takk for forklaring, men det viste seg at pc'en min ikke ville starte opp med de pc2100 minnebrikkene...mulig det har noe å si at der er pc2100R ecc ..kanskje det er en spes type ram som kun er ment for servere osv...men strømmen kom på og alt men fikk ikke noe på skjermen og hd'en sluttet å spinne etter en stund.

Hva kan være galt her? er det enkelt og greit slik at HK ikke vile ha dem? et står at HK'et mitt takler pc2100 minne, men står ikke noe om pc2100R....står R da for registrert minne liksom?

De 2GB brikkene er registrert ECC ram ja, og som du er inne på brukes disse i stor grad av servere og kraftige arbeidsstasjoner. Siden man må bruke ECC ram i slike maskiner så er nok forskjellene på de to typene så store at de ikke kan brukes om hverandre, desverre.

Lenke til kommentar
De 2GB brikkene er registrert ECC ram ja, og som du er inne på brukes disse i stor grad av servere og kraftige arbeidsstasjoner. Siden man må bruke ECC ram i slike maskiner så er nok forskjellene på de to typene så store at de ikke kan brukes om hverandre, desverre.

Ok, men jeg bruker kun pc2100 da...altså jeg hadde ikke inni pc3200 minnet mitt. Men verken to 512 pc2100R elelr 1 1024 pc2100R ville fungere.

Jeg tror nemlig at kameraten min kjører pc3200 som ihvertfall er ecc og muligens også registrert. Han har jo et annet HK da, men av samme type som mitt..bare annen produsent.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg bruker kun pc2100 da...altså jeg hadde ikke inni pc3200 minnet mitt. Men verken to 512 pc2100R elelr 1 1024 pc2100R ville fungere.

Jeg tror nemlig at kameraten min kjører pc3200 som ihvertfall er ecc og muligens også registrert. Han har jo et annet HK da, men av samme type som mitt..bare annen produsent.

Det jeg mente var at de R-ECC brikkene etter all sannsynlighet ikke vil fungere på maskinen din, og at det er grunnen til at du ikke får startet opp.

Hvilken prosessor har han da? AMD's FX serie basert på Opteron (server-cpu) og må derfor bruke ECC minne, men ellers bruker 99% av alle desktopsystemer vanlig DDR-RAM.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...