Gå til innhold

Nye HK for P4 er her, - flere kommer. La oss få høre om kort

enter

Anbefalte innlegg

Det er allered lansert en del nye hovedkort basert på både Intel og SiS -chips, og det kommer flere utover høsten.

- Klarer vi å få igang en trå hvor ulike hovedkort for P4, både -/400 og -/544 blir diskutert I NORSK KLARTEKST, der det ikke henvises til linker uten at poenget som er relevant i linken I NORSK KLARTEKST blir forklart?

- En trå hvor vi kan poengtere konklusjoner av tekniske spesifikasjoner og tester, uten å linke; "SE HER", men snakke sammen på skriftspråk.

Selvfølgelig skal vil linke, - men helst ingen link uten fullstendig forklaring av det sentrale i linken. - Det sentrale for vår argumentasjon, som er grunnen for linkingen ...

- Vi vil vite alt om hovedkortene som er aktuelle for P4, særlig for overklokking av P4, - og diskutere det her.

Og en spesiell hilsen til Byggeren, - som vi alle har den største respet for og dessuten stor hjelp av. - Vil du se på overklokking av P4/533 i fremtiden, og vurdere ulike aktuelle hovedkort?

- Det er sikkert mange som venter i spenning på det ...

Får jeg støtte for dette tema, - så kan vi få tråden til å leve :wink: .

Og jeg håper på masse hjelp og støtte :smile: :smile: :smile: .

På forhånd takk.

[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-07-25 18:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et hovedkort som er Abit BD7II-Raid med en pentium 4 2,26 prosessor og et Asus Skjermkort 4400

128mb og 256 ddr Samsung 2700.Har hatt pc i en uke men jeg tok en 3DMark2001 SE test jeg fikk en score på 10356.

Er ikke så veldig inne i diss greiene.Men jeg tror dette er bra

Lenke til kommentar

Hei

Fint at noen prøver å lage en seriøs tråd.

Jeg har selv måtte sette meg på gjerdet fordi produkter jeg vil ha ikke er å oppdrive på markedet ennå. Jeg skal ha P4 (i utgangspunktet var et en 2.26/533) og et hovedkort med støtte for RD1066mhz 32bits minne. Det eneste kortet jeg har funnet til dette er Asus P4T533-Raid, men dette er nå fjernet fra Komplett fordi minnet ikke finnes på markedet ennå(fått vite dette på mail av salgsavdelingen i Komplett)

Det vil si at jeg ikke får tak i hovedkort og ram, altså jeg må sette meg på gjerdet og vente.Jeg har prøvd å få igang tråder ang. når disse tingene kommer, men til ingen nytte. Det blir bare anbefalinger om amd og ddrram, noe som absolutt ikke er relevant for mine spørsmål.

Håper denne tråden kan holde en stund, og at noen kommer med nyttig info ang. nye produkter som kommer.

Er foresten kanskje ikke så dumt å vente noen uker når man ser på nyheten om at Intel senker prisene ganske heftig fra 1. september, og at det tross alt kommer en to ukers sydentyr imellom:)

Lenke til kommentar

Angående den prissenkingen av Intel...

Jeg har også sett an den derre prissenkingen. Sal antageligvis kjøpe meg en ny prosessor ute i september engang.

Men hvis du håper på store priskutt, blir du nok skuffet. Jeg husker når AMD senket prisene, og det eneste som skjedde på Web-butikkene var at prisene sank noen kroner dagen...ingen 'instant billigere' effekt...

Menmen :smile:

Tiden får vise...

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig følgende komponenter:

AsusP4b533-V

Pentium4 2,26b

Corsair XMS PC3200 v2.1 (Winbond chip)

Målet var å kjøre DDR400 med dette oppsettet, hvilket ville blitt 160FSB med 4:5 dividere på ramen og 2,72 GHz. Dette viste seg å bli vanskelig, ettersom pc'n hang seg når jeg kom til 150 FSB DDR 375. Dersom jeg senket ramen til 4:3 (DDR 225), kjørte pc'n helt stabilt på 2,55 GHz. Det så ut som om det var ramen som ikke var helt bra, så jeg sendte den tilbake til Quad, og fikk en ny brikke. Satte i den nye brikka, men pc'n ville fortsatt ikke kjøre på 150 FSB med 4:5 divideren.

Søkte litt rundt på nettet etter liknende problemer, og fant det på overclockers.com: http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.p...threadid=106629

Tenkte at jeg sannsynlighvis ikke hadde fått 2 dårlige rambrikker, men at det måtte være et eller annet med hovedkortet (i845g), så jeg sente det tilbake og skaffet meg en P4b533-E (i845e). Brukte samme ram og cpu.

Saken med P4b533-E er at i bios over 133 FSB så har man bare valgene Auto, 1:1 og 4:3. Men det finnes et lite triks som gjør at man allikevel kan få valget 3:4. http://forums.anandtech.com/messageview.cf...&keyword1=3%2F4

Dermed har man plutselig gode muligheter for å stille inn ramen for skikkelige hastigheter.

Jeg kjører nå Cas 2 - 3 - 3 - 6. (Merk: Ikke Cas 2,5), med fsb på 160 og 3:4 divideren som gir DDR 426 og 2,72 GHz. Kjører Vcore på 1,6 og rammen på auto, med 28 grader idle og 45 load. Ramen bør kunne kjøres endel høyere med cas 2,5, og cpu'n kjennes villig ut... :smile:

Dersom man ønsker å overklokke, skaff et i845e brikkesett, ikke i845g. Og hvertfall ikke P4b533-V. Det har jeg dårlig erfaring med...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Yoopey på 2002-07-26 01:28 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Yoopey på 2002-07-26 01:32 ]

Lenke til kommentar

Hvis man absolutt skal overklokke og herje, så er det ikke så dumt å kjøpe EpoX 4g4a(+). Dette kortet er veldig bra. Men man må selfølgelig ha bra ram på det.

Et annet kort jeg vil anbefale er Abit BG7, dette er også veldig overklokkingsvennlig for de som måtte ønske å klå litt.

Jeg vil anbefale i845g framfor SiS645dx.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 01:25, Yoopey skrev:

Dersom man ønsker å overklokke, skaff et i845e brikkesett, ikke i845g. Og hvertfall ikke P4b533-V. Det har jeg dårlig erfaring med...

Det jeg lurer på her er om du kjørte noen benchmarks på det første hovedkortet, slik at du kan sammenlikne resultatene fra de to? Er litt nysgjerrig på dette siden i845g har en bedre minnekontroller enn i845e, så det kunne vært interesant å se ytelsesforskjellen.

Målet med OC'ing må jo nødvendigvis være ytelsesøkning, ikke bare FSB hastighet og CPU hastighet :smile:

Andy

Lenke til kommentar

Gjorde noen benchmarks ja.. Brukte Sisoft sandra og 3D Mark 2001 SE. På memory benchmark i Sandra fikk jeg maks 2700 på -V utgaven og 11k 3D marks. Men da var ikke pc'n heelt stabil. Med -E versjonen får jeg 3255 på memory og 13k på 3D Mark 100% stabilt. Dette med et Geforce4 Ti4400.

[ Denne Melding var redigert av: Yoopey på 2002-07-26 12:58 ]

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål her om I845g Chipsetet.

Først, har det et grafikkort på hovedkortet? (Hvis jeg disabler dette, og setter inn eget, kan det disabla grafikkkortet gjøre noen forskjell i f. eks overklokking)

La oss si at jeg kjøper Abit BG7 kortet, kan jeg kjøre mitt minne på Pc2700-nivå? (333mhz eller.no)

Og kan jeg kjøre det på Pc3200-nivå? (400mhz)

(Hvis jeg har minne som duger til det da)

Er det noen som har linker til I845g tester. Jeg har jo sett den på tomshardware.com, men der er ikke Abit BG7 med, og jeg finner ikke det Gigabyte kortet i norske butikker.

Lenke til kommentar

Jeg for min del tror at Chipsetet SIS 648 kan bli spennende. Lansert denne måneden. Her er noen specs.

Memory Clock: 400/533/600 MHz

FSB Overclocking: up to 200 MHz

DDR ram, max: 2048 MB

Ultra-DMA/133, USB 2.0, AGP 8x

Ellers så støtter det det meste. Kan bli bra til overklokking vil jeg tro.

Så hvis dette slår bra an i tester, så vet jeg hva jeg skal ha meg etter 1. September.

(SIS 648 HK, P4 Northwood 2,4 533 MHz fsb, 512 Ram og kanskje et ATI Radeon 9700)

Følg denne linken for mer info:

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q3...s_for_pentium_4

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 22:58, Phyro skrev:

Jeg for min del tror at Chipsetet SIS 648 kan bli spennende. Lansert denne måneden. Her er noen specs.

Memory Clock: 400/533/600 MHz

FSB Overclocking: up to 200 MHz

DDR ram, max: 2048 MB

Ultra-DMA/133, USB 2.0, AGP 8x

Ellers så støtter det det meste. Kan bli bra til overklokking vil jeg tro.

Så hvis dette slår bra an i tester, så vet jeg hva jeg skal ha meg etter 1. September.

(SIS 648 HK, P4 Northwood 2,4 533 MHz fsb, 512 Ram og kanskje et ATI Radeon 9700)

Følg denne linken for mer info:

vet du noe om hastigheten på minnet?? og om det blir støtte for RAID?

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på hjemmesiden til SIS.

(Gidder ikke å oversette)

The memory controller supports DDR only. It can offer bandwidth up to 2.7GB/s under DDR333.

Ellers: Firewire, LAN, Lydkort.

Enten har det støtte for innebygd skjermkort, eller så er det allerede et innebygd. (Jeg er da ingen dataekspert)

Om det støtter RAID vet jeg ikke. Står ikke noe spesielt om det på SIS siden. Men jeg håper da det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...