Ni kon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Sosialkontoret tok lønna til 15-åring Noen ganger er det så utrolig flaut å være norsk Endret 28. juni 2005 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Decline Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Ikke det at Arbeiderpartiet nødvendigvis ville gjort noe annerledes. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 som øyvind skriver.. sånn her blir man bare flau over, er prøver en person å hjelpe til hjemme men nei da.. Er det rart ungdommen har blitt som de har? Man lærer jo tydelgvis tidlig at det ikke nytter å prøve å hjelpe til. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Ikke det at Arbeiderpartiet nødvendigvis ville gjort noe annerledes. i artikkelen står det det kommunene er ansvarlig for satsene for sosialhjelp.. derfor blir det litt feil å skylde på regjeringen i dette tilfelle da det er de forskjellige kommunestyrene som avgjør dette.... men synes det er dritkjipt at moren mister støtte fordi sønnen prøver å hjelpe til økonomisk.. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Høyredominert sosialkontor? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Trist. Slikt lærer folk at det lønner seg å jobbe svart Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Trist. Slikt lærer folk at det lønner seg å jobbe svart Eller rett å slett å ikke jobbe. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Næh. Ungdommen vil jo ha penger til fest og fyll Lenke til kommentar
Decline Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 "Staten" er mer enn regjeringen gutter! Og jeg mener heller ikke at byråkratene selv er høyre-velgere. Det jeg snakker om er holdningene, verdiene, synet på ting. Hva er viktigst, gryn eller å hjelpe andre mennesker? Økonomien kommer visst nå foran mennesker! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Hva er viktigst, gryn eller å hjelpe andre mennesker? Økonomien kommer visst nå foran mennesker! Akkurat. Trygdesystemet bygger på prinsippet om at penger er alt. Menneskers verdighet har ingen plass i et slikt system. Offentlige støtteordninger fungerer slik at man betaler mennesker for å være fattige; man gir altså et incentiv for å være fattig. Dette medfører passivisering og psykiske og sosiale problemer. Det er ikke kun mangelen på inntekt som er problemet med arbeidsledighet; viktigere er følelsen av ikke å være til nytte, å gjøre noe produktivt. Akkurat som en person som har mangel på kjærlighet fra andre ikke vil føle seg noe bedre av å kjøpe tjenester fra en prostituert, vil ikke en arbeidsledig føle seg noe bedre av å motta verdier han ikke selv har skapt. En meget interessant artikkel om temaet er denne: Hva med de fattige? Den forteller om et forskningsprosjekt på området, som viser at det skapes endel problemer i kjølvannet av offentlige støtteordninger, deriblant økt frekvens av samlivsbrudd. Lenke til kommentar
kag Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Høyredominert sosialkontor? Vel, kommunalministeren er i det minste fra høyre. For øvrig viser artikkelen hvor trangsynte mange byråkrater kan være. En ting er reglene satt av riks- og lokalpolitikerne, en annen ting er bruk av skjønn i sitt daglige arbeid. Jeg kaller det et just-another-brick-in-the-wall syndrom når sosionomer (og politikere) ikke klarer å ta hensyn til den moralske problemstillingen, som nevnt i artikkelen, i slike saker. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Trist. Slikt lærer folk at det lønner seg å jobbe svart Jepp, det er eneste måte når det ikke er lov til å tjene nok til å klare seg. Synd men sånn er det. Jeg er selv avhengig av sosialhjelp for tiden, og det suger, for å si det mildt. Det er ikke hyggelig å ha totalt 4000 i måneden som skal dekke ALT. Blir mye spising av ris den siste uken i måneden. Menmen, neste helg skal jeg spille, så da blir det vel muligens 2-3000 ekstra. Og forresten, det er lov å tjene skattefrie penger på hobby også Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Sosialkontoret fulgte "Lov om sosiale tjenester m.v. (sosialtjenesteloven)", som er fra 1991. Vi har hatt sosialistiske regjeringer siden den gang. Og hvem var det som satt med makten i 1991? Jo, det var AP-regjeringen Brundtland det! Nok et eksempel på at den venstredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Lenke til kommentar
kag Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Sosialkontoret fulgte "Lov om sosiale tjenester m.v. (sosialtjenesteloven)", som er fra 1991. Vi har hatt sosialistiske regjeringer siden den gang. Og hvem var det som satt med makten i 1991? Jo, det var AP-regjeringen Brundtland det! Nok et eksempel på at den venstredominerte staten holder fattige nede i grøfta. Nå må du kontrollere deg. Du snakker som om sosialkontorene opererer dønn etter regler satt tilbake i 1991. Og hva har det med saken å gjøre at Gro var statsminister under den perioden? Burde du ikke heller se etter hvem som var kommunalminister? Det er i hvert fall kommunalministeren vår, som i dag står for de fleste forandringene. Arbeid for sosialstønad, f.eks, er Erna Solberg (kommunalminister) sitt verk. Irriterende hvor svarthvitt enkelte ser ting. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Poenget er at denne loven ble til under en sosialistisk regjering, og det er den sosialkontoret forholder seg til. "Lov om sosiale tjenester krever at sosialkontoret skal se på familiens samlede inntekt når de gir sosialstøtte." Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Dette er hverken borgerlig eller sosialdemokratisk politikk. Det er reinspikka idioti og sosialkontorene har frihet til å bruke skjønn i disse tilfellene. Den gangen jeg mistet jobben litt før jul og arbeidsledighetstrygden ble forsinket hadde jeg ikke en krone til gaver, mat eller noe som helst. Jeg fikk da den rause sum av 1300 kr som skulle dekke julefeiring for meg og min datter. Jeg bestemte meg i allefall for å aldri havne i den situasjonen igjen så noe godt kom det jo ut av det. Jeg har betalt skatt i veldig mange år og føler at jeg har bidratt med mitt. Da hadde det jo vært kjekt om noen kunne hjelpe meg i en fortvilt situasjon men de kunne like godt ha spyttet meg i ansiktet. Heldigvis stilte familien opp men det er ikke alle som har den muligheten og det er heller ikke kjekt å måtte låne penger av familie for å feire jul. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Merk at jeg svarte på følgende kommentar: "Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta." La oss ikke rette baker for smed. Denne loven ble til under sosialistisk styre. Lenke til kommentar
kag Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nå får du gi deg. Høres ut som du mener vi bor i et borgerlig paradis, kontra et tidligere sosialistisk helvete. Som Carnifex sier: Dette er hverken borgerlig eller sosialdemokratisk politikk. Det er reinspikka idioti og sosialkontorene har frihet til å bruke skjønn i disse tilfellene. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Vi bor slett ikke i noe borgerlig paradis, men det er ikke det vi disktuerer. Kutt ut stråmannargumentasjon og løgner. Poenget er at du kom med følgende tåpelige utsagn: "Nok et eksempel på at den høyredominerte staten holder fattige nede i grøfta." Dette er jo ironisk for å si det mildt, siden det, som nevnt minst to ganger nå, var en sosialistisk regjering som laget loven som sosialkontoret fulgte. Lenke til kommentar
kag Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Nei, vet du meg hva! Nå får du i hvert fall gi deg! Den du sikter på er Decline. Jeg har slettes ikke kommet med det utsagnet du sikter til. Jeg siterte Carnifex og sa at dette verken var borgerlig eller sosialdemokratisk politikk, og følgelig at det var reinspikka idioti og sosialkontorene har frihet til å bruke skjønn i disse tilfellene. Les det nest øverste innlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå