Gå til innhold

Hva er forskjelle på ide og serial ata?

Anbefalte innlegg

jeg personelig har en litt over ett år gammel maxtor 3.5 IDE harddisk på 250 gb og 7200 rpm som jeg kjøpte på komplett.

Denne Hardisken har imidlertidig startet å lage en del bråk :( har jeg garanti på sånt??

Jeg har tenkt på ny harddisk! og mange sier at Serial ATA har bedre hardisker på grunn av at de kan settes i raid og slikt.

Men er ikke IDE raskere til å overføre å slikt?

Hva anbefaler dere av 250gb hardisker til rundt tusenlappen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overføringshastigheten på IDE og S-ATA er vel temmelig lik, noen hevder vel at S-ATA er en smule raskere, og S-ATA 2 og lignende er vesentlig raskere:)

Den største fordelen med S-ATA (mener jeg), er mye mindre kabler og at du ikke trenger å herje med jumper settings.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19549

Jeg anbefaler denne harddisken. Har brukt flere av denne typen, og jeg bruker harddiskene mine "hardt", og jeg har fortsatt ikke hatt problemer med de.

Dessuten er støyen forholdsvis lav (nå er det uansett ikke harddiskene som støyer mest i mitt system da men).

Men husk at enten må du ha S-ATA porter på hovedkortet ditt, ellers så må du ha et eksternt (PCI) S-ATA kontrollerkort, gjerne da et RAID-kort, som du nå får til en billig penge.

Lenke til kommentar

Jeg tror valget Western Digital/Maxtor/Seagate/Hitachi/Samsung har mer med gammel vane å gjøre enn noe annet. Om man har brukt Maxtor i en årrekke og har vært fornøyd med de, så er man lite lysten på å prøve noe nytt (og usikkert?). Slik jeg ser det så er Seagate overlegne på SCSI-markedet, Western Digital overlegne på S-ATA OS disk markedet (med sine fenomenale Raptor-disker, har noen av de også), Maxtor overlegne på det "generelle" S-ATA markedet (mye lagring for liten pris). Hitachi og Samsung har jeg ikke noen særlige erfaringer med:) Men tror Hitachi er rimelig store på 2,5" disk-området

Lenke til kommentar

hva jeg skal med raid?

kan være sikrere hvis du setter en harddisk til å speile den andre, det vil si at hvis den ene hardisken krasjer så har du alt det som var på den overført på den andre.

Det finnes mange forskjellige Raid, jeg vet ikke så mye om det, men jeg tror det finnes rundt 5 forskjellige

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...