Gå til innhold

Går til sak mot Intel

Anbefalte innlegg

hmm nå er det jo sån at amd tjener mer penger på flashram en det de tjener på cpuer, så er det også de som mener intel holder amd i live

Nei, AMD taper faktisk penger på flashminne for tiden:

http://www.crn.com/showArticle.jhtml;jsess...61500875&pgno=2

CRN: Most recently, AMD has experienced some profitability issues, especially as it relates to the flash memory business that the company is now preparing to spin off. When do you think AMD will return to profitability?

RUIZ: I didn't give any guidance to that. Profitability is important, but our No. 1 goal was to get the businesses positioned so they could develop a life of their own. The fact that the flash memory market went to hell is a temporary disruption. I'm not worried about how we're going to be profitable there. I was worried about microprocessors because in 2000 we had a phenomenal year, and we didn't make money then. It took a lot of changes and modifications over the years to get the microprocessor business to be consistently profitable over the last few quarters. We are on solid footing.

As the flash unit gets ready to spin off, it's pretty well-positioned. Last quarter, Intel had about $100 million more in flash sales than we did, but they lost $225 million on it. Our flash unit lost $39 million. We have better structure in the flash unit than any competitor. As the market recovers, we have a solidly positioned organization. I am pleased that we have been able to get the microprocessor business profitable and the flash business on solid footing.

CRN: Do you think Intel exacerbated the situation in the flash memory market to cut off a source of revenue for AMD's microprocessor business?

RUIZ: Funny how 999 people out of 1,000 actually think that.

Men du har nok rett i at Intel har en egeninteresse av å holde AMD-skuta flytende, for uten dem så hadde det ikke vært noen som helst reell konkurranse i markedet og Intel hadde hatt enda større forklaringsproblemer mhp. alle verdens konkurransetilsyn.

Det intel gjør er ikke ulikt og heller sikkert ikke ulovlig siden det er en del av gamet =) AMD hadde/har gjort det samme garantert om de hadde muligheten.

Nei, da har du nok missforstått hele saken og jeg anbefaler deg å sette deg nøyere inn i den før du kommer med flere slike tåpelige kommentarer :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bolson, jon67, th-3, LarsM og alle andre som febrilsk prøver å spore av denne debatten:

Det er selvsagt bra for rettssikkerheten at den tiltalte blir forsvart, men det er også skremmende å se hvor lite alvorlig dere tydeligvis tar denne denne saken. Den er nemlig altfor viktig til å kunne bagatelliseres, bortforklares eller unnskyldes på noen som helst måte av dere. Monopolister er aldri bra for andre enn dem selv, det burde det herske liten tvil om. Jeg synes derfor at det var både positivt og modig gjort av AMD å melde denne saken inn for retten, ettersom de ansvarlige myndigheter tydeligvis ikke har gjort jobben sin. Intel gikk som kjent i lære hos forhenværende og eksisterende monopolister, f.eks. IBM og Microsoft, og må nå sies å kjenne alle knepene i bransjen svært godt og muligens enda bedre enn sine tidligere læremestre. I løpet av de siste 20 årene så har Intel systematisk kvittet seg med konkurrenter i prosessor-markedet, bl.a. MOS, Zilog, Texas Instruments, Motorola, National Semiconductor, MIPS, DEC, ARM, Elbrus, HP og Transmeta for å nevne noen. Denne negative utviklingen kan selvsagt ikke fortsette lenger og det er derfor på høy tid at noen tar ansvar og setter en endelig stopper for megalomanien til Intel.

Påstår du at jeg prøver å spore av denne debatten.

Har jeg skrevet et innlegg der jeg uforbeholdent støtter Intel. Mitt bidrag er å prøve å få folk til å se nyansert på dette, noe du tydeligvis ikke er i stand til. Vi har ikke her en ridder i hvitt og en ridder i svart, men en sak med alle nyanser fra hvitt til svart.

Jeg prøver ellers å bruke min omfattende kunnskap innen flere av feltene her til å vise hvor komplisert dette er.

Jeg har i klartekst i denne og andre tråder sagt at jeg ikke tror Intel har bare rent mel i posen, og at de sikkert har tøyd strikken. Men jeg konkluderer heller ikke før en eventuell rettskraftig dom kommer en gang i 2007 eller 2008.

Lenke til kommentar
Da kan vi kanskje bli ferdig med diskusjonen, i og med at vi er enig om at saken ikke bare hare en hvit ridder (AMD) og en svart ridder (Intel), men består av en mengde med sjatteringer fra hvitt til svart. Og bare fremtida vil vise hvem som er hvitest og svartest. Selv om de fleste av oss tror og håper at AMD blir hvitest, til glede for fremtidig konkurranse innen CPU-markedet.

Jeg kan ikke si meg uenig i dette, for jeg vet selvfølgelig utmerket godt at verden aldri har vært helt svart/hvitt og at det selvsagt finnes klare fargenyanser. Likevel bør saken være såpass klar at det er ganske provoserende å lese alle forsøkene på å unnskylde Intels oppførsel, bagatellisere hele saken, eller andre grunnløse påstander og håpløse bortforklaringer. Jeg har overhodet ingen forståelse for slikt, men det er helt tydelig at enkelte ikke tåler å få på trykk det vi alle andre har vært klar over har foregått i lang tid. Hvis man hverken vil eller skjønner alvoret av denne saken så bør man heller holde meningene for seg selv fremover synes jeg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Påstår du at jeg prøver å spore av denne debatten.

Har jeg skrevet et innlegg der jeg uforbeholdent støtter Intel. Mitt bidrag er å prøve å få folk til å se nyansert på dette, noe du tydeligvis ikke er i stand til. Vi har ikke her en ridder i hvitt og en ridder i svart, men en sak med alle nyanser fra hvitt til svart.

Jeg prøver ellers å bruke min omfattende kunnskap innen flere av feltene her til å vise hvor komplisert dette er.

Jeg følger faktisk akkurat den samme debatten i et utall andre forum og jeg synes at din måte å argumentere på ligner til forveksling mye på dem som fanatisk forsvarer Intel uansett hva det måtte være. Du sliter også med å komme til poenget synes jeg, og mhp. nyansering så virker den bare å gå en vei ettersom du tydeligvis bare argumenterer til fordel for den ene siden i denne saken. Du er heller ikke den eneste som sitter på omfattende kunnskap innen flere av feltene her bare så det er klart. Vennligst spar meg for retorikken og vis at du også kan se saken fra andre siden for en gangs skyld, så skal jeg prøve å glemme alle dine motstridende utsagn fra noen år tilbake. Denne saken er ikke mer komplisert enn du gjør det, og bør være "slam-dunk" for å bruke et velkjent Rumsfeld-uttrykk.

Jeg har i klartekst i denne og andre tråder sagt at jeg ikke tror Intel har bare rent mel i posen, og at de sikkert har tøyd strikken. Men jeg konkluderer heller ikke før en eventuell rettskraftig dom kommer en gang i 2007 eller 2008.

Greit nok, men du ordlegger deg likevel svært forsiktig synes jeg. Mafiaen hadde heller ikke reint mel i posen, og Al Capone tøyet nok også strikken. For alt jeg vet så finnes det sikkert noen som også forsvarer deres forretningsmetoder :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg følger faktisk samme debatten i et uttall andre forum og jeg synes din måte å argumentere på ligner til forveksling mye på dem som fanatisk forsvarer Intel uansett hva det måtte være

Vel når det gjelder fanatisme i Intel vs AMD saker tror jeg det er flere som burde ta en grundig titt i speilet :hmm:

Merkelig at den største amd fanatikeren på dette forumet er så kjapp til å stemple andre, etter det jeg vet er det kunn en person på dette forumet som selv har gått ut og annonsert sit hat til en av disse og samtidig sagt at han vill bruke alle midler for å bekjempe dem, men alikevel er det "alle" andre som er fanatisk :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Bolson, jon67, th-3, LarsM og alle andre som febrilsk prøver å spore av denne debatten:

Det er selvsagt bra for rettssikkerheten at den tiltalte blir forsvart, men det er også skremmende å se hvor lite alvorlig dere tydeligvis tar denne denne saken. Den er nemlig altfor viktig til å kunne bagatelliseres, bortforklares eller unnskyldes på noen som helst måte av dere. Monopolister er aldri bra for andre enn dem selv, det burde det herske liten tvil om. Jeg synes derfor at det var både positivt og modig gjort av AMD å melde denne saken inn for retten, ettersom de ansvarlige myndigheter tydeligvis ikke har gjort jobben sin. Intel gikk som kjent i lære hos forhenværende og eksisterende monopolister, f.eks. IBM og Microsoft, og må nå sies å kjenne alle knepene i bransjen svært godt og muligens enda bedre enn sine tidligere læremestre. I løpet av de siste 20 årene så har Intel systematisk kvittet seg med konkurrenter i prosessor-markedet, bl.a. MOS, Zilog, Texas Instruments, Motorola, National Semiconductor, MIPS, DEC, ARM, Elbrus, HP og Transmeta for å nevne noen. Denne negative utviklingen kan selvsagt ikke fortsette lenger og det er derfor på høy tid at noen tar ansvar og setter en endelig stopper for megalomanien til Intel.

Hvis du mener ved å forsvare at jeg kommenterer den forhåndsdømmende behandlingen Intel får, så er jeg redd du har rett.

Min oppfatning er at en tiltalt er uskyldig til motsatt er bevist, og hittil har jeg ikke sett fnugg av habil dokumentasjon som ulovliggjør Intels aggressive markedsføring. Selv tror jeg prosessorgiganten nok har tøyd grensene så langt det rekker, og antakeligvis strukket disse for langt, men jeg vil heller avvente en offisiell dom, eller i det minste et eller annet som kan bekrefte AMDs beskyldninger, før jeg kaller Intel en forbryter.

Så vidt jeg har lagt merke til, har du utelukkende hentet dine sitater og argumenter fra kilder med påtalemaktens velsignelse inntil i dag. Andre har klart å nøytralt reflektere over begge sider av saken. Spesielt Bolson, som du drar frem i sitatet, har gitt et godt juridisk overblikk av saken, og jeg må selv føye meg inn i hans rekke å si at denne saken ikke er like fylt av kontraster som det går fram av dine innlegg.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar
Da kan vi kanskje bli ferdig med diskusjonen, i og med at vi er enig om at saken ikke bare hare en hvit ridder (AMD) og en svart ridder (Intel), men består av en mengde med sjatteringer fra hvitt til svart. Og bare fremtida vil vise hvem som er hvitest og svartest. Selv om de fleste av oss tror og håper at AMD blir hvitest, til glede for fremtidig konkurranse innen CPU-markedet.

Jeg kan ikke si meg uenig i dette, for jeg vet selvfølgelig utmerket godt at verden aldri har vært helt svart/hvitt og at det selvsagt finnes klare fargenyanser. Likevel bør saken være såpass klar at det er ganske provoserende å lese alle forsøkene på å unnskylde Intels oppførsel, bagatellisere hele saken, eller andre grunnløse påstander og håpløse bortforklaringer. Jeg har overhodet ingen forståelse for slikt, men det er helt tydelig at enkelte ikke tåler å få på trykk det vi alle andre har vært klar over har foregått i lang tid. Hvis man hverken vil eller skjønner alvoret av denne saken så bør man heller holde meningene for seg selv fremover synes jeg.

Jeg har knapt lest en post i denne tråden som prøver å unnskylde Intel eller bagatellisere saken. Men jeg leser mange poster som prøver å nyansere saken.

Og er egentlig saken så viktig og alvorlig i det virkelig store perspektiv. Er ikke det som skjer i Irak, G8 møte i Edinburgh (helst hva som ikke skjer), utbytting av arbeidstakere i Østen viktigere og mer alvorlig. Jeg kan vise til mye som jeg oppfatter som viktigere og langt mer alvorlig enn cpu-markedet, og eventuell manglende konkurranse der. Saken er alvorlig og viktig nok, men ikke det viktigste i det store perspektivet.

En av grunnene til at jeg så aktivt har deltatt i denne diskusjonen, er at i motsetning til deg ikke oppfatter saken som en sak der man enkelt kan ta parti. Til det er det for mange spørmål som ikke finnes svar på i dag. For meg er AMD sitt søksmål et partsinnlegg, om enn informativt nok. Og som kommentarer fra juridiske eksperter, markedsanalytiker med flere viser er det svært få som trekker klare konklusjoner. Og jeg har kunnskap som gjør meg mer en godt egnet til å vurdere de ulike partsinnlegg som kommer fram, samt annen informasjon.

Og du viser tydelig at du ikke respektere andre synspunkt enn dine egne når du kan skrive følgende ... "Hvis man hverken vil eller skjønner alvoret av denne saken så bør man heller holde meningene for seg selv fremover synes jeg. .. Det er ditt valg å ha slike holdninger, men da kan du heller ikke forvente at jeg skal ha noen som helst respekt for dine synspunkter. Men jeg skal la nåde gå for rett, og godta at fanatisme gir uønskede resultater. Du har nemlig ikke noen injurierende kraft.

Edit:

Vennligst spar meg for retorikken og vis at du også kan se saken fra andre siden for en gangs skyld, så skal jeg prøve å glemme alle dine motstridende utsagn fra noen år tilbake. Denne saken er ikke mer komplisert enn du gjør det, og bør være "slam-dunk" for å bruke et velkjent Rumsfeld-uttrykk.

Klarer du ikke å lese at juridisk ekspertise i USA, og da snakker vi om spesialister på konkuranserett, i sum klart sier at denne saken er komplisert, og at det er svært vanskelig å forutsi hva som kommer til å bli resultatet. Selv om flertallet synes det er ventet at AMD fremmer saken, peker også flertallet på at bevisførselen på flere punkter trolig vil bli svært vanskelig og at resultatet vanskelig kan forutsees.

Man kan godt mene at Intel bruker ufine metoder, noe jeg faktisk i stor grad mener. Men jeg vil ikke påstå det før de eventuelt er dømt. Og hvilken motstridende utsagn.

Å sammeligne Intel og Mafiaen - det er helt greit med selvskudd. Er det da greit at jeg sammenligner deg med Børre Knudsen (abortpresten).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

100% enig med Bolson.

Snorreh: Det ser unektelig rart ut når du anklager mange for "febrilsk" å spore av debatten, med tanke på at dine egne innlegg overhodet ikke inviterer til hverken debatt eller diskusjon. Tvertimot, du forlanger at alle skal godta AMDs påstander og innrømme Intels skyld uprøvd, lenge før saken i det hele tatt har kommet opp for retten. Og de som ikke deler dine synspunkter kan bare la være å poste sine meninger, DET er din oppfatning av debatt! Den hører selvsagt ikke hjemme i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet, og du får derfor litt pepper her i forumet. Vel fortjent :thumbup:

Lenke til kommentar

Og jeg siterer meg selv fra forrige side:

Ingen her på forumet er "tiltalt" i denne saken, ingen sitter på inside informasjon, og ingen er utpekt til å sitte i juryen skulle det i det hele tatt bli en sak. Det er ingen grunn til å bli personlige. Hva utfallet blir kan vi bare spekulere i, og det kan dere gjøre uten å mistenkeliggjøre eller latterliggjøre meningsmotstandere eller deres motiver.

Ta dere en pause fra religionskrigen og les litt i retningslinjene og nettiketten istedet!

Hva var det dere ikke skjønte med den? Tråden ble moderert i går etter rapporter fra kamphanene, at enkelte ikke tar konsekvensen av sine egne rapporter og oppfører seg deretter kan vi ikke ha noe av.

Jeg tenker vi stopper med Al Capone og Børre Knudsen jeg.

Stenges.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...