th-3 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Dører og vinduer sier du, hva hvis firma A's vinduer ikke holder seg lukket og lettere knuses ved vanlig bruk? Tror du har litt for mye imot Intel til å være objektiv, akkurat som om AMD har vært bare englegutter? Var det ikke samme firma som kjørte ut lassevis med CPUer som var ferdig overklokka, i iveren etter å slå Intel til 1GHz merket? Slik klarte de å få et rykte for dårlig kvalitet, og når de senere påstår at de har så enormt gode produkter nå så gjør de det samme igjen på laptop-markedet. Intel drev med masse snusk lenge før AMD pusta dem i nakken, som feks å lage SX billigversjoner som kosta mer å produsere enn DX-versjonene. De har nok alltid forårsaket unødig kostnader for forbrukerne og fortjener aldeles ikke medlidenhet fra noen, og det gjør heller ikke AMD, de er akkurat like griske og sleipe på sine egne måter. Synes det er latterlig at noen kan føle medlidenhet for et multi-milliard selskap, et konsern kan ikke tillegges menneskelige egenskaper. Blir litt Walt Disney å tro at noen av disse er interessert i annet enn å tjene peng. Lenke til kommentar
Panz3r Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Håper det stemmer. *AMD fan* Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Dører og vinduer sier du, hva hvis firma A's vinduer ikke holder seg lukket og lettere knuses ved vanlig bruk? Tror du har litt for mye imot Intel til å være objektiv, akkurat som om AMD har vært bare englegutter? Enig. Og Dromle hvorfor ikke prøve å være "ærlig" den sammanligningen din ble alt for gjennomsiktig Endret 28. juni 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Var det ikke samme firma som kjørte ut lassevis med CPUer som var ferdig overklokka, i iveren etter å slå Intel til 1GHz merket? Slik klarte de å få et rykte for dårlig kvalitet, og når de senere påstår at de har så enormt gode produkter nå så gjør de det samme igjen på laptop-markedet. Her er det nok du som er litt på jordet. Det var intel som måtte kalle tilbake cpu-er (1.13GHz) Noe amd vel aldri har måttet gjøre så snakk om dårlig kvalitet... Endret 28. juni 2005 av b0nna Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Vel uansett hvem som har gjordt hva og hvem en "holdre med" eller ikke så tror jeg uansett ikke det kommer noe godt ut av en slik rettssak, mulig AMD kan vinne litt kortsiktig,men de sitter i samme glasshuset og da er det fort gjordt at steinen de kastet kommer tilbake med dobbelt kraft og treffer dem i hode Endret 28. juni 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Vel uansett hvem som har gjordt hva og hvem en "holdre med" eller ikke så tror jeg uansett ikke det kommer noe godt ut av en slik rettssak, mulig AMD kan vinne litt kortsiktig,men de sitter i samme glasshuset og da er det fort gjordt at steinen de kastet kommer tilbake med dobbelt kraft og treffer dem i hode Tviler veldig på at AMD sitter i noe glasshus av den simple grunn at de ikke har den makten i markedet til å spille like dirty som intel. Når det er sagt betviler jeg ikke at AMD ville utnyttet det hvis det hadde markedet, men siden det nå en gang er slik at Intel er den store i markedet er det bare de som kan gjøre noe slik. Når det gjelder glassrutene dine sier du jo at det er to store aktører, da er det jo konkuranse og ingen har monopol, men det kan være de kjører et duopol, noe som ille være uheldig og muligens også ulovlig. At de presser ut små aktører er dumt for sluttbruker, og var jeg snekker og overhode kunne forsvart det økonomisk (altså gjort det uten et enormt tap) ville je gav moralske grunner støtta de små, selv om det ville gjort at jeg personlig tjente litt mindre. Og om noen vindu levrandører driver ulovlig (og uoppdaget) i norge, betyr vel ikke det at Intel skal få ov å drive ulovlig? Er intel skyldig i de påstandene som er listet opp på siden til digi, så er det jo helt klart at de fortjener en straff. Og det er jo en vinn vinn situasjon for alle oss forbrukere, helt uavhengi om glasslevrandør A og B ulovlig skviser ut C, D E og resten av alfabetet. Skjønner ikke hvorofr intel skal forsvares i denne saken, da det er veldig sannsynlig at de har gjort noe ulovlig, og det er veldig sannsynlig at det vil gavne oss forbrukere at disse ulovlighetene blir straffet, dette selvsagt helt uavhengi om folk snyter på skatten i norge eller om AMD selv har leid hele den italienske mafiaen for å overtale SUN om å droppe intel. At noen gjør noe ulovlig gir ikke den nadre rett til å gjøre det samme!! Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Dører og vinduer sier du, hva hvis firma A's vinduer ikke holder seg lukket og lettere knuses ved vanlig bruk? Tror du har litt for mye imot Intel til å være objektiv, akkurat som om AMD har vært bare englegutter? Var det ikke samme firma som kjørte ut lassevis med CPUer som var ferdig overklokka, i iveren etter å slå Intel til 1GHz merket? Slik klarte de å få et rykte for dårlig kvalitet, og når de senere påstår at de har så enormt gode produkter nå så gjør de det samme igjen på laptop-markedet. Intel drev med masse snusk lenge før AMD pusta dem i nakken, som feks å lage SX billigversjoner som kosta mer å produsere enn DX-versjonene. De har nok alltid forårsaket unødig kostnader for forbrukerne og fortjener aldeles ikke medlidenhet fra noen, og det gjør heller ikke AMD, de er akkurat like griske og sleipe på sine egne måter. Synes det er latterlig at noen kan føle medlidenhet for et multi-milliard selskap, et konsern kan ikke tillegges menneskelige egenskaper. Blir litt Walt Disney å tro at noen av disse er interessert i annet enn å tjene peng. Jeg AMD-fan? De tre siste årene har jeg kjøpt mellom 300 og 350 prosessorer av typen Intel, og 2 stk. AMD Jeg kjøper det som er best for meg der og da, og er ikke religiøs. Men i det siste har jeg ikke likt varmeutvikling og strømforbruket på de siste cpu-generasjonene til Intel og har derfor fått øynene litt mer opp for AMD, men det blir spennende å se hva Intel kommer med i løpet av det neste året, for det virker som om de har innsett at de har et problem med varme og strømforbruk. Når det i tillegg begynner å vise seg at at AMD viser seg å være mer effektiv enn Intel på kjøring av 64-bitsprogramvare/OS så begynner jeg å lure på hva Intel driver på med for tiden. Link til denne påstanden Men dette er en fordel for oss brukere, for da må Intel virkelig ta seg sammen for å komme med ett enda bedre produkt, og ikke et produkt som bare er flikket litt på for å forbigå AMD igjen, og da må AMD gjøre det tilsvarende, og dette er noe vi som forbrukere er tjent med. Ingen av dem har vært englebarn, men vi som forbrukere er IKKE tjent med at en av dem prøver å presse den andre ut av markedet slik at man oppnår en mye sterkere monopolsituasjon enn man allerede har. Hvis det viser seg at AMD har rett, og vinner frem med denne saken her vil det bety billigere produkter for oss alle siden konkurransen blir skjerpet, og de som er religiøse og liker Intel kan fortsette å kjøpe Intel mens de som liker AMD kan fortsette å kjøpe det, mens vi andre kjøper det som er best for oss. Snekker'n: Selvfølgelig er den gjennomsiktig, vi snakker jo tross alt om vinduer Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Skjønner ikke hvorofr intel skal forsvares i denne saken, da det er veldig sannsynlig at de har gjort noe ulovlig, og det er veldig sannsynlig at det vil gavne oss forbrukere at disse ulovlighetene blir straffet, dette selvsagt helt uavhengi om folk snyter på skatten i norge eller om AMD selv har leid hele den italienske mafiaen for å overtale SUN om å droppe intel. At noen gjør noe ulovlig gir ikke den nadre rett til å gjøre det samme!! Bare for å ha en ting klart, JEG FORSVARER IKKE INTEL, men prøver å se objektivt på dette da jeg vet hva som foregår i markede her til lands, dermed er det neppe noe bedre andre steder. Og for å bruke et "slitt" uttrykk "den som er feilfri kan få kaste den første steinen" Har på følelsen at det ikke ville bli kastet mange da Det som imidlertid er synd her er at når enkelte skal skrive noe så MÅ Intel være Fanden selv og AMD "engelen Gabriel" Så for meg må de bare straffe hvem som helst, men tviler sterk på at det kommer noe godt ut av dette, de som i dag leter med lys og lykter for å få straffet Intel gjør dette utelykkende av et ønske om å ta markedsandeler for selv å få større profitt, ja ALT handler om makt og penger her. Vel disse som i dag gjør dette betviler jeg sterkt har sin sti så veldig ren og den blir neppe renere etterhvert. Er det ikke det som fremheves med Intel " at dem i sin higen etter makt har brukt ufine metoder som de nå skal straffes for". Vel er det mindre sannsynelig at andre blir å bruke mindre ufine metoder?? Neppe Altså ser jeg dobbeltmoralen i dette og dermed blir jeg i tvil om det vil tjene noen, jeg snur meg ikke bort når den ene driter i baret for å kaste meg frem å hyle "Hva sa jeg" når den andre gjør det . At det da er enkelt for noen å kalle meg Intelfanatiker er jo griet,det får stå for deres regning . De nevnes forøvrig av en her hvor mange cpuèr han har kjøpt fra de to partene. Til det kan jeg nevne at jeg selv har kjøpt flere fra amd enn fra Intel, ja jeg har i tillegg bygget mange maskiner for andre og der er vel forholdet ca 60/40 i amd sitt favør. Synest det er bra av en "fanatiker" jeg Endret 28. juni 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Ingen av dem har vært englebarn, men vi som forbrukere er IKKE tjent med at en av dem prøver å presse den andre ut av markedet slik at man oppnår en mye sterkere monopolsituasjon enn man allerede har. Hvis det viser seg at AMD har rett, og vinner frem med denne saken her vil det bety billigere produkter for oss alle siden konkurransen blir skjerpet, og de som er religiøse og liker Intel kan fortsette å kjøpe Intel mens de som liker AMD kan fortsette å kjøpe det, mens vi andre kjøper det som er best for oss. Feil, Intel er overhode ikke ute etter å presse amd ut. Hadde de vært det var dette gjordt for lengst. En av hovedgrunnene til dette er at dette ville skape store problemer for Intel, for da kunne vi begynne å snakke om monopol . Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Er vel ikke så mange som har fremstilt AMD som englen gabriel, men at intel går under nanvet lusifer i dette forumet og andre forum er vel ingen hemlighet. Hvorfor: Intel gjør livet surt for AMD, AMD gjør ikke livet surt for intel. Er det sant?: Ja, Intel har makt til å gjøre livet surt for AMD pga av større markedsandeler og flere panger. AMD ville selvsagt gjort akkurat det samme OM de var i intel sin posisjon. Gjør det AMD bedre enn intel?: Ja. Intel er skyldig i anklagen. AMD er ikke skylding (enda). Mulig du ikke forsvarer Intel, men du forsvarer en ulovlig metode å drive på. Jeg må jo bare beklage hvis jeg missforstår deg, men for meg virker det som, i denne saken, at det er et forsvar for intel. Jepp, alle bruker skittene trisk. Tror på det. Og alle bør tas for det. Intel er helt klart den verste, muligens ikke moralsk, men fordi de kan være verst utfra posisjonen. Derfor er det helt naturlig at man i hvertfall tar Intel først. Så kan Intel gjerne stevne AMD etterpå, hvis de mener AMD har gjort noe urettmessig. Det som blir spennende er hva som skjer etter en eventuel AMD seier i rettssalen. Aner jeg en søksmål fra VIA? Cyrix? Transmeta? Ikke ta det ille opp Snekker, men ja, jeg tror du er en liten intel venn. Kanskje ikke fanatisker, men vet at pipa var litt anderledes når Intel hadde ytelses kronen. Det fine med Norge er at du får lov til å være en intel venn hvis du vil Og det er nok bare her på forumet når AMD er i medvinn at du blir sett på som kriminell for det. Jeg kan kalle meg en slags "AMD venn", men som "intel venner" kan jeg fint kjøpe en prosessor fra intel, om jeg mener det er mer gunstig (ytelse/pris). Det er mulignes også forskjellen på en "venn" og en fanatiker. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 b0nna, det med intel var nesten helt sikkert en glipp på linje med at feks volvo har tidvis tilbakekalt biler, og vi kan bare håpe de lærte av den saken. De kalte dem iallfall tilbake. Det var liksom ikke slik at intel hadde tynt en cpu over grensa av det forsvarlige, men det var nettopp det AMD gjorde for å slå intel til 1ghz merket, uten å tilbakekalle. Min første erfaring med palamino var at den varte ei halvtime. Garantert at AMD må ha visst at de tok en kjemperisk og det gikk kanskje ikke så veldig bra som de hadde håpet, og det ser det ut som de lærte av, på den harde måten, og nå leverer langt mer pålitelige saker. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Ingen av dem har vært englebarn, men vi som forbrukere er IKKE tjent med at en av dem prøver å presse den andre ut av markedet slik at man oppnår en mye sterkere monopolsituasjon enn man allerede har. Hvis det viser seg at AMD har rett, og vinner frem med denne saken her vil det bety billigere produkter for oss alle siden konkurransen blir skjerpet, og de som er religiøse og liker Intel kan fortsette å kjøpe Intel mens de som liker AMD kan fortsette å kjøpe det, mens vi andre kjøper det som er best for oss. Feil, Intel er overhode ikke ute etter å presse amd ut. Hadde de vært det var dette gjordt for lengst. En av hovedgrunnene til dette er at dette ville skape store problemer for Intel, for da kunne vi begynne å snakke om monopol . Tja, vil tor at Intel er intresert i å ha AMD på rundt 10 % markedsandel og vil skvise til de ligger der. Grunnen til at AMD ligger høyere er at de har vært dyktige de siste årene og laget bedre CPUer til lavere pris. Intel har ingen mulighet til å skvise ut AMDfor øyeblikket siden de måtte satt ned prisene såpass mye at de ville blitt tatt for ulovlig prisdumping. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Det som blir spennende er hva som skjer etter en eventuel AMD seier i rettssalen. Aner jeg en søksmål fra VIA? Cyrix? Transmeta? De bukket vel under (litt liv ennå riktignok også på cpu fronten) først og fremst fordi de ikke kunne levere. Det er ikke ulovlig å være så god at konkurrentene ikke makter å henge med heller... Endret 28. juni 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Den går jeg ikke på Turgon, AMD har kommet med uttalelser om Intel som ikke holder vann. Feks at Intel dualcore ikke er ekte dualcore, det vet vi nå var ren drittkasting. Dessuten har ikke AMD gått av veien for å påvirke reviewere og testere til å skrive det markedsavdelinga på AMD har bestemt, nå sist hadde de hadde feks "oppfordret" testere til å skrive at X2 sku være tilgjengelige før de egentlig var det. Storkapital er full av dritt, hverken Intel eller AMD eller NOEN bryr seg om annet enn profitt. Ferengier hele gjengen. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 b0nna, det med intel var nesten helt sikkert en glipp på linje med at feks volvo har tidvis tilbakekalt biler, og vi kan bare håpe de lærte av den saken. De kalte dem iallfall tilbake. Det var liksom ikke slik at intel hadde tynt en cpu over grensa av det forsvarlige, men det var nettopp det AMD gjorde for å slå intel til 1ghz merket, uten å tilbakekalle. Min første erfaring med palamino var at den varte ei halvtime. Garantert at AMD må ha visst at de tok en kjemperisk og det gikk kanskje ikke så veldig bra som de hadde håpet, og det ser det ut som de lærte av, på den harde måten, og nå leverer langt mer pålitelige saker. Du surrer fælt du th-3, Intel måtte overklokke sine cpu`er for å klare å passere 1ghz, Intel la inn høyere spenning på samme kjerne som lavere klokkede cpu`er. Og bare ba om at det skulle gå bra. Det gjorde det ikke, mangen hadde store problem med stabilitet og Intel måtte trekke 1,13 ghz cpu`ene. AMD sine derimot, kjørte samme spenning som lavere klokkede cpu`er, og kan neppe kalles overklokkede.Det ble heller ikke raportert om noen stabilitets problem på amd sine 1ghz + cpu`er. Intel har ikke mel i posen engang, bare saltpeter syre. Ingen som husker hva som skjedde i Q3-Q4 1999?? Amd lansert Athlon, med tilhørende chipset, problemet var at Intel truet VIA, og de aller fleste hovedkort produsenter til å ikke produsere hovedkort. Dette førte til at mangen hvoedkort produsenter produserte hovedkort uten navn på, og ingen informasjon rundt korta ble publisert. Skal se om jeg kan grave frem noen linker. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ingen som husker hva som skjedde i Q3-Q4 1999?? Amd lansert Athlon, med tilhørende chipset, problemet var at Intel truet VIA, og de aller fleste hovedkort produsenter til å ikke produsere hovedkort. Dette førte til at mangen hvoedkort produsenter produserte hovedkort uten navn på, og ingen informasjon rundt korta ble publisert. Skal se om jeg kan grave frem noen linker. Husker det ja. Er jo omtrent samme praksisen de kjørte i forkant av Athlon64 lanseringen. I artikkelen jeg leste stod det til slutt noe sånt som "Taiwan motherboard makers are more affraid on Intel than an invasion from mainland China". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ikke ta det ille opp Snekker, men ja, jeg tror du er en liten intel venn. Kanskje ikke fanatisker, men vet at pipa var litt anderledes når Intel hadde ytelses kronen. Det fine med Norge er at du får lov til å være en intel venn hvis du vil Og det er nok bare her på forumet når AMD er i medvinn at du blir sett på som kriminell for det. Tar ikke det ille opp nei, for ja jeg har likt og liker Intels cpuer fortsatt best til visse oppgaver, det er ikke til å stikke under en stol at Intels prosessorer her en fordel overfor amds i div programmer der en jobber med flere ting samtidig. Dette vet jeg av egen erfaring da jeg har begge (har dog ikke prøvd X2 enda)og før A64 kom på markede var det ikke tvil om hvem som var raskest. Jeg satt da også med begge systemer og mitt p4 var uten tvil raskere enn en socet A fra amd, men dette falt desverre ikke i god jord her, noe som førte til at en automatisk ble stemlet som Intelfanatiker med påfølgende trusler,ja liketil drapstrusler . Så ja da kan du si "pipa hadde en annen lyd" med hvorfor skulle den ikke det?? Det var jo faktum og etter at A64 kom på markede har jeg heller ikke benektet at denne er raskeste cpu selv om Intel fortsatt er å foretrekke i visse programmer . mine uttalelser er heller ikke basert på et hat/kjærlighetsforhold til disse, da jeg gir F i firmaene og dets høye herrer på lik linje med at de nok gjør det samme med meg, men jeg uttaler meg om produktet og ikke firmaet. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Min første erfaring med palamino var at den varte ei halvtime. Var ikke palomino-kjernen første Athlon XP? Den ble i så fall lansert på 1,53 GHz, og ligger litt lenger frem i tid enn de andre påstandene dine her. Jeg har tilfeldigvis også en Palomino-kjerne, som ble kjøpt første uke de var tilgjengelig. Ikke hatt noen problemer med den i de (snart) 4 årene den har tjent meg. Mener du å påstå at AMD selger prosessorer som generelt sett varer i 30 min, eller at du var uheldig/inkompetent med din håndtering av ditt eksemplar? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Er det sant?: Ja, Intel har makt til å gjøre livet surt for AMD pga av større markedsandeler og flere panger. AMD ville selvsagt gjort akkurat det samme OM de var i intel sin posisjon. Jepp, alle bruker skittene trisk. Tror på det. Og alle bør tas for det. Intel er helt klart den verste, muligens ikke moralsk, men fordi de kan være verst utfra posisjonen. Derfor er det helt naturlig at man i hvertfall tar Intel først. Så kan Intel gjerne stevne AMD etterpå, hvis de mener AMD har gjort noe urettmessig. Jeg kan kalle meg en slags "AMD venn", men som "intel venner" kan jeg fint kjøpe en prosessor fra intel, om jeg mener det er mer gunstig (ytelse/pris). Det er mulignes også forskjellen på en "venn" og en fanatiker. Godt sagt Turgeon (resten også, som jeg ikke quota). Det er en iboende kraft i alle store selskaper å søke profitt, selv om det skjer med tildels tvilsomme moralske og enkelte ganger (for ofte) ulovlige metoder. Anbefaler alle å lese følgende bøker; - Naomi Klein: No Logo (finnes på norsk) - Joel Bakan: The Corporation (bare på engelsk) Vil kanskje gi en bedre forståelse av mange av de mekanismene som her regjerer. Og så en del etter min mening korreksjoner/synspunkt: Intel vil uten problemer kunne prise ut AMD uten å bedrive prisdumping. Alle marginer i selskapene indikerer at Intel har lavere produksjonskostnader enn AMD Dersom 50 % av det som AMD beskylder Intel for i rettsbegjeringen er sant, er jeg ikke i tvil om at konkurransemyndigheter ville ha reagert allerede. Saker av lignende karakter tyder klart på det. Men om bare 25 % er sant er det alvorlig nok. Ellers er AMD's strategi med å gå til retten svært farlig av flere grunner. Risiko for å tape saken eller at saken ikke lar seg behandle pga manglende håndfaste bevis kan gi AMD markedsmessig negativ effekt, særlig i OEM markedet. Dersom Acer, Dell eller HK produsenter får det inntrykket av at AMD lett tyr til rettslige skritt, kan det medføre minsket lyst til å inngå avtaler. Rett og slett på grunn av risiko for rettslige skritt i framtiden. Videre kan kostnadene bli betydelige. Slike saker som AMD her fremmer er svært vanskelige å få dom i, og tar lang tid. Men de kan oppnå at Intel blir litt mer forsiktige i de tiltakene som er mest tvilsomme - uten at rettsprosessen blir kjørt. AMD som i dag har svært gode produkter burde lære av Intel, nemlig å klare å etablere "AMD Inside", som et like godt eller bedre merkenavn enn "Intel Inside". Det er nemlig her den store forskjellen har vært på Intel og de andre CPU-produsentene. I tillegg til god og i en del faser beste teknologien har Intel vært glimrende til å skape merkenavn. Det er nemlig slik hos de fleste kjøpere og beslutningstakere hos OEM produsenter. Er to produkter nær like (+-10 % spiller ofte liten rolle), har omtrent samme pris, kjøper nesten alle merkevara. Hvorfor - rett og slett fordi alt tyder på at har vi flere produkter foran oss velger vi nesten alltid den som er mest kjent. Merket gir en tilleggsverdi. Det er faktisk gjort mange undersøkelser på hvor mye personer er villige til å betale for å få bestemte merker. Ikke mellom AMD og Intel, meg bekjent. Men jeg tror den vanlige bruker faktisk ville betalt en del mer for å få en PC med "Intel Inside". Og det tar innkjøpsavdelingen hos Acer, Dell, HP etc hensyn til. Og for den som tror jeg er Intel-fan, les min profil. Min Intel-PC ble kjøpt når 875/865 brikkesettet kom (2003) - og da var nok Intel klart på topp, min andre nå i vår, kun AMD var aktuelt pga pris/ytelse. Men fanatikere irriterer meg noe grenseløst. Særlig når de tror at et selskap er snille og det andre er slemme. Alle selskaper er pr definisjon tvilsomme, fordi rammebetingelsen gir de den muligheten. Videre lykkes ikke selskaper fordi de bruker skitne triks, selv om det kan være til hjelp på kort sikt (svært sjelden på lang sikt). Selskaper lykkes fordi de er bedre enn konkurrentene når det gjelder totalsummen av gode produkter, gode strategier, rette valg, merkevarebygging, kostnadskontroll, ledelse + noe evne å ligge i grenselandet for hva som er moralsk oppførsel. Men samme hvor tilsomme forretningsmetoder man har, lykkes man ikke dersom man ikke er dyktig på det andre. Derfor bør alle som mener AMD bør overleve og få en større markedsandel (inklusive undertegnede), innse at AMD sitt største problem og store forbedringspotensiale er å få bedre strategier og bli flinkere til å bygge merkevare. AMD er en av Ferrari sine sponsorer, men det er Acer som klarer å lage merkevare av det. Og vi kan hjelpe ved å slutte med å kaste dritt på Intel (fordi de er flinke), og fremheve saklig at AMD er minst like flinke og gir mer igjen for pengene (enn så lenge). Drittkasting har motsatt effekt. PS! Holdt faktisk på å kjøpe Intel denne gangen, av pur irritasjon på AMD-fanboys. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Ellers er AMD's strategi med å gå til retten svært farlig av flere grunner. Risiko for å tape saken eller at saken ikke lar seg behandle pga manglende håndfaste bevis kan gi AMD markedsmessig negativ effekt, særlig i OEM markedet. Dersom Acer, Dell eller HK produsenter får det inntrykket av at AMD lett tyr til rettslige skritt, kan det medføre minsket lyst til å inngå avtaler. Rett og slett på grunn av risiko for rettslige skritt i framtiden. Videre kan kostnadene bli betydelige. Slike saker som AMD her fremmer er svært vanskelige å få dom i, og tar lang tid. Men de kan oppnå at Intel blir litt mer forsiktige i de tiltakene som er mest tvilsomme - uten at rettsprosessen blir kjørt. Tenkte noe liknende tanker selv, men det var mer i retning av at det kan oppfattes som "sytete" i bransjen. Når man beskylder sin argeste konkurrent for noe, må det være særdeles saklig for at det nøytrale markedet skal ta det noenlunde seriøst og ikke bare se på det drittkasting. Det hadde nok vært bedre for AMDs rykte at en av PC-leverandørene (som angivelig har vært utsatt for press fra Intel) hadde gått til sak i stede. AMD må med andre ord ha svært rett samt vinne i rettsapparat for ikke å tape ansikt. Konkluderer retten med at AMDs bevis er feil, vil det sende ut svært negative signaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg