Gå til innhold

Ubuntu bruker ikke / trenger ikke swap?

Anbefalte innlegg

lagde partisjon manuelt under install (/ reiserFS), men så ikke noen options for swap. ubuntu loader typisk tregt for linux vel, men den loader og alt funker ok. mitt spørsmål er som i overskriften:

bruker ikke Ubuntu / trenger ikke Ubuntu swap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, takk for svar. da har jeg oversett noe i install. er det mulig å permantent- "mounte" en allerede eksisterende (opprettet med program i windows xp) swap partisjon i ubuntu? hvordan gjør jeg eventuelt dette? ellers kan jeg jo sikkert installere på nytt.

EDIT: hvor stor bør swap være? dobbelt så stor som størrelsen på RAM i maskinen? hva anbefalles?

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

jeg lagde 1GB. det ble for mye (for mitt bruk (laptop)). en regel sier "dobbelt så mye som RAM", men den er utdatert. jeg har .5GB RAM, og har aldri sett mer enn .4GB brukt. men det kan jo hende den spretter over, om du gir den friheten. jeg kommer hvertfall til å lage .5GB swap neste gang.

du kan lage swap i installasjonen. for å montere en etterpå tror jeg det er nok å legge dette i /etc/fstab

/dev/hda3 none swap sw 0 0

hda# må selvfølgelig justeres etter hva som passer deg.

Lenke til kommentar

Tror den regelen med 2XRAM stammer fra den gamle orginale Berkley-unix måten å håndtere swap på, da ble alle minneblokker allokert i swap selv om det ikke var behov for å swappe dem ut, hadde man mindre swap enn RAM da fikk man ingen nytte av den siden den gikk tom for allokerbar swap før RAM var full. Slik er det ikke i hverken Linux eller BSD nå lenger.

I windows kan enkelte applikasjoner allokere swap selv og vil ikke fungere uten ledig plass (Age of Empires funger f.eks ikke uten 150MB ledig uansett hvor mye RAM man har), i *nix er dette fullstendig styrt av operativsystemet slik at vi slipper å tenke på det så lenge den sammenlagte plassen er stor nok.

Sett størrelsen så stor at RAM + swap er stor nok til det du trenger.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
valgte automatisk install av ubuntu på en ekstern 30 gb 2.5" usb disk (kun til linux bruk), den lagde 1.12GB swap partisjon. helt greit vel? får ikke bootet, men det er en annen sak :)

Hovedkortet ditt må støtte booting fra USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...