Simen1 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Artikkel hos ITpro: Flashdisk erstatter harddisk - hvis Samsung får det som de vil Flashdisk erstatter harddisk - hvis Samsung får det som de vil Av Per Ståle Kvam · Tirsdag 28. juni 2005 00:57 Flashdisk erstatter harddisk Samsung håper på fallende priser på flashdisker, slik at flashdisker vil ta over lagringsmarkedet for harddisker i både bærbare datamaskiner og andre enheter. Med sine klare fordeler over harddisker, kan flashdisk bli det åpenbare valget for databrukere i fremtiden. De bruker mindre strøm, mer støtadsorberende, ingen bevegelige deler og dermed mer pålitelig, raskere til å lese og skrive data, og sist men ikke minst: tilnærmet lydløs. Det eneste som hindrer det fra å ta førsteplassen i lagringsmarkedet fra harddisken, er nemlig prisen. Erklært krig Det sør-koreanske selskapet Samsung har nå erklært krig mot harddisker med sin lansering av en 16GB disk basert på flashminne. De mener at siden prisene på flashdisker har sunket med hele 40% det siste året, vil prisene fortsette å synke. "Dette vil bli en hit så fort folk får opp øynene for hvor rask og pålitelig denne teknologien er", forteller en talsmann for Samsung. "Vi starter på 16GB, og fortsetter med 100GB om et par år, når markedet for flashdisker er blitt billigere for brukere." Dyrt? Prisen for Samsungs 16GB disk har enda ikke blitt annonsert, men målgruppen for produktet, militære og indistruelle ingeniører, er selvsagt villig til å betale en hel del for en ny og bedre teknologi. Disken er like stor som en vanlig 2,5" disk, så den kan lett erstatte denne typen disker. Samsung har også gjort det klart at de vil også komme ned både 8GB og 4GB disker som måler 1,8". Hvorfor? Hvorfor Samsung snakker så varmt om flashdisker, spør du? Jo, mest trolig fordi at Samsung er verdens ledende produsent av flashdisker. Omsetningen til Samsung var mer enn dobbelt så mye som nr 2 på listen, Intel. Til sammenligning landet de på en 5. plass på markedet for harddisker. * Gnir meg i hendene og gleder meg * Endret 28. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Mindre støy og mindre varme er bare toppen. men hvordan er overføringshastigheten på disse? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Dette blir bra når det blir litt mer "tilgjengelig". Slutt på skranglende Raptorer osv Men sånn veldig cirka anslagsvis hva tror vi prisen vil bli på slike "disker" Eneste jeg har sett er sånne ramdisker (eller hva det kalles) og de var jo helt vanvittig dyre. Men det er vel også en helt annen teknologi. Noen som tør gjette hva dette vil koste? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 men hvordan er overføringshastigheten på disse? Den vil garantert bli satt sammen av mange brikker. (De største flashbrikkene er per i dag 16 Gibit = 2 GiByte) Hver brikke har relativt treg transfer i forhold til harddisker, men jeg tror nok Samsung vil bruke noe ala Raid0 på alle brikkene for å øke transfer til fornuftige hastigheter, dvs. minst like rask som vanlige harddisker. Aksesstiden og små filer vil selvfølgelig knuse en hver harddisk ned i støvlene. Noen som tør gjette hva dette vil koste? Jeg tør gjette, basert på prisen på flashbrikker som er fra 500kr/1GB i dag: ca 8-12.000kr for den på 16GB. Jeg sikter meg inn på den på 8GB. Den er akkurat stor nok for meg og mitt bruk, samt at jeg ikke vil blakke meg til de grader. Om to år tror jeg prisene falt til ca 3-6.000kr for den på 16GB. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Simen1: Hva i h skal du benytte 8 gb til ? Da kan du heller invistere det i andre tingg du trenger. Som x2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Øivind: Hvem trenger vel en OS-partisjon som er større enn 8GiB? Min nåværende OS-partisjon er 10GB og det holder i lange baner med en drøss programmer. PS. HW.no mener artikkelen hos ITPro allerede er dekt her på HW i denne artikkelen fra 24. mai i år: Harddisk-erstatter fra Samsung så de ville ikke bruke tipset. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Enig i det Simen1, hadde ikke vært meg i mot med en "lynrask" 8GB disk. Selvsagt jo større, jo bedre, men som du sier OS ( feks XP +Office pakka = ca 2GB) så har man fortsatt 6 GB ledig. Prisen vil kanskje ikke kle meg så godt foreløpig, men det blir vel bedre etterhvert får vi håpe... Det er jo ikke akkurat egnet for lagring av film, av rene programmer får man jo plass til litt i alle fall. I tillegg formoder jeg at man med disse diskene kan fylle til randen uten at det går ut over ytelsen, eller? Vil en slik disk bli fragmentert på samme måte som en konvensjonell, eller sorteres ting på en helt annen måte? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Ingen har vel vært i tvil om at det er denne veien det går med harddisken? Harddisker av idag er jo tross alt basert på fonograf-teknologi fra 1800-tallet! (plate som snurrer, og lesearm/hode som beveger seg radialt over platen) Jeg har ventet lenge på rene RAM baserte "disker", og nå begynner de å komme! Foreløbig er de ikke store nok til annet enn systemdisk/OS-partisjon. Men det er jo greit, for hvis man som meg har all lagring via nettverk på egen server på loftet allikevel, så slipper jo jeg all HD støy fra PC'en allerede nå Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 litt of topoc her kanske men kan man bruke en 8 GB PEN DRIVE til OS disk? den er jo idiot dyr men er jo samme teknologien da Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 liker ideen med 1.8" flashbaserte disker, men siden du bare har plass til en disk i en laptop så blir det nok ikke hit å byttet ut disse med så "små" disker Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Som et alternativ hadde kanskje noe slikt vært noe. Får ikke plass til mer enn 4GB.. men en (eksempelvis) 2GB stor dedikert temp-disk til rundt 2.500 er kanskje mer i tråd med lommeboka til folk flest? Edit: Typo Endret 28. juni 2005 av b-urn Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Harddisker av idag er jo tross alt basert på fonograf-teknologi fra 1800-tallet! (plate som snurrer, og lesearm/hode som beveger seg radialt over platen) Edison spilte inn musikk på sylindre av voks før platen kom. Link Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Satser på ram-hd fra gigabyte jeg Når er den tilgjengelig for salg ? Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Satser på ram-hd fra gigabyte jeg Når er den tilgjengelig for salg ? "The RAM disk will be shipping in the third quarter of this year and will carry a price tag of about $80." Til høsten kanskje? Kan jo håpe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 litt of topoc her kanske men kan man bruke en 8 GB PEN DRIVE til OS disk? den er jo idiot dyr men er jo samme teknologien da Vanlige minneplugger som det der har lav transferrate fordi brikkene er ikke er koblet i raid0 og vil dermed ikke egne seg så godt til OS-disk. liker ideen med 1.8" flashbaserte disker, men siden du bare har plass til en disk i en laptop så blir det nok ikke hit å byttet ut disse med så "små" disker Du har rett i det. Det blir nok en avveining i de aller minste bærbare, men i litt større kan det hende vi får to stk 1,8"-plasser. En til OS-disk og en til stor lagringsplass. I de små bærbare med bare en 1,8" plass må man altså velge, eller satse på nettverksbasert lagringaplass, eller ekstern disk. Det er jo ikke akkurat egnet for lagring av film, av rene programmer får man jo plass til litt i alle fall. I tillegg formoder jeg at man med disse diskene kan fylle til randen uten at det går ut over ytelsen, eller?Vil en slik disk bli fragmentert på samme måte som en konvensjonell, eller sorteres ting på en helt annen måte? Du har helt rett i at den ikke egner seg til film (eller musikk) fordi den er alt for dyr per GB og fordi store filer (>1MB) yter like bra på tradisjonelle harddisker. Ja, man kan nok fylle de til randen uten at det gjør dem tregere. Skulle ikke være noe ytelseproblem selv om den er 99,9% full. Den blir nok defragmentert ja, men det har ingen betydning siden aksesstiden er så lav. Disken "sorteres" på samme måte som før. f.eks NTFS eller FAT32. Dette er "sorteringsmåter" for filer på disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå