luser32 Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg har akkurat startet med PHP, og har prøvd å følge eksempelet til en av O'Reilly bøkene, der jeg har en index.html og en welcome.php. Siden er forresten her, men jeg garanterer ikke at den funker hele tida, jeg har det bare på den lokale pc-en min enda, og den akn var skrudd av store deler av døgnet:P http://www.teamgon.moo.no i index.html er koden på formen min slik: <FORM ACTION="welcome.php" METHOD=POST> First Name: <INPUT TYPE=TEXT NAME="name"><BR> <INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="GO"> </FORM> i welcome.php er den følgene: <?php echo ("Welcome, $name !"); ?> Mener jeg da, er ikke hjemme så jeg får ikke dobbelsjekket det:( Uansett hvis det er noe feil med den, så aknskej det bare er jeg som har skrevet det feil nå, men jeg kopierte det rett fra O'Reilly boka, men det kommer ikke opp noe navn selv om man skriver inn noe. Er det noen som kan fortelle meg hva som er feil, som sagt så starta jeg så vidt med php idag, så jeg har ikke peiling i det hele tatt selv:P Lenke til kommentar
Mellet Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Endre <?php echo ("Welcome, $name !"); ?> til..-> <?php $name = $_POST['name']; echo ("Welcome, $name !"); ?> Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 På echo er det ikke vits med ( og ): <?php $name = $_POST['name']; echo "Welcome, $name !"; ?> Virker like bra! Hvis du ser i manualen blir du fleste echo'ene utført uten ()! Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Ja jeg så det:P Men jeg trodde det var de som var late:P Skalø prøve det når jeg kommer hjem:) Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Det funka:) Men hva gjør denne linjen her da? $name = $_POST['name']; Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Og 'apostrofer' er enda raskere enn "anførselstegn": <?php echo 'Welcome, ' . $_POST['name'] . '!'; ?> Men det er ikke merkbart i et så lite script som det der. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Jeg prøvde å bytte POST til GET, men da virket det ikke, er det sånn det skal være eller er det noe feil da? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Da må du bytte om til GET i formen også: <form action="welcome.php" method="get"> First Name: <input type="text" name="name"><br> <input type="submit" value="GO"> </form> Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Åja:P, jeg gjorde det i formen, men ikke i php-scriptet:P Dumme meg Uansett, nå funker det, tusen takk! Endret 28. juni 2005 av luser32 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Merk at (sjøl om få ikke veit av / bruker dette), vil dette være kjappeste måte å gjøre det på: <?php $name = &$_GET['name']; echo 'Welcome, ' . $name . '!'; ?> Det vil alltid være kjappere å lage en referanse (snarvei, alias) til en variabel, enn å kopiere hele innholdet over i en ny variabel. Sjølsagt, så er dette flisespikkeri i et så lite script som dette, men det handler mer omm å lage seg gode kodevaner. edit: når jeg tenker meg om, hvis du ikke trenger php til å skrive ut alt, vil jo dette være raskere Welcome,<?php echo $_GET['name'];?>! Endret 28. juni 2005 av dabear Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Takk takk, har begynnt å få dreisen på akkurat dette scriptet nå, får bare lese meg videre igjennom alle tutorialsene som er på nett, så klarer jeg nok dette fint tilslutt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå