RamGuy Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Hei, Jeg vet ikke om dette er riktig sted til å spørre om dette men uansett. Jeg skal sette sammen et vannkjølingssystem nå, også har jeg funnet ut at jeg skal ha en Watercool Mora 2 Pro Radiator. Men en radiator trenger jo vifter, som må kjøpes separat sier mange, er dette sant? Hvis ja, hva slags vifter skal det være i en radiator? Og hvor mange trenger jeg? Dere kan gjerne legge til linker, hvis dere har noen anbefalninger. Vannpumpa som jeg skal ha er en: Alphacool AP900. Den har et lydutslipp på 22dBA. Er det formye? Håper noen kan hjelpe meg... Endret 28. juni 2005 av RamGuy Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Det er det samme som Mist-viftene de har på microplex uten viftestyring. Man kan også få vifter med viftestyring hvor 19 dB oppgis som minimum. Den mest stille PAPST-viften oppgis til 18 dB uten viftestyring. Alle disse viftene er 120mm. Vet ikke hvilke dimensjoner den radiatoren har. Med mindre du har en stillegående/vifteløs strømforsyning, vil den antageligvis bråke mer. Endret 28. juni 2005 av LT^ Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Du må sikkert ha fleire vifter, om du ikkje finner ei stor. Vil anbefale ei stor vifte som går på lavt turtall for minst mulig støy. Ole-Johan Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Dersom du plasserer den radiatoren utenfor kabinettet trenger du egentlig ikke vifter i hele tatt Selv har jeg en lignende radiator som er kjølt uten vifter, noe som fungerer helt fint, 5-7 grader over lufttemp ved 60-100watt. Pumpen din skal visstnok bråke mer enn en vanlig (og svakere) pumpe. Du må belage deg på å ha den på et vibrasjonsdempende underlag. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Okay, har du noen forslag (linker) til noen gode underlag? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) jeg plasserte min eheim 1046 på 2 av skumplatene som den var pakket inn i. ingen vibrasjoner fra den da. enhver litt tykk skum eller gummifirkant vil være bra. Har du en gammel stoffmusmatte som du ikke bruker, kan du sikkert bruke den med suksess. Handla nylig vifte til min 120mm radiator. ble en papst 120mm vifte på 26db max. Håper at den på 7volt skal kunne kjøle ned maskinen min når den er utenfor kassa og ikke bruker varm kabinettluft. På min tidligere vannkjøling var det uansett ikke store forskjellen på 12 og 7 volt. Endret 29. juni 2005 av Stonescream Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det funker jo å kjøre uten vifte, men jeg tror nok du ville oppnå en bedre temp med vifter. Et par 120mm vifter på 5V eller 7V holder da i massevis? Jeg skal ikke si for sikkert. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Et par stillegående vifter vil alltid være et pluss om man higer etter lavest mulig vanntemp i forhold til lufttemp, selv på en såpass røslig raddis. Men som Kvakksalveren nevner; Du oppnår jo også gode resultater uten vifter! Skal man utnytte en slik radiator best mulig, uten bruk av vifter, bør den uansett monteres horisontalt og relativt nære gulvet, der lufttempen som regel er lavest. Synes 22dB for pumpa høres mye ut? Spørsmålet er hva som egentlig lager støyen. Ettersom det er snakk om en 12v pumpe, kan man mer eller mindre se bort ifra den støyen / vibrasjonene man gjerne møter ifbm 230v pumper, og som er relativt enkle å fjerne. Er det derimot støy i form av høyfrekvent hvining fra pumpa, kan den være litt vanskeligere å hanskes med. Pumpa i seg selv er jo en "ekte" sentrifugalpumpe, og kan antakelig oppvise gode mottrykksegensakper. Slett ingen ulempe, så det blir vel et kompromiss mellom effekt og "støy". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå