hassa Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Jeg har byttet prosessor i min pc. hovedkortet mitt er et aopen ak33, denne skal takle opp til 1,4 g prosessor. når jeg nå har byttet min gamle duron 700 men min nye på 1,3 opplever jeg at pc stopper. jeg bruker samme vifte og kjøleribbe som før, og har i tillegg smurt et tynt lag men kjølepasta på din lille kjærnen på prosessoren, etter at jeg først gjorde den helt rin i white spirit. er det noen som vet hva som kan ha gått galt? Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Har du formatert hd etter du satte inn den nye cpu'en? Man burde som regel gjøre det. Og de nyeste duron cpu'ene har en annen kjerne enn den 700 du hadde før. Derfor vil jeg tro det meste skulle ordne seg med en formatering og reinnstallering av os :smile: Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 kan vær at en liten bios update kan hjelpe litt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Formatering og re-innstallering av windows er helt unødvendig ved oppgradering av PC'n. (Nesten like nødvendig som å skifte dekk på bilen når du skifter sjofør...) Hvis den biosen du har støtter Duron 1300 så er det heller ingen vits i å oppdatere den. Sjekk heller tempen på prosessoren og kjør litt benchmark. Hvis tempen blir veldig høy er det kjølingen som er problemet. Hvis tempen ikke er noe problem, kan du sjekke om det blir betydelig værre når du senker spenningen på prosessoren litt. Hvis det er det er det prosessoren det er noe galt med, send den inn. Hvis det ikke blir værre av å senke spenningen, må du se på strømforsyningen. Hvor mange watt kan den levere? Hvilken strømstyrke kan den gi på 3,3v? Prøv evt. med en annen strømforsyning. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 17:50, Simen1 skrev:Formatering og re-innstallering av windows er helt unødvendig ved oppgradering av PC'n. (Nesten like nødvendig som å skifte dekk på bilen når du skifter sjofør...) Nja, det vil jeg ikke påstå siden nyere cpu'er inneholder annen kjerne (dermed ny arkitektur) og nye innstruksjoner til mulitimedia-prosessering osv. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 hassa, velkommen til forumet :smile: Det er ikke så mye som kan være galt dersom du bare har oppgratdert prosessoren. Her er et par ting jeg kan tenke meg som er grunnen: 1. Først og fremst, hvilken kjøleribbe/vifte er det du har? Husk at din nye prosessor utvikler mye mer varme enn din gamle 700MHz prosessor. Dersom din nye prosessor blir for varm, er det typisk at maskinen stopper. Dersom kabinettet er lukket og uten kabinettvifter, så kan du åpne dette for å se om maskinen henger seg mindre. Jeg tipper det er kjøleribben din som stopper deg, det har vært stor utvikling på disse siden du kjøpte 700MHz prosessoren din. Jeg vil anbefale deg å se etter en Taisol CGK760 kjøleribbe, de er rimelige og gode. 2. Hvilken strømforsyning er det du har i maskinen? Dersom det er en gammel 200 eller 235W strømforsyning, så kan det være at den er i svakeste laget, selv om det "bare" er en duronprosessor. Jeg tviler på at det er dette, men det kan selvfølgelig ikke utelukkes. 3. Har du oppdatert biosen etter at du fikk hovedkortet? Den siste versjonen er versjon R1.23 og er datert 12 september 2001. Du kan finne biosen på denne linken. Du trenger ikke å reinstallere windows når du har byttet prosessor. Den lille forskjellen det er på din gamle 700MHz prosessore sammenlignet med dagens 1300MHz prosessor, er det ingen operativsystemer som ikke klarer å takle. Les punkt 1 en gang til, jeg er nesten helt sikker på at det er det som er problemet ditt. Lykke til, skriv hvordan det går. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Ser at du skriver at du bruker samme cpu vifte som du brukte på duron 700. Det er jo et rimelig stort sprang opp til en duron 1.3. Du må sjekke hvor stor cpu du kan til den vifta! Jeg vil tro at den vifta du har ikke er beregnet for så store prossesorer og at det er grunnen til at maskina henger seg! Finn også ut hvor høy temp du har på cpu!!!! Lenke til kommentar
Colin Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Ikke rens med whitespirit. Det legger igjen et fettlag som ikke er helt bra for varmeoverføringen. Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå