Gå til innhold

Førstegangskjøper av d-SLR, hva av merke/optikk?

Anbefalte innlegg

Enig i at vidvinkelen kan være det utslagsgivende for å velge KITen 18-70mm ved vurdering av disse to.

Men det er grunnlag for subjektive vurderinger, hvis Tamron er skarpere og tillegg har f 2,8 så er jeg fortsatt ikke sikker på hva jeg skal velge?

Hva med denne, veldig stort zoom område!!!!

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO for Nikon

Men har lest at den ikke er særlig skarp, noen som har erfaring med denne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med denne, veldig stort zoom område!!!!

Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO for Nikon

Men har lest at den ikke er særlig skarp, noen som har erfaring med denne...

Ikke spesielt skarp på alle områder, nei. Mye zoom og mye vidvinkel har sin pris, og kutter man ned på den, så mister man bildekvalitet. Men akkurat hvor dårlig den er, vet jeg ikke. Testere er jo gjerne mer kritiske enn oss forbrukere. Løsningen er å ta med ditt kamera og et minnekort til en butikk og spørre om å få ta noen bilder med det som du kan vurdere i ro og mak på din egen datamaskin hjemme.

Evt. hvis man ikke har kamera enda, så må man uansett ha et minnekort, så da kan man kjøpe det først som sist for å ta testbilder med div. objektiver. Så tar man også med en kortleser som har mange fordeler fremfor å overføre med et kamera.

Lenke til kommentar
TAMRON SP AF 2.8/28-75mm XR Di LD er nok hakket skarpere en 18-70 + mer lyssterk. Likevel hadde jeg ikke valgt bort 18-70 pga bedre vidvinkel, som man bruker mye.

Evt. Tamron 17-35/2,8 XR Di hvis man vil ha bedre vidvinkel, og mye zoom ikke er så viktig (man kan jo supplere med mer tele etterhvert når man får råd). Tror ikke det er 2,8 over hele området, men dette objektivet skal være meget bra.

Ellers er jeg nok enig med Madmax30. Hvis man tar med kit-linsen, så er det kun området 18-28 man ikke får 2,8. Der får du noe dårligere lysstyrke, men uansett så bør man ha en "nødløsning" til akkurat det området.

Lenke til kommentar

Evt. Tamron 17-35/2,8 XR Di  hvis man vil ha bedre vidvinkel, og mye zoom ikke er så viktig (man kan jo supplere med mer tele etterhvert når man får råd). Tror ikke det er 2,8 over hele området, men dette objektivet skal være meget bra.

Tamron 17-35 har f 2,8-4 og koster 5000,-

TAMRON SP AF 2.8/28-75mm XR Di LD er ca. 1000 kr billigere og f 2,8 hele område og mer zoom, dette er ikke lett.

Med 6-8 megapixel kan en jo beskjære seg ned til det en mister i vidvinkel område!

Lager Nikon objektivene sine selv eller er det Tamron, eller?

Lenke til kommentar
Tamron 17-35 har f 2,8-4 og koster 5000,-

TAMRON SP AF 2.8/28-75mm XR Di LD er ca. 1000 kr billigere og f 2,8 hele område og mer zoom, dette er ikke lett.

Vidvinkel koster, kanskje mer enn det smaker for enkelte. Merker en gang i blant at til og med 28mm på mitt analoge speilrefleks (det 18mm på digitalt vil tilsvare) kan være noe knapt. Men det er sjeldent, og folk tar jo bilder av forskjellige ting.

Lager Nikon objektivene sine selv eller er det Tamron, eller?

Nikon objektiver (kalles også "Nikkor") er laget av Nikon selv.

Tamron, Sigma, Tokina, Vivitar, Cosina m.fl. lager også objektiv til Nikon (og andre merker), men da under sitt eget navn.

Med 6-8 megapixel kan en jo beskjære seg ned til det en mister i vidvinkel område!

Tele kan du beskjære deg ned til (du så feilen din selv :) ), men da blir jo også oppløsningen dårligere.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen gennerell kvalitetsvurdering som kan brukes. Det skifter fra objektiv til objektiv for de forskjellige produsentene. Noen er bedre på skarphet, andre på byggekvalitet, noen på rask og stille fokusering etc. Det er mange faktorer å forholde seg til.

For meg er skarphet og pris viktigst, så jeg bruker Sigma objektiver.

Det finnes jo også forskjellige serier for de forskjellige produsentene. F.eks Canon's L glass som er beregnet for de mest krevende brukerne.

Lenke til kommentar
Hva med en kvalitets vurdering; eller står de i den rekkefølgen:

Tamron, Sigma, Tokina, Vivitar, Cosina, og hvor kommer Nikkor inn?

Som Madmax30 sier, det kommer an på objektivet. Men ville styrt unna Vivitar, Cosina og andre ukjente merker da de har en del meget dårlige produkter på markedet.

Tamron har objektiv som gjennomgående er gode på skarphet og mekanikk. I likhet med Sigma får de ofte toppscore på tester.

Sigmas største styrke er skarphet, men enkelte (eldre og billigere?) utgaver, sliter med svak mekanisk oppbygning og kan lett gå i stykker.

Tokina er så vidt meg bekjent ikke lenger på det norske markedet da de ikke lenger har noen importør i Norge. Det finnes imidlertid en del brukte/demovarer rundtomkring, og spesielt Pro-objektivene (ATX?) skal være meget bra.

Nikkor og Canon sine originale objektiver er gjennomgående gode på skarphet og mekanikk, men i enkelte tilfeller så betaler du nok litt for at det skal stå det samme på objektiv og kamerahus.

Lenke til kommentar
Har titta på Pentax istDS og istDL - begge de bruker jo også SD kort. Men er dette noe å satse på kontra Canon/Nikon? Har ikke ett fnugg av erfaring med Pentax, og det er vel heller ikke så mye utstyr/objektiver til de?

SD kort er en ting. Kort er desverre en relativt liten utgiftspost når det tar av for alvor med utsyrskløe.

Jeg vil allikevel på det sterkeste anbefale deg å ta og føle på Pentax *ist Ds. Sitter perfekt i mine hender.

De kjører også på en svært fleksibel, og i det lange løp rimelig batteriløsning.

Etter min smak/mine hender er Nikon for "dyp", får ikke hånda skikkelig rundt grepet, selv om jeg har store hender. Canon sitt 350D derimot er alt for smått, forsvinner i hendene, og sitter liksom ikke fast. 300D er et lite hakk større, men jeg har nesten samme følelsen. Kjedelig å miste kamera i gulvet, enten det heter det ene eller det andre.

Nikon og Canon selger masse, ja, men det er ikke særlig rart. De bruker nesten like mye på reklame som Coca Cola. Dette er selvfølgelig en overdrivelse. Men den gamle Minolta-importøren fortalte meg at de omsatte for omtrent det samme som "de store" reklamerer for. Og Minolta selger ikke dårlige saker, tvert i mot. Hvem betaler for denne reklamen? De som kjøper Nikon og Canon tror jeg. For ikke å erte på meg Nikon og Canon folket. De har store kannoner mange av dem ;-) Begge merkene tar gode bilder, er raske, har mange gode funksjoner, samt godt tilbehørsprogram.

Pentaxen (nå snakker jeg om Ds, ikke DL) har sannnsynligvis markedets beste søker. Veldig greit å se det du tar bilde av i søkeren ;-) En av de tingene som er fjernet på DL er nettopp denne søkeren. Til gjenngjeld har den 2,5 tommers monitor.

Pentax har ikke allverdens av nye såkalte digitatilpassede objektiver. Men de har et hav av svært gode årgangslinser som faktisk er minst like gode. Mye bra brukt for en rimelig penge.

I tillegg finner du alt hva hjertet måtte begjære hos tredjepartleverandørene. Selv har jeg både en Sigma 18-50/2,8 og en Tamron 28-75/2,8. Langzoomen min er en Vivitar Serie 1 av edel årgang. Kjempeobjektiver.

Ds og DL har ikke mulighet for ekstra batterigrep. Men hva skal du egentlig med det? Trenger du ekstra vekt, så lim på en murstein, eller en ergonomisk utformet trekloss laget av edeltre. Så lakker du bare svart med en fin logo ;-)

Kanskje litt banalt å si det, men alle alternativene gir masse fotoglede. Løp og prøv, tenk så, men bruk gjerne også hjertet.

Lenke til kommentar
Etter min smak/mine hender er Nikon for "dyp", får ikke hånda skikkelig rundt grepet, selv om jeg har store hender. Canon sitt 350D derimot er alt for smått, forsvinner i hendene, og sitter liksom ikke fast. 300D er et lite hakk større, men jeg har nesten samme følelsen.

Enig i dette. Jeg har selv 300D og synes ikke denne passer perfekt i hånden min. Jeg har også holdt i 350D, 20D og D70, uten å bli overveldende begeistret.

Her om dagen holdt jeg i en Konica Minolta Dynax 7D for første gang, og jeg ble meget begeistret for dens ergonomiske egenskaper. Kameraet satt som støpt i hånden min, og de forskjellige knappene var svært intuitive for meg. Jeg tror nok jeg hadde valgt 7D, dersom jeg hadde vært førstegangskjøper i dag.

I dag synes jeg at speilreflekskameraene har kommet opp på et brukbart nivå for amatører, slik at enhver førstegangskjøper som ikke er ute etter spesielle egenskaper, vil bli fornøyd uansett hvilket merke han/hun måtte velge. I alle fall spiller det ingen stor rolle for meg hvorvidt kameraet har 6 eller 8 millioner bildepunkter eller tar 3 eller 8 bilder pr sekund.

Er du i tvil, så følg den ”ergonomiske følelsen”. Speilreflekskamera handler om en spesiell følelse, og i dette hører det med at den skal sitte godt i hånden din.

Edit: Skrivefeil

Endret av Smurfelurf
Lenke til kommentar

Har tittet litt rundt, men ingen fotobutikker her omkring har Pentax kameraene. Får lete litt til eller ta en snartur til Oslo, må vel være noen der som har istDS?

Så, i min iver etter ett dSLR kamera, har jeg også fattet interessen for 2 kameraer til ;)

På DDMR har de en pakkeløsning med Olympus E-300, 14-45mm og en 40-150mm - til 7 999,-

Dette er heller ikke ett kamera jeg har sett "live" eller holdt i, og jeg synes det ser rart ut til å være ett dSLR?

Men jeg har lest tester og brukererfaringer, og det virker jo som ett meget bra kamera! 8 megapixler, rensesystem for støv og bra optikk. Hvordan er forholdet på dette kameraet når det gjelder brennvidder? Må du ikke gange opp med mer enn 1,5 eller 1,6 som på Canon og Nikon? Lurer på hvor god vidvinkel det er på 14-45 og hvor lang tele det er på 40-150? (*EDIT* glem det, jeg fant ut at det er 2x - så det er 28mm vidvinkel og 80-300mm på telezoomen)

Uansett synes jeg det virker som du får ett bra kamera med 2 gode objektiver til en rimelig penge? Innspill på denne løsningen?

Til slutt har jeg såvidt snust litt på Konica Minolta Dynax 7 Digital. Dette er derimot ett kamera i en annen prisklasse enn de andre (finner ikke huset til under 10 000,-), men har lest tester og brukererfaringer rundt om på nettet, og det virker som ett veldig bra kamera. Har jo innebygd stabilisator.

Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette kameraet kontra de andre?

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar
Til slutt har jeg såvidt snust litt på Konica Minolta Dynax 7 Digital. Dette er derimot ett kamera i en annen prisklasse enn de andre (finner ikke huset til under 10 000,-), men har lest tester og brukererfaringer rundt om på nettet, og det virker som ett veldig bra kamera. Har jo innebygd stabilisator.

Noen som har erfaringer eller synspunkter på dette kameraet kontra de andre?

Kan ikke si jeg har sett at noen som bruker forumet har skaffet seg KM Dynax 7D ennå, så jeg får prøve å gi deg et bilde av hvordan Konica Minolta passer inn i markedet med snart et års erfaring med det analoge huset Dynax 7 (tilnærmet helt likt Dynax 7D, men analogt og 3år eldre) og enda lengre tids bruk av Konica Minolta A2 og Dimage 7Hi (som har vært de digitale toppmodellene til Minolta/KM før Dynax 7D kom).

I de fleste sammenhenger er 7D sammenlignbart mer med Canon 20D enn 350D D70 m.fl. Begge husene har ulike fordeler og ulemper i forhold til hverandre som kan avgjøre hvis du har spesielle behov. Dynax 7D har først og fremst fordeler når det kommer til konstruksjon/ergonomi, fotografering i lavlys-settinger (man kommer ikke halvnært en billedstabilisert 85mm f1.4 G (d), 50mm 1.4 eller 35mm 1.4 eller liknende i noen andre kameraprodusenters sortiement), fargereproduksjon/tonerespons og større/lysere optisk søker. I tillegg er muligheten for å finne MEGET gode tilbud i bruktmarkedet (alt fra ebay til foto.no eller akam.no) fortsatt større enn for Canon/Nikon, da den digitale brukerbasen til KM fortsatt er i oppstartsfasen.

Dette var noen av grunnene til at jeg begynte å kjøpe Minolta-utstyr fremfor å kjøpe Canon/Nikon/Pentax/Olympus/Sigma/Fuji da jeg tok steget fra semiprofesjonelt digitalkamera. At jeg valgte å kjøpe filmhus først var en økonomi- og erfaringssak. Ergonomien er og blir en meget viktig faktor for meg, for med en gang man har løftet opp og brukt et kamera med manuelle hjul og knapper for majoriteten av vanlige innstillinger vil man kunne bruke det effektivt i blinde. Veien tilbake til et kamera med menydrevet operasjon ville være lang og tung.

Jeg synes også at kameraet gir et større inntrykk av holdbarhet/kvalitet enn 20D, men det er kanskje ikke utformet med like stor vekt på estetikk.

Når alt dette er sagt, synes jeg 10.000,- for Dynax7D er en glimrende tilbud mot de 12.000,- man må ut med for en 20D. I begynnelsen (da 7D lå ca.1000,- høyere i pris enn 20D og hadde 6MP mot 8 i 20D) var det til og med godt akseptert argumentasjon at den innebygde billedstabilisatoren mer enn gjorde opp for pris- og oppløsningsgapet. Linsesystemet trenger- og vil få en større overhaling i de neste månedene og årene. SSM (KMs svar på USM/AF-S) vil bli mye mer utbredt i linsekatalogen, og det vil etter sigende satset hardt både på proffutstyr og budsjettrettet utstyr. Et proffhus i D2x-klassen (kanskje med navn 9D) er ryktet sent neste år.

Og om mellom en og tre måneder kommer Konica Minolta 5D som skal konkurrere på pris/funksjoner med 350D/D70s sammen med etpar konsumentlinser og en ordentlig vidvinkelzoom (11-18mm f4). Dynax 5D VIL også ha Anti-Shake.

De mest aktuelle tredjepartslinsene er også tilgjengelige i Minoltafatning, men siden Minolta først lanserte sin dSLR i 2004, har Sigma og Tokina innimellom være noe trege med leveransene av linser med redusert billedsirkel.

Til slutt vil jeg mene at Konica Minolta (og SLR) Talk Forum er av de hyggeligste/mest givende forumene på dpreview.com.. :p

EDIT: Det virker som om Mike Johnston (spaltist for luminous-landscape.com) liker sitt 7D-hus.. http://luminous-landscape.com/columns/sm-july03-05.shtml

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

nå har ikke jeg lest hele tråden, men sjekket store deler av den.

jeg skal ikke prøve å hi jacke threaden med en "kjøp olympus E-300" men jeg vet at mange net butikker har gode tilbud pa

Olympus E 300 (huest) med en 14-45mm linse, billigste for 5800,-

mens billigste for dobbelt linse kittet ligger pa 7400,- og da far du med 14-45mm og 40-150mm

jeg ville tro at dette er et ganske godt kjop, hvis du velger dobbelt zoom kittet har du 2600 igjen a bruke (hvis du skal na en pris pa 10 000) pa minnekort, tripod, veske og eventuelt flash hvis det trengs i det hele tatt !!

lykke til med valget

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...