Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Metallgnissing under kjøring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min dieselbil med manuell girkasse gir nå en "metallgnisselyd" under kjøring. Lyden minner mistenkelig om nesten blanke bremseklosser.

 

Lyden kommer når bilen står i gir og clutchen slippes. Med en gang clutchen trykkes inn forsvinner lyden. Intensiteten i lyden økes etterhvert som turtallet økes.

 

Vet noen hva dette kan skyldes. Clutch/girkasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannsynligvis utløserlageret til clutchen. Det bytter du samtidig som cluchen.

 

hadde det vært utløserlageret hadde han hørt det når clutchpedalen er trykt inn, det er kun da utløserlageret er i sving.

men jeg tipper det er lamellplata som er så slitt at naglene som binder de to platene sammen er kommet til overflaten og er i kontakt med trykkplate og svinghjul.

Lenke til kommentar

Eh... Utløserlageret lager lyd når det går uten belastning... Dvs. til man trykker inn pedalen. Forsvinner lyden da er det utløserlageret som har gått. Clutchen ville sluret og sannsynligvis ville ikke bilen gått fremover hvis lamellplaten hadde vært så slitt som du beskriver.

Lenke til kommentar
Eh... Utløserlageret lager lyd når det går uten belastning... Dvs. til man trykker inn pedalen.

er ikke det jeg har lært på VK1 Kjøretøy i hvertfall, jeg har lært at man skal sette bilen i fri og trø inn clutchen, da går lageret rundt og man hører da om det er ulyd fra lageret, men det er også et lager på svinghjulet som den inngående akselen til girkassen står i, det lageret går kun rundt når clutchpedalen trykkes inn, det kan også lage ulyd.

 

Intensiteten i lyden økes etterhvert som turtallet økes.

er ikke utenkelig at den er så slitt som jeg beskriver i en tidligere post, da kan slike lyder oppstå (metall mot metall). jeg har skiftet en clutch som var så slitt at naglene var kommet på høyde med lamellplatene, vi måtte bytte svinghjul og da det var blitt riper i den p.g.a at naglene var kommet frem.

Lenke til kommentar

Stemmer det, utløserlageret lager kun lyd når clutchen er koplet inn, hvis det er gåent.

Lager som ikke er belastet lager naturlig nok ikke lyd og utløserlageret er kun belastet når trykkplaten i clutchen frigjør lamellplaten fra svinghjulet(pedalen inntrykkt).

 

EDIT:

Girkasser flest har to aksler; Inngående(main) - fra motor og utgående(pinion) - til diff/drivaksler.

Konstant ulyd i kassa(drivknuter og hjullager er utelukket) kommer som regel fra knuste bærelagre på utgående aksel i kassa og/eller differensial(FWD).

 

Ødelagte tenner på drev lager også ulyd, men kun i pårørte gir.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken skole dere gikk på , men utløserlageret lager lyd når det går UBELASTET dvs. f.eks når bilen står i fri og man ikke trår på pedalen, eller under kjøring . Grunnen til dette er at utløserlageret ligger imot trykkplaten og går rundt hele tiden. Derfor vil det oppstå en ulyd hvis det er gåent. Trår man inn pedalen, legger man trykk på lageret og det stabiliserer seg sånn at lyden forsvinner.

 

Sjeldent lageret inni svinghjulet ryker så det blir lyd av det. Men det bytter man jo som regel i sammenheng med at man har ute girkassen.

 

Den inngående aksleln i en girkasse går rundt hele tiden mens motoren går. Er jo derfor teoretisk mulig at lageret til inng. aksel er gåent. Da vil det stabilisere seg når man trår inn clutchen og komme tilbake når clutchen slippes.

 

Men alt i alt tror jeg at det er et utsløserlager som er gåent på denne bilen vi prater om. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...