Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling til ny sub med kasse

Anbefalte innlegg

Skal ha ny sub til bilen min. Civic 97 3dørs. Selger min Audiobahn ABP 121T (12" båndpass), da jeg vil ha noe mindre som passer bilen bedre. Ser for meg 8" eller 10" da jeg vil ha en som er raskere og mer presis. Forsterkeren min er en Boss Riot RT-745 (Bridged power, 4 ohm = 500w)

Er Boss så dårlig som alle skal ha det til?

Musikken jeg hører på er stort sett metal. (Nightwish, Dream Theater, Guns N' Roses, ol.)

Er vel lukket kasse som egner seg best da?

Har null planer om å bygge selv, så det skal helst være ferdig løsning. Kjøper heller ikke ny forsterker.

En slik en f.eks? FOCAL SB21V2 kit caisson

Eller blir det "for bra i forhold til forsterkeren" ?

Utseende er egentlig ubetydelig, men det er vel litt dumt å betale for noe som ikke forsterkeren klarer å utnytte. (Hvis da Boss er så dårlig som alle skal ha det til)

CD spilleren er forresten en Pioneer DEH-5630MP, og har et helt kurant Pioneer komponent frontsett som også drives av forsterkeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boss er nok desverre ikke det beste en får tak i, men finner du en lettdreven sub vil den nok klare biffen. Forsterkern din leverer mest sannsynlig rundt 280W RMS@4ohm brokobla. Suben du linker til har en 2x4ohms dvc konfigurasjon som gjør at du kun kan få 8 eller 2 ohm, altså vil ikke denne passe helt for deg desverre.

At 10" er mer raske og presise enn 12" er bare tøv og tull fra ende til annen. Alt avhenger av elementets konstruksjon. Om et 10" element fra en produsent virker mye kjappere og mer presist en 12" i samme serie er det noe galt med måten det er bygd opp på.

Det du trenger er som nevnt et element med høy følsomhet, et knallfint element for din del ville vært Morel Elate 10" eller HCW. Ring Engen Audio for tilbud på et av disse i ferdigbygd kasse eller spør ham om han vet om noen som kan bygge kasse for deg.

Det er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Som regel er 12" litt mere tungdrevet en en 10" men, de spiller like bra om du har en skikkelig forsterker, for 12" trenger ofte mere power en en 10".

Hvor i alle hule heite har du det fra? :scared: Dette er F - E - I - L, feil, feil, feil!

Har du sett på parametrene på skikkelig konstruerte elementer finner du at dette er rav ruskende galt.

Ok, mms på en 12" av samme serie som en gitt 10" er naturligvis noe høyere, men ser en på følsomheten, som indikerer om et elemet er tungdrevet eller ikke, finner en fort ut at 12" er mer lettdrevet.

At den også ofte er mer effekttålelig er heller ikke ensbetydende med at den MÅ ha mer effekt.

Sorry om jeg virker krass, men dette syns jeg ble for drøyt :)

Lenke til kommentar

Hmm... Får vel se på det snart.. Men det blir vel litt mye penger fra Engen Audio da... bare elementet koster godt over 2k.

Men hva med noe sånt: JBL CS-1000B ?

Er det noe tess? Burde vel ihvertfall fint la seg drive av forsterkeren min i det minste?

Hvis jeg skulle få lyst til å spare penger.. Tross alt et år igjen på skole...

Skal vel ta meg en tur å se i butikker og. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Sånn bortsett fra at det må matche ~250W RMS?

Lenke til kommentar

JBL suben er ok den, men ville heller satsa på Infinity Kappa Box12 eller Helix Deep Blue. Tror disse vil passe lommeboka og forsterker som hånd i hanske :)

Tips: Hør med Lanpro for tilbud på Infinity og Earthquake.

En annen ting som kan være lurt er å høre på pris på en passende sub med kasse fra Hertz. Dette får du om du kontakter MT.

Du kan jo også høre om de ser seg mål på å lage kasse til deg innenfor den prisen du har tenkt deg.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takker igjen for inputs :)

Men det er 10" jeg har mest lyst på.

Hvordan er det med Kicker?

Var en tur innom X-Tra utenfor Tønsberg.

De hadde lukket kasse med 10" Kicker 10" Comp element til 1500,-

noe å satse på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...