Gå til innhold

Kondensator var det vist:P med KJAPPE "tikke"lyder


Vizla

Anbefalte innlegg

CPU'en har etter en stund nå, begynt og lage ekstremt kjappe og lave "tikke"lyder, høres nesten ut som et svakt sus. Hører det spesielt godt når jeg skrur ned viftene litt, og fyrer opp prime95. Den gjorde IKKE dette før.

 

Noen som kjenner til eventuell årsak til dette ?

 

edit: topic endret etter nye "avsløringer". :D

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikker på det? har aldri høyrt om cpu som lagar lyd som kan høyrast.

 

Kan være harddisk, kan lage stygge lydar.

Leste av diskbruk under test, og den var 100% så trodde du hadde rett. Men tok en liten "lytte-runde" i kabinettet, og lyden var helt klart sterkest når jeg holdt øret over cpu'en.

 

Testet også utenom Prime95, ved og flytte noen filer fra en disk til en annen ( testet detta på alle så alle fikk kjørt seg. ), men da var lyden ikke tilstede.

 

Det er ikke en sånn standard "knitrelyd" eller "spinnelyd" som jeg er vandt til og høre fra disker.. Denne har en utroooolig kjapp "tikke-lyd". ( Du klarer nesten ikke og høre forskjell på om det er tikking eller konstant "sus". )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
sikker på det? har aldri høyrt om cpu som lagar lyd som kan høyrast.

 

Kan være harddisk, kan lage stygge lydar.

Leste av diskbruk under test, og den var 100% så trodde du hadde rett. Men tok en liten "lytte-runde" i kabinettet, og lyden var helt klart sterkest når jeg holdt øret over cpu'en.

 

Testet også utenom Prime95, ved og flytte noen filer fra en disk til en annen ( testet detta på alle så alle fikk kjørt seg. ), men da var lyden ikke tilstede.

 

Det er ikke en sånn standard "knitrelyd" eller "spinnelyd" som jeg er vandt til og høre fra disker.. Denne har en utroooolig kjapp "tikke-lyd". ( Du klarer nesten ikke og høre forskjell på om det er tikking eller konstant "sus". )

Nei, CPUer lager ikke lyd :nei:

 

Kjøleren som sitter oppå derimot gjør ofte det :yes:

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer da tikkelyden BARE under høy cpu-bruk ?...

 

En bedre beskrivelse kansje av lyden: en kjapp, lav puls.

 

en annen notis: lyden kommer f.eks. på nettsider med mye animert reklame. ( Dog igjen, da øker cpu-bruken, mens disk-bruken ligger så og si flatt på 0%. Leser av diskbruken under administrerende verktøy -> ytelse. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hvorfor kommer da tikkelyden BARE under høy cpu-bruk ?...

 

En bedre beskrivelse kansje av lyden: en kjapp, lav puls.

Vel hvis CPU arbeider er det også stor sjans for at noe blir skrevet/lest fra en disk!

 

Maxtor har en irriterende "knitrelyd" når den arbeider...

 

Edit til editen din: GPU kjøleren kanskje? Tempraturregulert kjøler på GPU?

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Maxtor har en irriterende "knitrelyd" når den arbeider...

Vet hvordan en disk, både skadet og frisk, kan høres ut som da jeg har hatt en del diskcrasher opp igjennom årene.. Dette er så absolutt ikke lyd i nærheten av noe av det jeg har hørt før. Og igjen, kilden til lyden ligger rundt CPU'en, er der den er høyest.

 

Viftene er styrt med en manuel styrer. Skrudde også av alle et kort øyeblikk for og klare å lokalisere lyden bedre. Lyden forsvant IKKE når jeg skrudde de av.

 

 

 

Kan eventuelt få fikset en lyd"prøve", men trenger et sted jeg kan uploade den?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
:hmm:

 

Er det en temp. styrt vifte i PSU da? Hvis CPU arbeider så vil også systemet kreve noen ekstra watt...

Den har det ja, men det er en 120mm montert mot utsiden. Hører lyden når jeg legger øret inntil, men ikke på langt nær så godt som over cpu.

 

edit: skal prøve og finne et sted jeg kan upploade lydfil så du kan høre hva slags lyd det er.

 

edit2: fant forresten ut at det er vanskelig å få lyden av denne jævelskapen over på pc'en.. skal prøve litt mer

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

troooor jeg har funnet kilden til lyden.. Er en kondensator som sitter rett ved siden av cpu'en, med en liten sprekk i toppen. når jeg legger øret helt inntil høres lyden veldig klart.

 

er dette en farlig ting, eller no som kan leves med ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
troooor jeg har funnet kilden til lyden.. Er en kondensator som sitter rett ved siden av cpu'en, med en liten sprekk i toppen. når jeg legger øret helt inntil der høres lyden veldig klart.

 

er dette en farlig ting, eller no som kan leves med ?

Tja, folk river av kondensatorer av kortene sine i hytt og pine og de putrer og går allikevel...

 

Så merker du ikke noe så går det bra ;) Hvis hovedkortet skulle ta kvelden og du tror kondensatoren er den skyldige - røsk den av, se hva som står på den (hvor stor ladning den tar osv), søk etter noe lignende på den-nettsiden-jeg-ikke-husker-navnet-på-men-som-jeg-kommer-på-i-morgen, kjøp den (bare et par kroner) og lodd fast :thumbup:

Lenke til kommentar
vet så og si ikke engang oppgaven til en kondensator men.. får vell lese litt rundt og finne ut det.. :p

Kondensatorer kan ha flere oppgaver, men her er et par:

 

Gi en glattere spenning; Hvis speningen kommer i "pulser" kan en koble inn en kondis til å få den jevn/jevnere.

 

Den kan også ha en funksjon som et batteri, der den blir konstant vedlikeholdsladet for så å lade seg ut når primærstrømforsyningen ikke gir ut noe (det var kronglete sagt, men kanskje forståelig). Dette kan du forresten se i praksis hvis du kutter strømmen til en PC for så å slå den på igjen med en gang (da er det snakk om millisekunder) ;)

 

Edit: Kom på en til: Dersom det kommer støy fra en krest som blir brutt/åpnet (eks lys som blir slukket med bryter (høres ofte som støy i høytalere)) kan en kondensator ta vekk en slik "topp".

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
skjønner.. så basicly hva den gjør er: suge til seg overspenning, utlade seg ved underspenning ?

Den trenger ikke å få overspening for å lade seg opp, men det var ikke langt fra riktig :thumbup:

greit! takker så mye for hjelpen.. Skal høre med en kompis om han har en loddebolt liggende, skjekke hva det står på denne kondensatoren, og få kjøpt en. ;)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...