Gå til innhold

Er det ikke snart på tide med en revolusjon?


Anbefalte innlegg

Hver gang det kommer noe nytt på markede uansett hva det er snakk om er ikke ytelses forskjellen noe enorm.

 

Økningen på kraft er liten og utviklingen krabber av gårde på alle fire... :no:

 

Jeg savner noe som ville snudd opp ned på ALT :yes:

 

Det som hadde passet meg ypperlig hadde vært, at jeg i morgen kunne gått ut og kjøpt en cpu som var tusen ganger raskere enn det som er tilgjengelig i dag.

 

For all del dette er kun spekulasjoner... men en av de mest kjente "lovene", sier at datakraften fordobbles hver 18måned...

den har hvert korrekt i altfor mange år til at det kan kalles teknologisk fremskritt...

 

Så det jeg sier er at utviklingen er fremdeles like rask i dag som den var når pacman var det råeste spillet tilgjengelig, og det kan ikke være bra :no:

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For all del dette er kun spekulasjoner... men en av de mest kjente "lovene", sier at datakraften fordobbles hver 18måned...

den har hvert korrekt i altfor mange år til at det kan kalles teknologisk fremskritt..

Det er en stoooor misforståelse der. Moores lov går ut på at antall transistorer dobles hver 18. måned, ikke prosesseringskraften.

 

Problemet er at vi ikke har nok teknologi. Vi så eksperimentmaskiner som bygde på optikk (laser) istedet for silisium, men dette er nok langt frem i tid.

 

Skulle vi fått et skikkelig hopp, måtte vi kommet med en ny arkitektur og alle OS og programmer måtte da ha blitt skrevet om. Slikt skjer ikke over natten.

Lenke til kommentar
For all del dette er kun spekulasjoner... men en av de mest kjente "lovene", sier at datakraften fordobbles hver 18måned...

den har hvert korrekt i altfor mange år til at det kan kalles teknologisk fremskritt..

Det er en stoooor misforståelse der. Moores lov går ut på at antall transistorer dobles hver 18. måned, ikke prosesseringskraften.

 

Problemet er at vi ikke har nok teknologi. Vi så eksperimentmaskiner som bygde på optikk (laser) istedet for silisium, men dette er nok langt frem i tid.

 

Skulle vi fått et skikkelig hopp, måtte vi kommet med en ny arkitektur og alle OS og programmer måtte da ha blitt skrevet om. Slikt skjer ikke over natten.

Det er greit nok at det ikke skjer over natta men la oss si over 18måneder då...

 

Det er vel nok tid til å lage ny OS!

Lenke til kommentar
Hver gang det kommer noe nytt på markede uansett hva det er snakk om er ikke ytelses forskjellen noe enorm.

 

Økningen på kraft er liten og utviklingen krabber av gårde på alle fire... :no:

 

Helt enig! Jeg vil se et gigantisk hopp.

Hard disken evolusjonen f.eks har jo vært en total fiasko. Satt inn gammel WD 10GB HD, vet ikke RPM hastigheten på den. Og forskjellen på den og 2 stk Raptor i RAID 0 må jeg si var svimlende liten, hvertfall med tanke på at det er ca 5 års forskjell på de to.

Testet med min nåværende PC som er en:

 

XP3200+

1 GB Corsair DDR

ASUS A7N8X E-Deluxe

 

Hvor blir det av OLED skjermene? Hvor blir det av disse holografiske platene som kan lagre 100-1000 GB? Og snakket om at skjermkortene kan snart vise grafikk i DVD kvalitet! Om 100 år kanskje :no:

Lenke til kommentar

Og da var klagetråden oppe ja. Tenk på hva de har klart: For 15 år siden var det ikke engang mulig å skifte prosessor på ganske mange pc`er, harddisken lå på ca. 20-40 MB! Folk som vurderte å kjøpe harddisker så store som 40 MB var jo stormannsgalne, eller måtte ha MASSE penger!

For så lite som 9 år siden kostet vel 4 MB RAM 5000 kr, og CD-brennere som klarte så høye hastigheter som 2x var nesten ikke å oppdriver, og du måtte gjerne opp i 10.000 kronersklassen for en, og de fikk du i tillegg i "fin kontorgrå" ingenting annet.

Nå kan vi velge x-antall forskjellige prosessorer på x-antall hovedkort, 2 GB RAM koster mindre enn 2000kr (greit nok: Mer hvis du skal ha skikkelig kvalitet) vi kjøler pc`ene våre med vann, og vi har det som hobby! Harddiskene er på godt over 100 GB, jeg f.eks. har 735 GB på hovedpc`en min, 16x DVD-brenner, og 3.2 GHz prosessor, som glatt går opp til 3.8! Og tenk over det; Jeg er 15 år gammel, sitter med et sånn system, har penger igjen!

Hva klager dere egentlig for? Det skjer store ting, selv om dere kanskje ikke merker det. Det var ikke lenge siden jeg satt og bladde igjenom sider med skjermkort som hadde så mye som 128 MB RAM, nå snakker vi om kortene som allerede har kommet med 512 MB GDDR3 minne!

Jeg spør igjen: Hva klager dere egentlig for? Vi har kommer LANGT fra pacman, se på Battlefield 2 f.eks.!

I rest my case

Lenke til kommentar
Og da var klagetråden oppe ja. Tenk på hva de har klart: For 15 år siden var det ikke engang mulig å skifte prosessor på ganske mange pc`er, harddisken lå på ca. 20-40 MB! Folk som vurderte å kjøpe harddisker så store som 40 MB var jo stormannsgalne, eller måtte ha MASSE penger!

For så lite som 9 år siden kostet vel 4 MB RAM 5000 kr, og CD-brennere som klarte så høye hastigheter som 2x var nesten ikke å oppdriver, og du måtte gjerne opp i 10.000 kronersklassen for en, og de fikk du i tillegg i "fin kontorgrå" ingenting annet.

Nå kan vi velge x-antall forskjellige prosessorer på x-antall hovedkort, 2 GB RAM koster mindre enn 2000kr (greit nok: Mer hvis du skal ha skikkelig kvalitet) vi kjøler pc`ene våre med vann, og vi har det som hobby! Harddiskene er på godt over 100 GB, jeg f.eks. har 735 GB på hovedpc`en min, 16x DVD-brenner, og 3.2 GHz prosessor, som glatt går opp til 3.8! Og tenk over det; Jeg er 15 år gammel, sitter med et sånn system, har penger igjen!

Hva klager dere egentlig for? Det skjer store ting, selv om dere kanskje ikke merker det. Det var ikke lenge siden jeg satt og bladde igjenom sider med skjermkort som hadde så mye som 128 MB RAM, nå snakker vi om kortene som allerede har kommet med 512 MB GDDR3 minne!

Jeg spør igjen: Hva klager dere egentlig for? Vi har kommer LANGT fra pacman, se på Battlefield 2 f.eks.!

I rest my case

Klager ikke... alt er flott så det er i dag.... men det kunne vært så mye bedre :yes:

 

Både i ytelse og pris!

Lenke til kommentar
Skulle likt å se deg lage så gode ting vi har i dag...  :nei:

Jeg skal gå med på at prisene kanskje kunne vært litt lavere, men ytelsene kan vi vel egentlig ikke klage mye på?

Hadde jeg hatt like mye ressurser som Nvidia... skulle jeg nok klart det LOL

 

Neida...

Endret av chills
Lenke til kommentar

Blir vel med årene, slik som commodoren har utvikla seg. :p

 

Tipper at om 20 år sitter vi neppe slik vi gjør idag.. Da er det en stor sentral elns, og man bare plugger (trådløst?) skjermen i veggen og er kobla til, noe ala tv greier.

Aviser blir digitale og endrer seg mens man leser dem og slikt..

My 2 cents :p

Lenke til kommentar

Syns det skjer mye bra jeg. Dualcore er et stooort hopp for desktopmarkedet, selv om man ikke merker stort til det på spill så er det iallfall et enormt skritt frem for flere andre bruksområder.

 

Men en revolusjon hadde vært kult, vi sku hatt litt av den der Shadows-teknologien i babylon5, da kunne vi sikkert fått implantert de nyeste spillene rett i hjernebarken med noen hundre tusen FPS. Eller var det noe mindre revolusjonerende du tenkte på? :)

Lenke til kommentar
Syns det skjer mye bra jeg. Dualcore er et stooort hopp for desktopmarkedet, selv om man ikke merker stort til det på spill så er det iallfall et enormt skritt frem for flere andre bruksområder.

 

Men en revolusjon hadde vært kult, vi sku hatt litt av den der Shadows-teknologien i babylon5, da kunne vi sikkert fått implantert de nyeste spillene rett i hjernebarken med noen hundre tusen FPS. Eller var det noe mindre revolusjonerende du tenkte på? :)

Neida høres akkurat passende ut :p

Lenke til kommentar

Hvis man sku sammenligne med science fiction-serier på en LITT mer seriøs måte har vi kommet ganske langt i dag, så utviklinga går iallfall fort fremover når man ser det over ett litt lengre tidsrom.

 

Noen som har sett den orginale startrek-serien? Tri-cordern til Spock tenkte de seg skulle være voldsomt avansert, den hadde jo til og med en liten innebygd TV-skjerm! Nå har 10-åringer mobiltelefoner med fargeskjerm, tror du Spock ville blitt bra misunnelig eller?? (Egentlig ikke, Spock er jo ikke i stand til å oppleve følelser)

Mest komiske er datamaskinen på Enterprise, den var jo allerede komisk sist på 70-tallet da. Noen blinkende lysdioder og en rar lyd etterfulgt av stakkato stemme som sier "Confirmative" eller "Insufficient data, cannot compute". Og i 1966 tenkte de seg at dette skulle skje først i år 2200 og noe. :!:

Lenke til kommentar
Blir vel med årene, slik som commodoren har utvikla seg. :p

 

Tipper at om 20 år sitter vi neppe slik vi gjør idag.. Da er det en stor sentral elns, og man bare plugger (trådløst?) skjermen i veggen og er kobla til, noe ala tv greier.

Aviser blir digitale og endrer seg mens man leser dem og slikt..

My 2 cents :p

Dette er jo allerede i gang. Hvertfall det med avisene, de har allerede utviklet et "papir" som kan forrandres på den måten vi ønsker (som i Minority Report) og det er så billig at det kan kastes etterpå, og det er resirkulerbart. Når dette kommer ut for komersiell bruk er enda usikkert, men de har laget en klokke med dette.

Om 20 år kommer vi ikke til å sitte som vi gjør i dag, og vi vil sikkert ha servere på loftet alle og enhver, ikke langt ifra hvertfall (er jo på god vei med dette også)

Så det er langt ifra usannsynlig det du snakker om, men poenget med denne tråden var vel at vi vil helst ha dette [b[i dag[/b], billigest mulig?

Lenke til kommentar

nå, mobb ikke trådstarter, er nok ikke lenge før et kvatesprang skjer, bedre ledre, biologiske, og lystrte cpu'er , er under utvikling, så om 15 år til er det vi har i dag , iallefall det jeg har , sikkert plasert "i fjøsen" sammen med min eminente 286 :).

 

og hdd teknologienhar jo beveget seg med sneglefart, så der er det på tide det kommer noe nytt.

 

Utolmodige og kravstore forbrukere er en fin ting for teknologisk utvikling.

 

men er jo tross alt bare 60 ¨år siden en "pc" var like stor som flere fotballbane, er det ikke den saken som usa utviklet i 1945 for å regne ut ballistiske baner som kan sies å være blant de første datamaskiner.

 

Nei, klag i vei, jeg er helt ening, dette går for tregt !!!!!

 

selv vil jeg ha tankestyrt "mus" så jeg kan ligge på sofaen, med en øl og spille.....

 

og joda , tankestyrt "mus" er under utvikling....., men det går bare så seint, hrmf.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

stemmer sikkert, mener det skjedde noe i 1932 som var et kvatesprang, men er alt for lat til å søke i min interne gamle utslitte HDD. Saken som usa utviklet og var klar i 1945 hadde overlegen regnekapasitet iallefall, tror jeg.

 

og ps jeg vil ha tankestyrt tastatur også, er slitsomt å ligge på sofan og taste. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...