Torbjørn Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Se f.eks.http://www.aptcommunications.com/ncode.htm Egentlig er det eneste som betyr noe at du har samme farge-rekkefølge i begge ender på ledningen. Selv bruker jeg alltid T-568A hjemme, så slipper jeg å lure... Det er ikke bare at det er lik farge i begge ender som betyr noe nei. Du må følge riktig standard (som du tydeligvis gjør) for å kunne bruke kabelen til 100 og 1000 Mb/s. Dette er fordi tvinningen i kabelen må være riktig for å unngå at signalene støyer over på feil leder og ødelegger signalet. Har du noe dokumentasjon på dette? Har du prøvd selv? Hvordan kan koblingen i endepunktet ha innflytelse på "tvinningen i kabelen"? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Fordi hvert par er tvinnet og fordi tx og rx signalene går på bestemte pinner så må de føres på riktige ledere. Jeg mener ikke at f.eks. rx- må på grønn, men rx- og rx+ må føres på samme tvinna par. Hvis du da f.eks. har rx- på brun og rx+ på blå så vil ikke signalet klare seg over noe særlig avstander. Muligens klarer du å kjøre 100Mb/s over en meter eller noe sånt, men tviler på det går noe lenger. Gb kan du bare glemme. Dette vet jeg også fra erfaring, fra noen år tilbake når kabling var rimelig nytt for meg . Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 ah akkurat ja. det kunne jeg egentlig sagt selv. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Nå har jeg kjøpt plugg og tang og skal prøve å montere ledningen i pluggen, men rekkefølgen er forskjellig fra det "darkness|" sa. Rekkefølgen er (fre venstre til høyre når lederene på pluggen er mot meg): brun, hvit-brun, orange, blå, hvit-blå, hvit-orange, grønn, hvit-grønn Som GreatATuin sier, så finnes det to standarder. Den standarden jeg nevnte er den som er mest brukt afaik. Uansett, han sa også at det viktigste er at det er likt i begge ender. Det er kun delvis riktig. Dersom du har en plugg som følger standarden, så er det bare til å følge denne når du setter på pluggen i andre enden. Se ellers hva e_urkedal sier om saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå