Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Både ledning og tråløst i samme nettverk?

Anbefalte innlegg

Vi har et nettverk hjemme med en stasjonær og en bærbar pc i andre etasje og en bærbar, en stasjonær og en nettverksprinter i et kontor i kjelleren. Ledningen eller kontakten til den ene pcen i andre etasje er ødelagt (tror jeg, den virker i alle fall ikke). Hvis vi skal trekke ny ledning må denne gjennom mange små hull og til slutt må kontakten settes på. Vi har ikke mulighet til å sette på kontakten og har derfor vurdert trådløst nettverk for pcene i andre etasje.

Problemet er at vi ikke kan ha trådløst nettverk for alle PCene fordi det er et betonggulv mellom kjelleren og første etasje plus at det er for langt for et trådløst nettverk. Og printeren er ikke trådløs.

Går det an å ha noen pcer koblet til nettverket med ledning og noen trådløse?

Vi har NextGenTel med en Netopia ruter og en hub nå.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare en fungerende ledning opp til andre etasje og det er her den trådløse ruteren må stå. Jeg kan ikke da trekke ledninger ned til kjelleren p.g.a det med at kontaktene må settes på etterpå.

Går det an å ha en ruter i kjelleren som internetten kommer inn til og så en hub som deler signalet til de to pcene og printeren og videre til en trådløs hub i andre etasje som de to pcene der er koblet til?

Lenke til kommentar

det finnes også signal forsterker, disse setter du bare i huset i en eller annen stikkontakt (ca midt mellom "etasjene", så om du har pcer på loftet, og den trådløse routeren der, kan du ha en signalforsterker i etasjen under, så når signale helt ned... stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Jeg har bare en fungerende ledning opp til andre etasje og det er her den trådløse ruteren må stå. Jeg kan ikke da trekke ledninger ned til kjelleren p.g.a det med at kontaktene må settes på etterpå.

Går det an å ha en ruter i kjelleren som internetten kommer inn til og så en hub som deler signalet til de to pcene og printeren og videre til en trådløs hub i andre etasje som de to pcene der er koblet til?

Det kommer til å fungere fint det.

Jeg har nesten samme oppsett, bare at jeg har BC, da bruker jeg switch først, en 8 port, forhåpentligvis får jeg litt ekstra penger så kjøper jeg managed, så kommer det en switch til på den, som deler nettet på rommet mitt, og så en asus wl500 router, som deler nettet til brodern og pappa, og til slutt en linux box på den siste switchen :)

Du skal koble mye rart før det ikke fungerer :tease:

Lenke til kommentar

Det kommer til å fungere fint det.

Jeg har nesten samme oppsett, bare at jeg har BC, da bruker jeg switch først, en 8 port, forhåpentligvis får jeg litt ekstra penger så kjøper jeg managed, så kommer det en switch til på den, som deler nettet på rommet mitt, og så en asus wl500 router, som deler nettet til brodern og pappa, og til slutt en linux box på den siste switchen :)

Du skal koble mye rart før det ikke fungerer :tease:

OK, det er bra. Da kan man ha et nettverk mellom alle pcene i huset? Samme nettverk på de med ledning og de trådløse?

det finnes også signal forsterker, disse setter du bare i huset i en eller annen stikkontakt (ca midt mellom "etasjene", så om du har pcer på loftet, og den trådløse routeren der, kan du ha en signalforsterker i etasjen under, så når signale helt ned... stemmer ikke dette?

Det var en god ide med signalforsterker, men det vil nok ikke virke her å ha hele huset trådløst fordi da må signalet til to av pcene gå gjennom et betonggulv og det vil nok ikke virke selv om jeg har signalforsterkere.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Fordi det er 8-10 ledninger som skal brennes fast (tror jeg). Der er i hvert fall veldig mye arbeid og vi har verken utstyr eller kunnskap til å gjøre det.

Det er 8 ledninger som skal klemmes fast med en spesiell tang. Du kan skaffe en billig tang for 200 - 300 og plugger koster ikke mye. Rekkefølgen på ledningene finner du mange plasser på nettet :) .

Lenke til kommentar

For å trekke den nye ledningen inn, kan du lodde eller feste den på annen måte til den gamle, så teiper du det stedet slik at koblingen blir glattest mulig og bare drar i den gamle ledningen slik at den nye kommer med. Sjanser er store for at du klarer å trekke den nye inn ganske lett.

Men jeg ville definitivt prøvd å sette nye plugger på den gamle - det skal mye til for at en utp kabel skal gå i stykker av seg selv, så jeg tipper at det er en av pluggene som ikke funker.

Men hvis du fortsatt nekter, kan jeg bare anbefale følgende:

1. Kjelleren blir som den er (router + hub + printer + noen pcer)

2. Andre etasje - kjøp en hub, switch eller trådløs accesspunkt. Denne kobles til den lednigen som er igjen, den eneste som kommer fra kjelleren.

3. Så kan du koble de to pcene i 2. etasje til den, enten med patch-kabler eller trådløst, avhengig av hva du valgte å kjøpe i punkt 2.

Lenke til kommentar
Men jeg ville definitivt prøvd å sette nye plugger på den gamle - det skal mye til for at en utp kabel skal gå i stykker av seg selv, så jeg tipper at det er en av pluggene som ikke funker.

Ja, men er dette vanskelig å gjøre. Når nettverket ble satt opp for en del år siden hadde vi en mann her for å sette det opp og han strevde litt og brukte en del tid på å sette på de pluggene.

Lenke til kommentar

Nei, det er lett som en plett

Klipp av pluggen

Fjern isolasjonen på tuppen av kabelen

Rett ut alle lederne (8stk)

Legg disse i riktig rekkefølge (hvit-oransje, oransje, hvit-grønn, blå, hvit-blå, grønn, hvit-brun, brun)

Klipp de helt rett med en tang

Før disse forsiktig inn i kontakten

Se til at alle ligger på riktig plass og er HELT fremme i pluggen (sjekk at du ser de på toppen av kontakten)

Putt pluggen inn i tangen (spesialtang som fåes kjøpt på f.eks clas ohlson)

Knip til du hører et klikk

Ta ut pluggen fra tangen og sjekk at alle lederne fremdeles er helt fremme i pluggen (hvis ikke prøv på nytt)

Husk at litt av isolasjonen (da snakker jeg om den grå eller hvite isolasjonen som ligger utenpå alle lederne) bør være inne i pluggen for at den skal festes skikkelig.

Er du i tvil, så kan det være lurt å ta vare på de gamle pluggene og kikke på hvordan de ser ut.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt plugg og tang og skal prøve å montere ledningen i pluggen, men rekkefølgen er forskjellig fra det "darkness|" sa. :(

Rekkefølgen er (fre venstre til høyre når lederene på pluggen er mot meg):

brun, hvit-brun, orange, blå, hvit-blå, hvit-orange, grønn, hvit-grønn

Er det noen som vet om en side med guide for hvordan dette skal gjøres?

Edit: Det er en uisolert kabel inni ledningen også, hva skal jeg gjøre med den?

Edit2: På PCen min er rekkefølgen sånn:

grønn, orange, hvit-grønn, hvit-orange, brun, hvit-brun, blå, hvit-blå

Skal den være lik som den er i andre enden eller noe?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Se f.eks.

http://www.aptcommunications.com/ncode.htm

Egentlig er det eneste som betyr noe at du har samme farge-rekkefølge i begge ender på ledningen. Selv bruker jeg alltid T-568A hjemme, så slipper jeg å lure...

Det er ikke bare at det er lik farge i begge ender som betyr noe nei. Du må følge riktig standard (som du tydeligvis gjør) for å kunne bruke kabelen til 100 og 1000 Mb/s. Dette er fordi tvinningen i kabelen må være riktig for å unngå at signalene støyer over på feil leder og ødelegger signalet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...