Gå til innhold

MPEG VX vs. MPEG-4 vs. AVI

Anbefalte innlegg

Jeg kigger på digitale kameraer, der også kan tage videosekvenser. Jeg vil gerne vide hvilke fordele og ulemper der er ved forskellige formater til lagring af videosekvenser. Jeg har fundet kameraer med MPEG VX, MPEG-4 og AVI formater. Hvilket er bedst mht. billedkvalitet og størrelsen af filen?

Vil billedkvaliteten af de tre typer formater være lige god i samme opløsning? Ligger forskellen blot i filens størrelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort forklart kan alle disse formatene gi god kvalitet. MPEG 4, også kalt DIVX gir filer som er ca 1/3 i størrelse i forhold til de fleste andre formater som benyttes, men alikevel med nesten like god kvalitet. MPEG 4 er dermed å foretrekke da du kan filme lengre og ikke har behov for et like raskt minnekort. Dette formatet begynner å bli mer og mer vanlig på nye kameraer.

Billedkvaliteten avhenger av mange faktorer: den som filmer, objektiv, prosessor, lagringsformat og komprimering. Hvis du er glad i å filme så er MPEG 4 å foretrekke.

For en liten sammenligning.

Min kamerat har et Canon Ixus 40 som benytter AVI format og har et 1GB SD kort, han kan filme i ca 9 min på full kvalitet før kortet hans er fult. Jeg har et Casio Z750 som benytter MPEG4, jeg har også et 1GB kort og kan filme i 33 minutter i full kvalitet.

Sammenlikner vi video filene etterpå ser de veldig like ut, du skal forstørre en del for å se forskjell.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...