Gå til innhold

SLI eller ATI? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på følgende 2 ting:

1. Jeg har tenkt å legge ca 15.000kr i ny PC inkludert skjerm.

Så ca 12.000kr u/skjerm....

Men jeg er usikker på om jeg skal velge SLI eller ATI?

Jeg har hørt noen skumle rykter om at spill må være kompatible for SLI og det er det vist ikke mange spill som støtter??

Og har også hørt at ATI har noe i samme duren, som øker ytelsen som alle spill støtter?

Er det noen der ute som kan forklare meg det? =)

2. OG en siste ting... Pentium eller AMD?

Jeg har hatt AMD 2 ganger tidligere og vært like oppgitt hver gang over hvor lite stabilt systemet har vært... hver gang jeg har ahtt Pentium har alt vært knirkefritt...... men kanskje AMD i det siste har kommet seg??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er ASUS en produsent av hovedkort og skjermkort!

SLI er noe mange hovedkort har, blant annet ASUS!

Det finnes flere produsenter som har hovedkort med støtte for SLI!

SLI er at du kan kjøre to skjermkort samtidig! Jeg har også lest at SLI ikke fungere så bra men når spill får støtte for det så kan det nok bli ytelsesforbedringer! Men det du kan gjøre er å kjøpe deg et ASUS hovedkort med SLI, fordi at du kan skru av SLI når du ikke vil bruke det!

Ulemper med SLI er varme og bråk! Det krever også mye strøm!

AMD er mest anbefalt så jeg ville ha gått for det!

Vil du ha forslag til kjøpeliste?

Søk på forumet om SLI så får du bedre forklaring!

Endret av DreamT
Lenke til kommentar

Kjøp:

CPU.

------

Budsjett/økonomisk tips.

Kjøp AMD 3500+ eller mer.

**Høy standar tips.

AMD 4000+ (4000,-) Du kan også gå FX, men det blir fort veldig dyrt for mindre ytelse.

Sa først her om mulig AMD X2 cpu kjøp, men det er etter nærmere sjekk ikke økonomisk eller lurt for en "spill PC". Feks en DualCore AMD X2 4800 CPU vill på singelcore operasjoner ( aka SPILL bla ) gå like raskt som en AMD 4000+, men koste dobbelt så mye :)

Ram.

------

AMD støtter bare opp til DDR(1)400.

Her har du valget mellomg bra og mindre bra ram.

Økonomisk:

Twinmos DDr400 CL2,5 2x512.

**Høy standar.

Div ram produsent ( mange er like bra så lenge du ikke overklokker )

4x512 DDR CL2.0 (2.2.2.5) eller 2x1024 CL2.0 (2.3.2.5)

Du klarer deg sikkert også med bare totalt 1GB ram. Om det velg 2x512 (2.2.2.5)

Hovedkort.

-------------

Økonomisk/ytelse/høy standar har jeg her bare 4 forslag og alle faller under høy standar. Kjøp Sli HK uansett. Da har du muligheten til å kjøre Sli om du engang ønsker det. Du må ikke nødvengivis velge top modelen av feks A8N med kjøp noe i det samme serie( ikke produsent, men serie som A8N osv) som en av disse.

# Asus A8N-SLI Deluxe

# DFI LANParty NF4 SLI-DR

# Epox EP-9NPA+ SLI

# Gigabyte K8NXP-SLI

Les mer her:

http://www.tomshardware.com/motherboard/20050531/index.html

3dkort.

--------

Kjøp PCI-E x16. AGP er på vei ut uansett å ekke verdt å gå etter. Desuten er det bare PCI-E som kan kjøre Sli.

Har du tenkt å kjøre Sli. Kjøp 2x7800GTX. Alt Sli under dette ekke verdt det. Du tjener ikke ytelse messig eller økonomisk på det!.

Er det for dyrt, som det sikkert er ;). Kjøp:

Økonomisk: 6800 GT ( Ikke kjøp før 7800GTX har vært ute en måned :) )

Ca 2500,- Kr

**Høy standar.

Kjøp 1x7800GTX 256mb Ram. ( Like raskt som 2x6800Ultra i Sli til ca 8000,- Kr )

Du får et slikt kort for 4400 kroner ved www.mpx.no.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

2: Har også lurt på om nye AMD er stabile, mange som sier de er det, men så kommer det an på hva hver enkelt legger i "stabil" da... Stabil som i "windowsen som krasja bare, typisk M$, linux er best" er ganske verdiløst. Mer en bortforklaring egentlig, men hvor ofte får man ikke høre det der?

Tror Athlon64 er mer enn stabile nok for gjennomsnittlig bruk, de gamle AMD var kanskje ikke så verst heller? Tror mye ustabilitet man hørte om før kan ha kommet fra chipsets. Liksom en haug med taiwanere som plutselig sku bynne å lage sine egne chipsets, kan nesten ikke forvente at de sku få det til like bra som Intel på første forsøk. Den biten er nok mye mye bedre nå, derfor tror jeg Athlon64 vil fungere mer enn bra nok for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp!! Spesielt til deg Lobos !

DA ser det ut som jeg kommer til å gå for enten en "Lanparty" hovedkort eller et

"ASUS A8N-SLI" og et 7800 Skjermkort! Samt Raptor Disk til OS og en eller annen stor disk til lagring.

Tror ikke jeg kommer til å bestille PC før i slutten av Juli da jeg snart skal på ferie alikevel.

Når Hovedkort og skjermkort er valgt er vel det meste gjort... hvis ikke noen andre har noen innspill da når jeg velger å legge lista mi på ca 15.000kr inkl skjerm til 3000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...