Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har Citroen et ufortjent rykte?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et godt tilbud på en 2 år gammel Citroen C5 Sedan, men er likevel usikker. Mitt dilemma er:

 

Er Citroen så dårlig som folk vil ha det til? Dersom dette ikke stemmer betyr det at jeg kan gjøre et godt kjøp på grunn av Citroens lave bruktbilpris.

 

Eller er det noe i ordtaket: "ingen røyk uten ild"?

 

Dersom jeg skal ut med samme pris for tilsvarende bil med et tysk eller japansk merke, får jeg en 1 år eldre bil med 20-30 tusen mer på kilometertelleren.

 

Noen som har erfaring med C5'n her på forumet? Har søkt uten å finne debatter om

denne modellen.

 

 

For ordens skyld: C5'n er en 2003 modell, og har gått ca. 80000 km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi, dvs. mamma og pappa, har Citroën som jeg har kjørt en del etter at jeg fikk lappen. Dette er en Xantia fra '98, som nå akkurat har rundet 90 000 km. Vi har ikke hatt nevneverdige problemer med bilen, noe småplukk har det vært, men naboens Mercedes og Opelen vi hadde tidligere er/var mye[/ur] værre. Eneste kommentarene jeg har hørt, er at folk er overrasket over hvor behagelig bilen er å sitte på i.

 

Jeg har også en kamerat som har Citroën, denne er derimot av helt annen stand. Årsmodell vet jeg ikke, det jeg vet er at det er en hauggammel BX, med alt for mange meter på telleren. Denne bilen har han masse problemer med. Men jeg vil tro at grunne til det kanskje kan være at de tre siste eierne neppe har tatt gått vare på bilen, den er rimelig gammel, og den har blikk brukt masse (av alle eierne).

 

Mamma og Pappa er meget fornøyd med bilen, og den har langt i fra vært så gale som folk vil ha det til. Men om de har fått et fredags-eksemplar, fra en produksjonsuke med 7 mandager, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med nye Citroën'er, men har vokst opp med de på 80-tallet. De hadde jo endel sære biler på den tida for å si det sånn.

 

Husker godt da den hydrauliske fjæringa tok kvelden på pappas BX og bilen ble liggende 2 cm over bakken mens det rant olje under bilen og man kunne høre gurglelyder lang vei.

 

 

Nå har de vel gitt seg med dette heve-senke-systemet sitt så da er jo det problemet ute av verden. Kan ikke skjønne at det skal være noe mer eller mindre problematisk å eie en ny Citroën idag framfor andre franskmenn som Peugeot eller Renault.

Lenke til kommentar

Dere er klar over at Rolls Royce "låner" stemet til citroen? De produserer det faktisk på lisens, sikkert med koblinger av gull men dog....

 

Citroen er jo for spesielt interreserte da, og når de må på verksted blir det som regel noen kroner.

 

Hadde en BX 19GTI en gang, kjøpte den for vrakpant fordi den lakk olje fra venstre bak"demper" fylte olje og kjørte avgårde, og lakk ikke en dråpe :hmm: bilen gikk som en kule, pisket Golf GTI 16 V og greier :yes: Solge bilen til en nabo og han kjørte lenge med bilen før han gikk og kjøpte en ny Ciroen i butikken :D

 

De er jo laget på en spesiell måte og har sine "finesser" Men prismessig er de jo gunstige nettop pga. dette.

 

Smaken er som baken, men generelt er de vel ikke dårligere enn andre gamle biler :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har fått et godt tilbud på en 2 år gammel Citroen C5 Sedan, men er likevel usikker. Mitt dilemma er:

 

Er Citroen så dårlig som folk vil ha det til? Dersom dette ikke stemmer betyr det at jeg kan gjøre et godt kjøp på grunn av Citroens lave bruktbilpris.

 

Eller er det noe i ordtaket: "ingen røyk uten ild"?

 

Dersom jeg skal ut med samme pris for tilsvarende bil med et tysk eller japansk merke, får jeg en 1 år eldre bil med 20-30 tusen mer på kilometertelleren.

 

Noen som har erfaring med C5'n her på forumet? Har søkt uten å finne debatter om

denne modellen.

 

 

For ordens skyld: C5'n er en 2003 modell, og har gått ca. 80000 km.

Forgjengeren xantia får rimelig god kritikk som bruktbil

 

http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TE...%ebn_Xantia.pdfCitroën Xantia (1993-2001)

 

Den kommer også rimelig greit ut i "feil" tester i følge Bilprovningen

 

Husk at bilen har nybil garanti i 3 år slik at du med en 2003 modell fortsatt vil har fabrikk garanti i 1 år :yes:

 

Din side gir bilen gode skussmål.

 

Har du et godt tilbud sier jeg kjøp, du kan forøvrig sjekke hvor godt tilbudet er her

 

Kim Are som neste gang enten kjøper Citroën C5 eller Peugeot 406.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt veldig skeptisk til Citroen de siste årene. Har selv kjørt både '00 mod Xsara og '96 mod Xantia, samt sittet på med en Saxo og det meste av tidligere modeller (BX, XM, C5, Berlingo, Picasso, CX, ZX osv). Begge bilene jeg kjørte har hatt sine problemer. Det var alltid småting med de, være seg elektriske problemer (lamper som lyser feil konstant, tull med fjæringssystemet osv), ulyder av og til fra styringssystem osv. De bilene har vel vært på reperasjon 3-4 ganger siden jeg har sett de. I tillegg har fetteren min en Xantia '95 mod med veldig lav km.stand, og har hatt den på reperasjon 4-5 ganger siden han fikk den for litt over et år siden. Så jeg har ikke blitt spesielt glad i dette franske merket selv (grunnen til at jeg har kjørt/sett så mye til bilene er pga. familiemedlem som tidligere var eier av en Citroen forretning og fikk mye rabatter osv). Det kan hende de har begynt å forbedre seg da det er spesielt de eldre bilene som jeg har fått inntrykk det er mye tull med, men jeg selv ville nok aldri vurdert å skaffe en litt eldre Citroen igjen. Men når det er sagt, de har en vanvittig kjørekomfort som få andre biler har, bare synd alt det andre henger litt etter (etter min mening)...

Lenke til kommentar
Nå har de vel gitt seg med dette heve-senke-systemet sitt så da er jo det problemet ute av verden.

Neppe, det er jo dette som gjør en Citroen til en Citroen.

Jeg finner det nesten ubegripelig at man snart kan justere alt på nye biler men noe så vesentlig som fjæringen der skal en simpel stålfjær uten noen mulighet for og tilpasse seg veg, last og sjåfør være den foretrukneløsning på 95% av biler.

Lenke til kommentar

Helt ok å dra fjærene helt opp om man skal kjøre på vei med masse humper.. Men bilen blir stiv som en ... ja... og det humper som ett ...ja... Men det er gøy å senke den neppå bakken om man skal på motorveien!

 

Praktiskt egentlig.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering fra tyskland..:

 

Bilen holdt nesten hele veien. Eksosanlegget røk midt i berlin, men vi fikk ordnet dette på verksted. Cluchten synger på siste værs. Mister grepet og begynner å slure, spessielt under acc.. Ulyder fra dører har forekommet. Ulyder fra bremser har forekommet. :love:

 

Og bilen gjør fint 200kmt på autobanen.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Citroen C5 HDi 2.0 er en meget bra bil med utrolig lavt forbruk. Har en C5 2004 modell med HDI Diesel som bruker 0,6liter pr mil. Deilig kupe med skinnseter og treverk og en herlig komfort. Liker spesielt at man kan heve og senke bilen etter behov, noe som er svært praktisk når man sitter fast i isen og lignenede. det er nok av kraft i bilen også, mye plass og lite mikkmakk som på de gamle citröene. Kjempebra bil :)

Lenke til kommentar
haha, det begynte å lekke bensin mens vi kjørte.. :whistle::thumbup:.. jadde.. aldri om jeg skal ha citroën..

Og denne var vedlikeholdt og ettersett før dere kjørte alt den gikk i Tyskland?

Tviler på at det er bilen som har problemet men manglende service, og dere er ikke førstemann som opplever slikt uansett merke når dere tar dere en tur ned der.

At dere reiser med dårlig clutch og åpenbart ett defekt eksoanlegg tyder på at dere ikke akuratt har sjekket mye, hvor gammel er denne bilen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...