Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man høre en dårlig registerreim?

czr

Anbefalte innlegg

Jeg har en mitsubishi galant 00 2l at. Når bilen ligger på et vist turtall så kommer det en dikk dikk dikk lyd som går fortere og fortere for etterhvert å forsvinne. Altså lyden går fortere ettersom bilen går fortere (hvis dette gir noen mening). Det jeg lurer på er om det kan være registerreimen som begynner å bli sliten. Den har gått ca. 193000 km

Kan noen gi meg ett svar på hva lyden "prøver å si meg" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst ganske normalt på enkelte bilmodeller at man hører denne "ventiltikkingen" ved oppstart, spesielt hvis bilen har stått en stund (dager, uker) og/eller det er kaldt. Jeg har sett dette beskrevet i instruksjonsboken til både Mazda og Mitsubishi. Når det gjelder registerreim vat jeg i allefall at den kan ryke helt uten noen spesiell lyd eller forvarsel. Registtereimen i Sierraen som vi hadde røyk en gang, og det eneste vi merket var at bilen bare plutselig sluttet å dra. Motoren overlevde uten skader.

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke helt hvilken motor som sitter i denne bilen, men jeg hadde samme sympomer på min bil.

Da var det et lager til VVT-enheten (variable valve timing - tror jeg det sto for) som hadde røket.

Var styrt av oljetrykket. Kan vel kanskje også være noe slikt? Hvis det finnes på denne bilen...

Lenke til kommentar

Selv om motoren overlevde på en sierra så betyr ikke det at du kan ta det med ro på din bil! Ryker registerreima kan det føre til motorhavari (Stemplene slår opp i ventilene) Og det er forskjellig fra motor til motor. De fleste motorer vil havarere!!

Sjekk oljenivået! Det kan begynne å tikke ved for lavt oljenivå

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...