Gå til innhold

Secure Digital, merke/hastighet, hva har det å si?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et Panasonic fz5, jippii :w00t:

Jeg er helt ny innenfor digitalkamera verdenen, derfor lurer jeg på hva hastigheten på minnebrikken har å si for bruk i et fz5.

 

Er det noe å tjene på å velge et raskere minnekort til dette kameraet? Jeg kommer ikke til å bruke videofunksjonen, hvis dette har noe å si.

 

Jeg lurer også på om det er noe å hente på velge en minneprodusent, fremfor en annen?

 

Takk så mycket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis det er viktig å ta mange bilder fort så har jo såklart skrivehastigenheter noe å si. Har selv S2 og bruker fotiden ett kort med 1,5 MB skrivehastighet - noe som er altfor lite når man skal ta en serie med over 9-10 bilder. Da begynner det å gå treigt.

 

Edit: typos

Endret av geir-thr
Lenke til kommentar
Vis det er viktig å ta mange bilder fort så har jo såklart skrivehastigenheter noe å si. Har selv S2 og bruker fotiden ett kort med 1,5 MB skrivehastighet - noe som er altfor lite når man skal ta en serie med over 9-10 bilder. Da begynner det å gå treigt.

 

Edit: typos

Men neste steg 60x 9-10Mb/s holder lenge. Bortkastet å kjøpe de aller raskeste. Tror ikke engang sd-interfacet kan klarer hastigheten (mulig jeg blander med CF her)

Lenke til kommentar

Med et raskt kort som f.eks. Sandisk Ultra II kan du hvis du skyter på Continous, holde utløseren inne og ta 2 bilder pr. sekund til brikken er full. Med et standard minnekort (uansett merke) vil kameraet stoppe etter 5-6 bilder for å lagre. Samme hvis du bruker TIFF tar det ca 3 sekunder å lagre bildet på et Ultra II og 19 sekunder med et "standard" minnekort.

 

Når man tar med at 512MB og 1GB Ultra II får selges for bare en hundrelapp eller to mer enn standard minnekort synes i hvertfall ikke jeg det er noen tvil.

 

Edit:

FZ5 har en skrivehastighet på 10MB/s og klarer uten problemer å utnytte de raskeste kortene.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Edit:

FZ5 har en skrivehastighet på 10MB/s og klarer uten problemer å utnytte de raskeste kortene.

Da må det jo isf kunne skrive ganske nøyaktig det dobbelte:

Kingston Secure Digital 1024MB Ultimate SD-Card, 20/23MB Write/read, 133x

Såvidt jeg vet kan ingen kamera med SD dette enda. Ref: http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=13965356

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Babelfish:

 

Nei, et 10MBs kort som Sandisk Ultra II holder. Det er ikke nødvendig å kjøpe et 20MBs kort som det du viser til eller Sandisk Extreme III.

Har kjøpt et Sandisk Extreme III (1 gb)med skrive- og lesehastighet min. 20mb/s til mitt kamera fz20. Kameraet mitt klarer ikke mer enn 10mb/s, men det er bedre med noe overkapasitet. Dessuten blir det kjapp overføring via kortleser til PC. Der ligger den største gevinsten.

Lenke til kommentar

Sandisk 1024MB Ultra II Secure Digital eller Kingston 1024MB Secure Digital Elite Pro?

Er ikke mer enn 200 i forskjell, og Sandisk reklamerer med 10års garanti..

 

Noen som vet hva den garantien gjelder?

 

Og hvilke erfaringer har dere med disse korta?

Trenger svar fort, reiser om 2 uker ;)

Lenke til kommentar
Noen som vet hva den garantien gjelder?
Garantien gjelder for den orginale kjøperen hvis man registrerer seg i løpet av 30 dager etter kjøpet. Kortet vil bli reparert eller byttet i et nytt for alle typer feil hvis kortet er brukt i henhold til instruksene og på en enhet som er kompatibel.

 

I løpet av et par år så vil antakelig verdien av kortet være mindre enn portoen for å returnere det til SanDisk.

Lenke til kommentar
Garantien gjelder for den orginale kjøperen hvis man registrerer seg i løpet av 30 dager etter kjøpet. Kortet vil bli reparert eller byttet i et nytt for alle typer feil hvis kortet er brukt i henhold til instruksene og på en enhet som er kompatibel.

 

I løpet av et par år så vil antakelig verdien av kortet være mindre enn portoen for å returnere det til SanDisk.

Ja, disse produsentene kan like gjerne sette 2000 års garanti, for om noen år så er det som du sier, at det ikke vil lønne seg å bytte det, og man har uansett bruk for et større kort slik at det gamle "lille" kortet blir kastet eller slengt i en skuff. Men man kan jo bare gå innom butikken der man kjøpte det, og få det byttet på stedet. Vi har ihverftall den praksisen med Lexar kortene vi selger (heldigvis så skjer det ytterst sjelden).

Lenke til kommentar
Har kjøpt et Sandisk Extreme III (1 gb)med skrive- og lesehastighet min. 20mb/s til mitt kamera fz20. Kameraet mitt klarer ikke mer enn 10mb/s, men det er bedre med noe overkapasitet. Dessuten blir det kjapp overføring via kortleser til PC. Der ligger den største gevinsten.

Det var vel litt i overkant raskt; Ifølge http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/page4.asp så klarer den 5.7mb/s, hvilket også er meget bra. Den raskeste på SD jeg vet av er Canon Eos 1Ds mkII med 8.624MB/sec ifølge: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7697 Mvh.RKS.

Lenke til kommentar
Har kjøpt et Sandisk Extreme III (1 gb)med skrive- og lesehastighet min. 20mb/s til mitt kamera fz20. Kameraet mitt klarer ikke mer enn 10mb/s, men det er bedre med noe overkapasitet. Dessuten blir det kjapp overføring via kortleser til PC. Der ligger den største gevinsten.

 

Det var vel litt i overkant raskt; Ifølge http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/page4.asp så klarer den 5.7mb/s, hvilket også er meget bra. Den raskeste på SD jeg vet av er Canon Eos 1Ds mkII med 8.624MB/sec ifølge: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7697 Mvh.RKS.

O.K. takk for den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...