Gå til innhold

Trenger guide i overklokking av intel P4 3.0Ghz

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en pc gjennom en bedrift(hvor min mor jobber), noe som irriterer meg veldig er da at man får "minimalt" med info om pcen med.

Det jeg lurer på da er følgende:

finnes det noe sted i windows eller i bios hvor det står hvilken kjerne min cpu benytter og lignende?

(Jeg har en Intel P4 3.0 Ghz)

Jeg er også interressert i overklokking av cpu, det jeg lurer på her er hvilke instillinger jeg må forrandre (strømforsyning osv) i bios, jeg lurer også på hvordan jeg kan vite hvor mye min cpu yter når jeg forrandrer på disse innstillingene.

Finnes det en lett forståelig guide til dette?

#Topic endret av moderator#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det finnes en guide som passer akkurat for deg, da hovedkort stort sett er for ulike til å kunne generaliseres. Du må nok opp med boksen og lete frem produsent og diverse nummer på hovedkortet og søke etter nummerene du finner på hovedkortprodusentens hjemmesider. Når du har funnet kortet på nett kan du sjekke i overklokkingsforumet for tips.

Lenke til kommentar

har vert inne i bios og sett litt, og i kategorien for voltage control finner jeg noe som heter D.O.T Range og ved siden av står det at: Dynamic OverClocking is an advanced overclocking function og litt om at garantien går ut og bla bla bla...

Når jeg trykker hvor det står D.O.T Range kan jeg velge mellom følgende:Private, Sergeant, captain, colonel, general, comander og disabled som det står på i utgangspungtet.

jeg skjønner ingenting, hva har disse millitere stillingene med saken å gjøre? JEG VIL OVERKLOKKE!

Kan noen gi meg svar på hva dette er fornoe og hvordan det brukes?

Hovedkortet mitt et visst av sorten "MSI 865pe Neo2-p" hvis det er til noen hjelp...

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt i manualen nå.

- Overklokking foregår i "Frequency/Voltage Control"

- Du trenger ikke å bruke D.O.T. Det er en overklokkingsfunksjon for pingler.

- For å overklokke på vanlig måte bruker du "Adjust CPU Bus Clock (MHz)"

- Før du overklokker bør du være sikker på at "Adjust AGP/PCI Clock (MHz)" står på 66,66/33,33, og ikke "Auto" eller liknende.

Lenke til kommentar
supreme_being Skrevet 28/06/2005 : 22:08

eeh, fant ut at "CPU Ratio Selection" er locked, hva gjør jeg da? 

Multipler får du vel neppe gjort noe med.

men har du prøvd som endre sier;

endrebjorsvik89 Skrevet 28/06/2005 : 12:39

- For å overklokke på vanlig måte bruker du "Adjust CPU Bus Clock (MHz)"

Eller er det den du mener er låst?

Lenke til kommentar
eeh, fant ut at "CPU Ratio Selection" er locked, hva gjør jeg da?

Alle Intel-prosessorer har låst multiplikator.

Som du sier, så er klokkehastigheten: FSB * multiplikator. I ditt tilfelle er det: 200 MHz FSB * 15 multiplikator = 3000 MHz.

Hvis du overklokker FSB til 250 MHz, vil klokkehastigheten bli: 250 MHz * 15 multiplikator = 3750 MHz

Lenke til kommentar
supreme_being Skrevet 29/06/2005 : 00:27

så er 15 på multiplikatoren en slags standard eller? 

På din 3,0Ghz er det 200x15. På en 3,2 Ghz er det 16 som er standard multipler 200x16 = 3200 = 3,2Ghz

3,4 Ghz har 17 multipler.

Og som Endre har forklart, er det fsb du kan øke, multipler er låst på de fleste intel.

Lenke til kommentar

greit, så da er det 200 fsb som er standard da? da henger det på greip...

Takk for hjelpen.

men leste en plass at man ikke må skru vcore over 1.7V på pentium 4 processorer, er det ingenting jeg må stille inn på vcore da? bare øke fsb?

Lenke til kommentar
supreme_being Skrevet 29/06/2005 : 08:49

Jeg fant ut av det, Å klokke var jo egentlig latterlig enkelt, trenger bare å tenke på bedre kjøling nå.

Men hva har vcore med overklokking å gjøre da? jeg trengte jo ikke å bry meg om den... 

Det V-core har med det hele og gjøre er for og få cpu stabil på høyere klokk.

Man kan som du sier ofte øke hastigheten en god del uten og bry seg om V-core, men før eller siden vil det bli for mye. Da gjør cpu rett og slett feil, eller henger seg opp. (dette vil du merke om du fortsett og øke fsb, pc'n vil ikke starte, eller henger seg/restarter/blåskjerm)

Når man så kommer til det punktet kan man øke V-core (som altså er spenningen til prosessoren) for og gjøre det mulig med høyere hastighet uten at dette skjer.

Men vær klar over at når man begynner og øke V-core stiger også temperaturen ved belastning dramatisk, så skal man gjøre det må man følge godt med på temperaturen.

Hvis du ser under "guider" på forumet finner du mer om klokking, bla må du ta hensyn til minnet's hastighet også etterhvert når du skal klokke. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen bestemt hastighet, men om du ikke har særlig klokkevennlig minnebrikker, vil ofte minnet (på standardinnstilliger forøvrig) gjerne være det som gjør at du ikke får klokket lenger. Minnefarten følger fsb, og feks vil en vanlig 512 MB TwinMos pc3200 brikke kanskje gi seg på ca 220Mhz, altså fsb 220.

Det man da må gjøre er og sette ned minnefarten (divideren i bios fra DDR 400, til DDR333 i mitt eksempel)

Men da blir det også en aveining mellom hva som ytelsesmessig er mest lønnsomt, med vanlig luftkjling og uten og øke V-core vil du neppe klare og få minnet opp sin til max hastighet med divider satt til 333. Da er det altså gjerne cpu som stopper før du kommer så langt. Det er ingen fasitsvar på hvor langt man kan gå med noe som helst, det varierer fra komponent til komponent.

Igjen vil jeg anbefale deg og lese noen guider, og sette deg litt inn i hvordan dette henger sammen. Det er ikke veldig vanskelig, men det er greit og forstå sånn ca hva som skjer, og hvorfor.

Skal du bare klokke litt, og enkelt, øker du bare fsb som du har fått forklart tidligere, og så langt det går uten at det blir ustabilt. Følg godt med på temperaturen. Skal du gjøre mer enn det, feks øke V-core, endre minnefart osv, vil jeg anbefale at du som sagt leser litt om det :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...