Gå til innhold

Vannblokka mi :)

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått mekka vannblokk... den er ikke helt ferdig enda (plansliping og nippler må til) og i den anledning lurer jeg på :

PS: http://home.online.no/~kniva-sk/vann.html

1: Hvlike nippler skal jeg ha og hvordan skal jeg feste dem (Ø=9mm og uten gjenger)?

2: Hva skal jeg ha som pakning? (Det er gjenger i blokka til skruer, men må jo ha pakning i mellom blokkene.

3: Hva syns dere om blokka?

4: Skriver jeg gjenger rett?

PS: kom til Overklokking.no @ Undernet (DethZaint)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kiskogl på 2002-07-25 14:03 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: kiskogl på 2002-07-26 12:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bruk et kobberrør. Problemet er at den vanlige dimmensjonen er 10 mm utvendig. Men det skulle vel gå greit med hensyn til slanger. (Du finner nok 9 mm rør også, du må bare lete litt lenger)Hullet er bare og borre opp, til du klarer og slå rørstubben ned. Så er det bare og lodde den fast. Til oppvarming anbefaler jeg en vanlig kokeplate. Jevn og meget rask oppvarming. VVS loddetinn med bittelitt sølv i, finner du der kjøper røret. F-eks hos en rørlegger eller Clas Ohlson.

2. Bruk litt rød eller blå silikon. Smør et syltynt lag på med fingeren. Du kan også bruke tynn gummiduk, eller papirpakning. Bensinstasjoner og Biltema har godt utvalg.

3. Kjempefin den! Hvor tykk bunn er det i kanalene?

4. Gjenger er rett ja :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-25 16:20, Arctic skrev:

1. (...) Så er det bare og lodde den fast. Til oppvarming anbefaler jeg en vanlig kokeplate. Jevn og meget rask oppvarming. VVS loddetinn med bittelitt sølv i, finner du der kjøper røret. F-eks hos en rørlegger eller Clas Ohlson.

3. Kjempefin den! Hvor tykk bunn er det i kanalene?

Bunnen er 1mm tykk :smile:

når det gjelder denne loddinga.... kokeplate?!? hva skal varmes? jeg har jo brukt vanlig loddebolt tidligere, men der er det loddeBOLTEN som blir varm... Er litt forvirret ang loddinga.... hva med vanlige nippler ? .....

PS: Har funnet kobberrør som er 10mm. Hullene er 9mm. Må røret NED i hullet ?

Forslag tas imot med TAKK!!

Lenke til kommentar

Fet blokk :smile:Til pakning hadde jeg brukt o-ring(på jernia E.L. får du kjøpt o-ring sett,du klipper og "sveiser" o-ring selv )O-ring tåler kjemikaljer,tåler høy varme og har lang levetid(antaglig vis den eneste o-ringen du trenger).Hadde jeg vært deg ville jeg gjenget opp blokka og skrudd fast nippler med litt teflon teip.Eller du kan lodde/sølv-lodde kobber-rør.Mulighetene er uendlige :grin:

mine 50 øre

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 07:57, kiskogl skrev:

når det gjelder denne loddinga.... kokeplate?!? hva skal varmes? jeg har jo brukt vanlig loddebolt tidligere, men der er det loddeBOLTEN som blir varm... Er litt forvirret ang loddinga.... hva med vanlige nippler ? .....

PS: Har funnet kobberrør som er 10mm. Hullene er 9mm. Må røret NED i hullet ?

Forslag tas imot med TAKK!!

I dette tilfellet, så legger du bare lokket til vannblokken på kokeplaten med niplene i. Så skrur du bare på varmen, og alt blir varmet opp. Så er det bare og påføre litt tinn i hver "sprekk". Skru av varme. Husk og pusse det helt rent først. Bruk loddepasta, og ikke ta på den delen som skal loddes.

Du må gjerne bruke gass til og varme det opp, men av erfaring, så tar det lengere tid, og overflaten blir ofte litt mer rufsete.

Røret må ikke ned i hullet, men jeg fraråder og ikke bore det ned. Men du har to alternativer slik jeg ser det, hvis du må. Du kan hardlodde det. 700 grader+ Dvs kokeplate blir svært lite egnet. Vanlig gass/propan blir også i minste laget.

Det andre alternativet er og lage en slags flens på røret, som støtter det litt opp, og sørger for større kontakoverflate. Slik at ikke nippelen detter av... Hvis du kjøper et skjøtestykke til røret, som er beregnet for lodding (clas og rørlegger har) Så kapper du en tynn skive av dette skjøtestykket. Da har du altså noe som minner om en giftering til et micro menneske :razz: Denne ringen trer du bare på røret, og lodder samtidig fast. Da blir røret endel tykkere i enden, og loddingen mer solid.

Men siden lokket er såpass tykt, så har du et veldig høvelig alternativ ang oppboringen av hullet. Du ønsker kanskje ikke bore opp hullet til 10 mm, grunnet mangel på pakningsoverflate. Men du trenger ikke bore opp hullet helt ned. Altså, hvis lokket var 7 mm tykt, så borer du bare hullet 6 mm dypt.

Dette vil jeg også anbefale hvis du velger og gjenge opp hullet, og bruke messing nippler. Men da anbefaler jeg du tar deg en tur til en rørlegger (ta meg blokken) Finn dimmensjonen som passer best, og få han til og gjenge det opp. Husk det brukes rørgjenger på slike nipler, NPT. og det er ikke helt enkelt og rimelig å selv kjøpe dette gjengeutstyret.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-07-26 11:41 ]

Lenke til kommentar

hm... hvis du ser på bildene av blokka, så ser du at det er ganske kort avstand (1,5mm) mellom hullet der skruen skal igjennom (for å skru lokket til resten) og hullet der vannet skal ut/inn... kan ikke dette by på litt komplikasjoner? ... tenkte jeg skulle bruke de hullene til å ... tja... sette skruer i...?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:12, kiskogl skrev:

hm... hvis du ser på bildene av blokka, så ser du at det er ganske kort avstand (1,5mm) mellom hullet der skruen skal igjennom (for å skru lokket til resten) og hullet der vannet skal ut/inn... kan ikke dette by på litt komplikasjoner? ... tenkte jeg skulle bruke de hullene til å ... tja... sette skruer i...?

Ja.. 1,5 mm? Oops, da har du et lite problem uansett hva du setter dit av nippler. Men du har fortsatt en mulighet. Spør du meg, den beste: Lodd i sammen hele blokka, og dropp skruene! Da blir det i allefall 100 % tett. Det er normalt sett ikke behov for og åpne en slik blokk. Og selv om den er loddet i sammen, så er det jo bare og varme den opp om nødvendig.

Varm opp bunnen, og fortinn den. Så gjør du lokket klart. Med nippler i og alt. Legg lokket på den fortinnede bunnen og varm opp alt på nytt. Tilsett litt tinn rundt nipplene i samme farta. Nå har du en blokk som er garantert tett, uten skuer, pakninger og annet stress.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:13, Bøgge Bakken skrev:

Er det ikke like greit og gjenge opp hulla og skru ned i nipplene. For og tett kan man jo bruke silikon eller loddetinn. Trenger ikke brukes kokeplata til mamma. Trur ikke mamma hadde blitt så bli vis jeg hadde brukt plata til det formålet.

Du trenger da ikke gjøre sånn når din mor ser deg vettu :wink: Er du bekymret for tinnsøl, så er det ubegrunnet. Jeg har mange ganger sølt flytene loddetinn på vanlig vinylbelegg, kjøkkenbordet, klær osv. og det er bare og koste det opp etterpå, uten skader på inventar. Er ganske harmløst. Værre hvis du for det på fingrene...

Lenke til kommentar

hm... jo... ja... Hvilken temperatur må jeg opp i når det skal "fortinnes" da? funker det med komfyr?

... og dette garanterer du holder i mange år.......

tror kanskje jeg bare skrur i noen skruer og mekker på med silikon... skal jo klare å lodde på disse rørene for det..? det gjør jo ingenting om skruene og sitter litt fast :smile:

men hva skal jeg lodde med ? tinn? tinn med litt sølv..? tinn med litt hvasomhelst?

Er liksom litt tabbe hvis jeg gjør feil...

(selv om den bare har kosta meg 35kr og noen timer arbeid...)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 14:53, kiskogl skrev:

hm... jo... ja... Hvilken temperatur må jeg opp i når det skal "fortinnes" da? funker det med komfyr?

... og dette garanterer du holder i mange år.......

tror kanskje jeg bare skrur i noen skruer og mekker på med silikon... skal jo klare å lodde på disse rørene for det..? det gjør jo ingenting om skruene og sitter litt fast :smile:

men hva skal jeg lodde med ? tinn? tinn med litt sølv..? tinn med litt hvasomhelst?

Er liksom litt tabbe hvis jeg gjør feil...

(selv om den bare har kosta meg 35kr og noen timer arbeid...)

Som sagt, det funker med komfyr eller gass. 1500 watt, så tar det et par minutter til du har oppnåddd smeltetemperatur. ca 250 grader. Og ja, det holder sikkert i 50 år. Vannrørene i huset du bor i er sannsynligvis loddet. Enorm styrke. Du kan lodde med "sølvloddetinn" 97% tinn 3 % sølv. Godkjent for VVS bruk (samme som rørleggere bruker) Bruk BERA loddefett.

Du kan nok bruke skruer, men du kan ikke smøre på silikon eller andre pakninger først, og lodde rett ved siden av det etterpå. Du må gjøre disse to operasjonene hver for seg. Ellers så smelter pakningen bort/tar fyr...

Edit: Jeg fant en gammel tråd om sammenføyning av en kobberblokk, skjekk en ut: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=28062&forum=12

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-07-27 01:33 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...