Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST! Blå skjerm, 0x000007b. Kommer ikke lengre

Anbefalte innlegg

Hei :hmm:

jeg har Dell Dimension 8400, 250 gb hd og 1024 mb ram

For et par uker siden fikk jeg en melding om at jeg måtte innstallere win SP2 på maskina mi. Jeg gjorde det men etter det begynte Msn min å tulle seg. Prøvde å avinstallere den men fikk beskjed omat filen var skadet og at jeg måtte kjøre chkdsk. Jeg gjorde det ved å gå inn i min datamaskin og sette innstillingene til at den skulle kjøre chkdsk når den starta opp neste gang. Deretter kjørte den bare chkdsk hele tida og når den blei ferdig så restarta den og begynte på nytt med chkdsk.

Ringte så til Dell for å få litt hjelp, da måtte jeg inn i Setup for å forandre på noe som jeg ikke husker nå men jeg kom "forbi" chldsk etterpå. Men kom deretter inn til en blå skjerm hvor det stod noe om en alvorlig feil og den feilkode 0x000007b.

Prøvde å reinstallere xp, men det gikk ikke siden jeg ikke fikk fullføre innstallasjonen da den ikke fant alle dll filene. Har prøvd med Knoppix cd.. funker heller ikke. Har prøvd å ta ut minnebrikkene.. funker heller ikke. og nå sist fikk jeg en ny versjon av win xp som jeg skulle prøve å innstallere, men da fikk jeg bare beskjed om å formatere. Det må jeg unngå for jeg har mange bilder som jeg må få ned på cd før jeg formaterer. Men nå når jeg starter opp maskina kommer den ikke lengre enn at det står : Trykk en tast for å starte fra cd...." og lengre kommer jeg ikke.

Har tenkt å få tak i en Icy boks for Sata disker og koble den til den gamle maskina mi. Er det noen som kan gi meg noen positive ord om at jeg faktisk kan få bildene mine ut derfra!??

Hilsen

Anne Grethe :cry:

Endret av annegp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hvorfor din maskin har sagt takk for seg etter SP2-installeringa, og nøykatig hvilken feil den får kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men sånn uten videre skulle det vel være mulig å hente ut ting som feks bilder hvis du setter opp disken på en annen maskin.

Så framt at ikke disken har kræsja på en eller annen måte sånn at det ikke går ann å lese fra disken (Ødelagt lesearm e.l.).

Det finnes også noen programmer som hjelper til å redde data fra kræsjede disker. Du finner kanskje noen gratis-programmer på digi.no sine nettjuveler eller snapfiles.com.

Kan ikke garantere at det funker,men det er ett sted å begynne i alle fall.

Til sist så må jeg jo bare komme med en liten pekefinger:

Skaff deg en ekstern USB eller Firewire-disk som du kun bruker til backup av de viktige tingene. Det finnes enkle og gode gratis-programmer som synkroniserer mellom to disker. Dermed blir backup en enkel sak.

Det finnes også muligheter for å lage "punkter" av din datamaskins liv som gjør at du kan gåtilbake til en annen gammel konfigurasjon som var stabil. Spesielt lurt før man intsallerer WinXp SP2. Har selv hatt mye nytte av å kunne "angre" meg på installasjoner.

Utover det ønsker jeg deg lykke til med å få restartet maskinen din og å få ut dine bilder. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ekstern: En harddisk som står utenfor selve kabinettet. USB og Firewire er to forskjellige grensesnitt for overføring av data via kabel. Begge to er ganske like. Firewire er vel raskest etter hva jeg vet, men sannsynligheten for at du har en USB-port på maskina di er mye større.

De fleste eksterne disker man får i dag er plug'n'play, så det er bare å koble til hvilken som helst maskin med riktig plugg og dermed kommer den opp som en egen disk med det innholdet som er lagret der.

Når det gjelder boot-cd'r så kjenner jeg ikke til de på den siden du linker til, men jeg har selv bootet fra linux-cd'r og til og med kjørt ett helt linux-operativsystem fra en floppy, så det bør vel la seg gjøre det for å gjenopprette systemet. Det finnes små linux-distribusjoner som kun er til for å gjennopprette windows.

Har ingen linker dessverre, men søk i de rette fora.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med en Knoppix cd som skal være en sånn live linux boot cd. Men ingenting skjedde da heller. Kernel Panic fikk jeg tilslutt. Så jeg satser nå på at jeg kjøper en icybox for sata disk og med usb. Håpe på at det funker.

Takker for hjelpa

Anne Grethe

Lenke til kommentar

:roll:

Hei

Jeg lurer på om jeg kan koble min harddisk på en annen maskin med satadisk?

Det jeg lurer på da er.. hvor stor sjanse er det for at den maskina kræsjer?

Jeg har tenkt å låne en maskin for å sette inn disken min, men tør ikke i tilfelle den også skulle dø fra meg..

noen som kan svare?

mvh

Anne Grethe

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...