Gå til innhold

Tweaking av WIN2000

Anbefalte innlegg

He's alive!!

Fikk endelig liv i drapet(min PII, 233mHz vidunderpc :D) . Så nå skal den få nyte Windows 2000 en liten stund.

Har en 1.3GB HD som jeg tenkte å bruke til Windows. Holder det?

Finnes det noen gode guide til tweaking av systemet ellers? Har noen engelske, men hvis det finnes noen norske så tar jeg gjerne imot de.

Har lest endel på tweaking av XP, så jeg har noen til å gå etter der, men kom med alle tips dere har..

Endret av 31137
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å ta meg en liten tur innom Microsoft.com så fant jeg lett ut hva som er minimumskrav for W2k.

Computer/Processor  133 MHz or higher Pentium-compatible CPU.

Memory  At least 64 megabytes (MB) of RAM; more memory generally improves responsiveness.

Hard Disk  2 GB with 650 MB free space.

CPU Support  Windows 2000 Professional supports single and dual CPU systems.

Drive  CD-ROM or DVD drive.

Display  VGA or higher resolution monitor.

Keyboard  Required.

Jeg kjører selv W2k3E og det er jo ganske likt W2K. Du kan følge denne guiden for å tweake systemet ditt: http://www.msfn.org/win2k3/. Det meste bør fungere på W2K også. :)

Endret av DeeZire
Lenke til kommentar

Jeg vil tro alt under 128 MB RAM vil gå en stor smule tregt.

Jeg innstallerte nettopp Win2k på en PIII 500 MHz m/ 128 MB, og den fungerer ypperlig som surfe-PC med Firefox og MSN. Den kan også fint brukes til WinAmp og liknende. CDex går faktisk i rimelig grei hastighet.

Jeg har ikke tweaket det på noen måte (tror jeg), og ZoneAlarm og AVG AntiVirus kjører rimelig greit på den.

Denne kjører dog med en 80 GB 7200 rpm harddisk. Det har nok litt å si. Trege disker skaper sirupstilstander i et system.

Det du kan gjøre er å ta en tur til: Kontrollpanel (Control Panel) -> Legg til/fjern programmer (Add/remove software) -> Legg til/fjern Windowskomponenter (Add/Remove Windows Components)

Der kan du ta vekk en god del du aldri kommer til å bruke (f.eks Indexing Service, IIS, Management and monitoring tools, Message Queing Services).

Service Pack 4 er en selvfølge. Være obs på at Windows/Microsoft Update har gått svinaktig tregt i det siste (32kb-hastighet), og at derfor kan lønne seg å laste ned alle oppdateringene (ca. 27 stk) for hånd, og innstallere dem manuelt. Jeg har alltid Service Pack 4 (fullversjonen) på en ekstern disk og innstallerer den med én gang før jeg kommer på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte nettopp Win2k på en PIII 500 MHz m/ 128 MB, og den fungerer ypperlig som surfe-PC med Firefox og MSN. Den kan også fint brukes til WinAmp og liknende. CDex går faktisk i rimelig grei hastighet.

Det er jo en sprek PC. Min server er en P166 MMX med 128MB Ram og en gammel 6GB harddisk. Kjører Windows 2000 Server, Apache, PHP og MailEnable :)

Lenke til kommentar

Det er jo en sprek PC. Min server er en P166 MMX med 128MB Ram og en gammel 6GB harddisk. Kjører Windows 2000 Server, Apache, PHP og MailEnable :)

Ja, men tingen er at du har 128 MB RAM. Da går alt så mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke slipstreame w2k cd-en din med sp4 slik at den blir innstallert under ett med operativsystemet ? ;) står mye om dette på www.bink.nu

Unødvendig arbeid til en PC, da kan du likegjerne installere service pack og velge at du ikke vil ha mulighet til å avinstallere. Ellers er eneste ulempe med slipstreaming at du ikke kan avinstallere service pack dersom du får problemer med denne.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke slipstreame w2k cd-en din med sp4 slik at den blir innstallert under ett med operativsystemet ? ;) står mye om dette på www.bink.nu

Unødvendig arbeid til en PC, da kan du likegjerne installere service pack og velge at du ikke vil ha mulighet til å avinstallere. Ellers er eneste ulempe med slipstreaming at du ikke kan avinstallere service pack dersom du får problemer med denne.

Hvis jeg får problemer med SP4, bytter jeg OS. Uten nyeste service pack lekker systemet som en sil føler jeg.

Lenke til kommentar

SP4 er lastet ned. Installerer i etteritd, er letter enn å lære seg om slipstreaming(gidder ikke bruke programmet, uten å vite hva eg egentlig gjør og da tar det tid..)

Fant en 3GB HD til OS

Deler opp slik at jeg har 1.2 GB til Windows og 1,8GB til programmer og diverse annet.. Høres ikke det ok ut?

Har en 6GB (eller 8GB) til andre filer...

Lenke til kommentar
Hvis jeg får problemer med SP4, bytter jeg OS. Uten nyeste service pack lekker systemet som en sil føler jeg.

Uvitenhet sier jeg. Dersom du tror at en Service Pack er det som skal til for å sikre en PC så har du i utgangspunktet tapt. Ingen ting kan måle seg med kunnskap om den windows-versjon du bruker. Utsagnet vitner også om manglende forståelse for hva en Service Pack egentlig er, det er lite annet enn en haug med oppdatering samlet til en pakke. Alle er typisk tilgjengelig som en enkeltstående oppdatering, men med den forskjellen at du kan velge hvilke du vil ha med og ikke. En god del av sikkerhetshullene kan du fjere på en så enkel måte som å skru av tjenester som du ikke har behov for.

Før noen kommer og arresterer meg så er jeg skremmende klar over at det er noen service packs som inneholder mer eller mindre drastiske oppdateringer av operativsystemet også, men jeg kan i farten ikke huske noe annet enn SQL Server 2005 som krever SP4 på Windows 2000, selv om jeg er klar over at det kan være andre ting i tillegg.

Så, min lille konklusjon blir:

- Du må ikke ha SP4 for å ha en sikker Windows 2000 installasjon

- Enkelte programmer kan kreve SP4

Lenke til kommentar
Fant en 3GB HD til OS

Deler opp slik at jeg har 1.2 GB til Windows og 1,8GB til programmer og diverse annet.. Høres ikke det ok ut?

Ugh. Jeg tror jeg ville kjørt en partisjon på 3GB til både system og programmer når disken er så liten.

Lenke til kommentar

hmm.. Fant ikke min Win 2000 cd, så jeg lånte av en kompis. Problemet er at den var tysk versjon, så nå er alt på tysk. Trodde at jeg kunne endre språk, men nede i høyre i hjørne står det NO..

Funker det på noe vis å endre språk, eller må jeg ha norsk versjon(el. engelsk da)

Lenke til kommentar
hmm.. Fant ikke min Win 2000 cd, så jeg lånte av en kompis. Problemet er at den var tysk versjon, så nå er alt på tysk. Trodde at jeg kunne endre språk, men nede i høyre i hjørne står det NO..

Funker det på noe vis å endre språk, eller må jeg ha norsk versjon(el. engelsk da)

Jo da, det endrer språkopsett, på tastaturet. Menyene og alt forøvrig derimot vil forbli tysk. Hab viel spass.

Lenke til kommentar

*snip*

Masse greier om min uvitenhet.

*snip*

Jeg er fullt klar over at SP (bortsett fra SP2 fo WinXP) i hovedsak bare er en samling av alle oppdateringene, men jeg synes det da er bedre å bare bytte OS enn å styre med haugevis av oppdateringer (det er over 27 stk etter SP4) og disable forskjellige services ol.

Kall det gjerne latskap, men her gjør jeg det som oftest lettest mulig.

(Legger til at de eneste PC'ene jeg legger Win2k inn på er eldre maskiner som trenger en formatering, og min hovedmaskin. På de eldre PC'ene (typisk venner og familie) skal det gå kjapt og enkelt, og systmet skal være oppe og gå så sikkert som mulig og med så mange muligheter som mulig på så kort tid som mulig.

Min maskin har ikke problemer med SP4, og her bruker jeg også mye mer tid på å skreddersy ting.)

Edit: Jeg vil også si at jeg begynner å kjenne Win2k ut og inn nesten i blinde nå etter hvert. Så kunnskaper om Win2k er det ikke mangel på.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Kall det gjerne latskap, men her gjør jeg det som oftest lettest mulig.

Edit: Jeg vil også si at jeg begynner å kjenne Win2k ut og inn nesten i blinde nå etter hvert. Så kunnskaper om Win2k er det ikke mangel på.

Ok, lei for at jeg tråkket deg på tærne, men jeg reagerte på utsagnet om at en Windows 2000 installasjon ikke kan være trygg uten SP4. Jeg gikk kanskje litt hardt ut mot deg.

Lenke til kommentar

Edit: Obs! Update Rollup til Win2k SP4 ble sluppet igår (28. juni 2005). Den inneholder alle (kritiske) oppdateringer siden SP4 og 30. april 2005.

Original post:

Om du velger å slipstreame SP4 eller ikke, er din avgjørelse. Hvis du ikke vil gjøre det manuelt, kan du bruke Autostreamer. Hvis du ikke vil laste ned 27 oppdateringer manuelt, kan du bruke Autopatcher 2000 (på samme side). Juni-utgaven er akkurat ferdig og inneholder alt som er sluppet siden siste service pack + mye annet snadder (som tweaks og Java, Flash...) Om ikke lenge (dager, kanskje uker) kommer en stor oppdatering som vil kreve SP4.

Jeg har forøvrig skrevet en guide som tar for seg forskjellige måter å installere Windows. Se signatur.

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar
Edit: (Om ikke lenge (dager, kanskje uker) kommer SP5 som vil kreve SP4.)

Hvis den det kommer en SP5 så vil den vel ikke kreve SP4. I følge Microsoft er Service Packs kumulative, og inneholder alle oppdateringer, slik at man skal kunne installere den direkte fra et system uten service packs fra før. Det du skriver om (krever sp4) høres veldig ut som den rollup pack som du har funnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...