Gå til innhold

Hvilken av disse Western Digitalene er best?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg to nye harddisker nå.

Og en Western Digital Raptor 74GB 10000RPM er et sikkert valg!

Men så skal jeg også han en 250GB Western Digital harddisk til.

Og jeg har tre stykker å velge mellom:

Western Digital Caviar 7200RPM 16MB Special Edition 16 SATAII

Western Digital Caviar Raid Edition 7200RPM 8MB SATAII

Western Digital Caviar 7200RPM 8MB Special Edition SATAII

Hvem av de tre er kraftigst og best? Jeg er ikke interisert i andre tips på harddisker eller noe sånt! Jeg ønsker bare å få vite hvem av disse tre som er den beste og hvorfor, og hva som er forskjellen på de tre.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16mb cache merker man om man har mange små filer som brukes ofte (f.eks. til os-disk).

Raid har ikke noe med harddisken å gjøre. Alle disker kan kjøres i raid, men da må man ha minst 2 like disker. Finnes mange typer raid, 0, 1, 0+1, 5, jbob(?). er vel ern guide om raid og slikt her :hmm:

edit: fant ikke noen guide.

Miniguide

Raid 0 - Trenger minst 2 disker. Disse to blir til en partisjon og filene blir delt utover begge diskene. Øker ytelsen, da maskinen kan hente fra begge diskene istedet for en. Ikke så veldig trygt, ryker en disk mister du alt på begge diskene (samme skjer om diskkontrolleren ryker).

Raid 1 - Trenger minst 2 disker. Alle filene blir speilet (det samme ligger på begge diskene). Du får bare lagre så mye som en har plass til, men er sikkrere da du fremdeles har filene dine i orden om en disk kræsjer.

Raid 0+1 - Trenger minst 4 disker. Kjører raid 0 på 2 av de og de blir kjørt i raid 1 med de to andre. Håper du skjønner hva jeg mener ;)

Raid jbob (vet ikke hvordan det skrives) vet jeg ikke hva er for noe :)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...