BMP Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hei! Av en eller annen merkelig grunn så er 512 MB for lite for meg, og nå når vi skal på ferie til Venezia så lurer jeg på å kjøpe et kort på 2 GB. Spørsmålet mitt er om Kameraet mitt støtter dette? Jeg har et Konica Minolta Z3. mvh bmp Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Det har vært mange tråder om emnet. Jeg holder fremdeles fast på at det er bedre med flere litt mindre kort, enn å satse alt på ett. Motargumentene er; "Det ene kan så lett bli borte. Har du ett stort, så har du det i kamera". Har selv 4 stk 512Mb, og tar nesten utelukkende RAW med 20D. Det holdt i allefall til nesten 400 bilder tatt på Byfesten i Lillestrøm. http://www.byfest.no/galleri/ Har nevnt det før; "det finnes kun 2 typer kort - det er de som har kræsjet og så er det de som kommer til å gjøre det" (det fine er at du aldri vet når?). Hos en av fotobutikkene i Oslo får du en 40Gb disk med kortleser for kr 1750,-. Nå er det ikke skjerm på den, men.... du vet hvilke bilder som er blitt lagt ned på den. Det burde holde til Italia og hjem igjen. Om kortet blir støttet av Konicaen? Det kan sikkert andre svare på. God reise. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Det har vært mange tråder om emnet. Jeg holder fremdeles fast på at det er bedre med flere litt mindre kort, enn å satse alt på ett. Motargumentene er; "Det ene kan så lett bli borte. Har du ett stort, så har du det i kamera". Har selv 4 stk 512Mb, og tar nesten utelukkende RAW med 20D. Det holdt i allefall til nesten 400 bilder tatt på Byfesten i Lillestrøm. http://www.byfest.no/galleri/ Har nevnt det før; "det finnes kun 2 typer kort - det er de som har kræsjet og så er det de som kommer til å gjøre det" (det fine er at du aldri vet når?). Hos en av fotobutikkene i Oslo får du en 40Gb disk med kortleser for kr 1750,-. Nå er det ikke skjerm på den, men.... du vet hvilke bilder som er blitt lagt ned på den. Det burde holde til Italia og hjem igjen. Om kortet blir støttet av Konicaen? Det kan sikkert andre svare på. God reise. Jeg lurer litt på hvordan du får plass til 400 bilder tatt i RAW-format på 2gb. Da har du vel valgt ganske små bilder da? Det skulle bli 5mb/bilde. Skulle tro at ca 15mb/bilde ikke er uvanlig i TIFF eller RAW-format. Selv får jeg plass til 60-70 bilder iT IFF på 1gb. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) God reise. Jeg lurer litt på hvordan du får plass til 400 bilder tatt i RAW-format på 2gb. Da har du vel valgt ganske små bilder da? Det skulle bli 5mb/bilde. Skulle tro at ca 15mb/bilde ikke er uvanlig i TIFF eller RAW-format. Selv får jeg plass til 60-70 bilder iT IFF på 1gb. Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har, men på min 20D er det kun en størrelse på RAW (i tillegg kan en lage simutant JPG-fil i forskjellige oppløsning og komprimering). Når jeg laster over filene fra kortene til min MAC G5 OSX, så er RAW-filene i snitt på ca 5-6 Mb. Ved å konvertere dem til dng-fil, blir de enda litt mindre (det er en tråd her på forumet, som viser forskjellen i størrelsene). "Har selv 4 stk 512Mb, og tar nesten utelukkende RAW med 20D." Og da bare RAW (ikke med jpg-fil). Men tilbake til trådet: Stor eller "små" minnekort. Jeg har min oppfatning, andre får ha sin. Sikkerhet med å fordele på flere enheter, henger igjen fra den film-baserte tiden (mye kunne gå galt; vi ladet filmen selv - filmkassetten ble slitt; i haste/reportasje-oppdrag med dårlig tid, kunne filmen bli borte; i mørkerommet under fremkalling eller tørkingen etterpå). Da hadde vi alltid noe OK igjen. Men vil du satse alt på ett kort - Your choice (kan sammenlignes med uttalelsen: Det er skjipt å ta backup på PCen eller MACen) Redaktøren eller moderatoren kan kanskje lage en SØRVISGAID (slik er lov å skrive nå, ifg Språkrådet) på dette emnet. Vi brukere har for mange meninger om dette Endret 28. juni 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
esbe Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Nå vet jeg ikke hvilket kamera du har.... Jeg har selvfølgelig Pana. lumix fz20!! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Jeg melder meg også på den siden som anbefaler flere mindre kort fremfor et gigantkort. Det er litt som med akskjefond, det er lurt å fordele risikoen. Jeg så et tips her en gang ang. dette. Det ble foreslått å ha f.eks. 2 kort, og veksle mellom disse annenhver dag på ferie. Skulle da et av kortene få Alzheimer i ferien, hadde man iallfall bilder fra annenhver dag. Så hvis du da går for 4 x 512 MB, kan du jo f.eks. bytte hver dag og fordele enda mer. På en så antatt fin tur du skal på er det %?¤#*! irriterende å miste bilder. Jeg ser også at det foraslås en kortleser med disk her, det kan jeg også¨anbefale. Jeg har selv en X-Drive II, den har kortleser for de fleste formater, og innebygget 2,5" disk (man velger disk etter behov). Den kan f.eks. ligge på hotellet, og så er det bare å stappe inn kort på kvelden og trykke på "tøm-og-røm"-knappen. Hele kortet kopieres til en folder på disken. Ja, hardisker kan også kræsje, men jeg anser en stillestående disk på et hotellrom for å være noe mindre utsatt for ting enn et kort i et kamera (eller i veska) X-Drive finner du bl.a. her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116258&cks=SER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå