meankanin Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 hadde tenkt meg en Dell D410, men syns den ble litt dyr med den konfigurasjonen jeg hadde tenkt meg. Ringte dem nå, og sa jeg ville ha den maskinen men syns det ble litt dyrt i forhold til konkurerende modeller, og spurte om det var litt slingringsmonn i prisen. De sa det var det den kostet. Folk flest sier jo man må ringe inn for å få god pris. Hvordan får dere det til? hva sier dere? mvh meankanin som ikke vet hviken maskin han kommer til å ende opp med nå. Lenke til kommentar
DementiC Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Samme skjedde meg når jeg skulle bestille i9300 Lenke til kommentar
Unreal Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Er vel ikke så lurt å spør om det er "slingringsmonn", og heller ikke å vise usikkerhet. Ver bestemt i talen og spør om et godt tilbud! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Selgerne til Dell har et "slingringsmonn". Jeg vet ikke hva det er i prosent, men det er der. Det varierer dog antagelig fra modell til modell. Jeg har egentlig ingen "oppskrift på dette". Men det er vel det som kalles "The waiting game". Du må være mindre interessert i å kjøpe enn de er i å selge, og ta tiden til hjelp. Selv nevner jeg aldri pris i første telefonen. Jeg ringer, presenterer meg for selgeren og stiller masse dumme spørsmål, tekniske og andre, for å indikere at jeg har gjort hjemmeleksen. Så er det ikke mer med det, jeg takker hjertligst for informasjonen og legger på. Høflighet og vennlighet er et must, du vil ha selgeren på din side. Kommentarer av typen "Det er for dårlig, la meg snakke med sjefen din" fungerer dårlig, med mindre du ringer fra innkjøpskontoret hos Norsk Hydro. De vil mye heller miste en kunde enn en selger, hvis handelen dreier som en enkelt maskin til maks rabatt. Neste gang du ringer er det på tide å demonstrere at du har snakket med andre leverandører også, nevn fordeler og ulemper med de enkelte, for eksempel at IBM-forhandleren har maskinen på lager og kan levere på dagen, og at du kan få prøve den før du kjøper. Eller rent tekniske fordeler, som at den andre maskinen har støtte for et eller annet Dell ikke har. Ting som selgeren kan "kompensere" for gjennom å gi deg et godt tilbud. Men ikke sammelign priser! Det er ingen som slår Dell ned i støvlene på pris og selgerne vet det, og alt du oppnår er å sette grensen for hvor langt de behøver å strekke seg. Og ikke diskuter ting de ikke kan gjøre noe med, som at "jeg kan bygge billigere selv, og egentlig vil hjeg heller ha en AMD prosessor". Da forteller du bare at du ikke er deres kunde. Nå vil selgeren antagelig prøve å finne ut hvor kjøpslysten du er, og da kan tiden være inne for å si at "Joda, dette ser fristende ut, men jeg må gjøre litt mer hjemmelekser før jeg bestemmer meg. Men hvis vi kan bli enige om prisen så er det slett ikke umulig..." Igjen takk for praten før du legger på og si at du beklager at du "kaster bort" tiden hans/hennes. Så er det bare å føle seg fram. Selgeren vil prøve å presse fram en salgssituasjon, det er jobben deres, og kommer de ikke dit i rimelig tid er innsatsen bortkastet. Husk de jobber på provisjon av det de selger, de har ikke betalt for å koseprate i telefonen. Så du må ikke vente for lenge, da mister de interessen. Det må være bevegelse, men det kan godt være "to skritt frem og ett tilbake". Når tiden er inne for et tilbud fra selger er det viktig å be om å få det skriftlig (på epost) så du kan vurdere det. Et pristilbud over telefonen setter deg i en "real time" forhandlingssituasjon, og det er de antagelig bedre trenet til enn deg. Et tilbud over epost gir deg fordelen, du kan tenke over hva du vil svare, og kan vente til tiden er inne. Husk, selgeren skal føle at han er mer "sulten" på handelen enn deg. Et skriftlig tilbud er også gyldig i en viss periode, og selger kan ikke så lett gå tilbake på det etterpå som på et muntlig tilbud. Ellers er det greit å være realistisk. Koster maskinen 6000 kroner har de ikke mye å gå på, og det er heller ikke verdens undergang for selger om han/hun ikke får salget. Kjøper du maskin og skjerm med mere til 50 000 er det verd noen samtaler og litt innsats fra deres side. Og merk: det er ikke sikkert at dere blir enige. Da må du vurdere om du skal svelge stoltheten og si OK til det siste tilbudet, eller handle et annet sted. Jeg tror jeg snakket med selger noe sånt som 7-8 ganger over to uker når jeg kjøpte min XPS2. Med den rabatten jeg endte opp med ble det en god timepris... Geir Endret 28. juni 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ExhalE Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Nå er jeg da veldig spent på hva du betalt for din XPS2 og hva konfigurasjoner du har. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Prisen har jeg ikke fortalt noen ennå, og kommer ikke til å gjøre det... Konfig: 2,13 GHz prosessor, 2 gig RAM, 60 gb 7200 rpm disk, dvdbrenner, og ellers det meste... Geir Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 takk for grundig svar tom waits for alice! tror jeg ringer igjen i dag Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Slik fortsetter historien (jeg må advare om at det er en trist historie): Jeg ble fornærmet siden jeg ikke fikk bedre pris av selgeren, så jeg sjekket andre modeller et par dager selv om jeg egentlig visste at det var Dell Lattitude D410 som var maskinen jeg ville ha. Til slutt ringte jeg dem igjen og la igjen nr mitt hos callback service, men de ringte aldri tilbake. Dagen etter ringte jeg igjen, men ble rundsnakket av en selger som hørtes ut som en søt jente og endte opp med å få tilsendt et tilbud på en maskin jeg egentlig ikke ville ha. Svarte på mail for å få nytt tilbud, men fikk ikke svar. Dagen etter gikk prisen på maskinen med min konfigurasjon opp med 650 kr. Ringte enda en gang på mandag, og sa jeg var fornerma fordi maskinen hadde steget, og hun slo av 450 på prisen, slik at det bare ble 200 kr dyrere enn før. nå natt til tirsdag var den gått ned med 650 igjen! argh. forsøket på å prute kostet meg en uke uten ny pc og 200 kr. Er jeg den eneste som ender opp slik? Lenke til kommentar
nGE Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Når jeg ringte Dell spurte jeg om hjelp til å konfigurere en pc, hadde bestemt meg på forhånd for hva jeg ville ha om jeg skulle slå til på et tilbud. Fikk selgeren til å sette opp alt jeg hadde tenkt meg ut før jeg ringte, snakket vel med han i 30 min. før jeg hadde fått med det jeg ville ha. På tilbudet som jeg fikk på mail hadde selgeren slått av 7000 kr, så totalen endte på 23000kr istedenfor 30000 kr. sjekket dette opp på websiden og det stemte faktisk. Så det kan jo være en måte å gjøre det på, skal sies at jeg aldri kjøpte den da jeg valgte å kjøpe meg en PowerBook. Du får ha lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå