Gå til innhold

Valgets kval...

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg å velge?

Bruksområde:

- dokumentskriving

- mye surfing på internett

- litt spilling

- en del film- og musikkavspilling

- brenning av CD'er

http://www.toshiba-dm.com/products/product...omponentID=3990

- Pentium 4

- "kun" 20GB HD

- Geforce skjermkort

- ikke brenner..

http://www.toshiba-dm.com/products/product...omponentID=3899

- "bare" Pentium 3

- hele 40GB HD

- dårligere skjermkort

- med brenner, bluetooth og WLan..

Er veldig, veldig usikker på hva jeg bør velge.. Skal jeg ha CD-RW på 6100-maskinen, må jeg ut med 2500 + MVA for en ren CD-RW, og 3300 + MVA for en combo-drive.

Jeg er student, så jeg har ikke all verden med penger heller :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette seg sammmen en Dell, og få den akkurat slik som du vil for det budsjettet du måtte ha.

Edit: hvis budsjettet er stramt bør du vurdere Winpad eller Zepto...

Athlon 1000 @ 1155

Asus A7V-E

256 MB TwinMos PC166 @ 146 2-2-2

Radeon 8500LE @ 252/252

3D-Mark 2001: 6792 :eek:

Blått Sjeftekk Drage kjempetårn :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Ar`Kritz på 2002-07-25 12:23 ]

Lenke til kommentar

Maskinen med P4 har 14,1", mens den med P3 har 15".. Oppløsningen er den samme på begge (1024x768).

Begge maskinene har USB og TV-utgang, men mangler FireWire.

Kommer til å bruke både Bluetooth og WLAN om jeg kjøper dette, men det er ikke noe must! Bare kjekt å ha :smile:

Lenke til kommentar

tror faktisk jeg ville gått for p3-en...ihvertfall hvis maskinene har samme vekt...den har adskillig mere stasj, selv om den er litt treigere til spilling, og andre meget krevende oppgaver...men til vanlig bruk tror jeg du får mye mer utav p3'en...!=)

mvh

krister

Lenke til kommentar

Har vel egentlig litt lyst på ekstrautstyret, men nesten alle anbefaler å kjøpe P4, fordi det kommer flere og flere progz etterhvert som er laget for P4, den er nyere osv.

Leste i en annen tråd her at P4 bruker mer strøm enn P3. Er dette sant? Hos Toshiba sa de at det var omtrent det samme. Hva med kjøling? Trenger P4 mer kjøling enn P3? :smile:

Det skal visst ikke være lett å investere i en bærbar... Mye man må ta hensyn til :smile:

Lenke til kommentar

jeg også ville kjøpt en p4 istedenfor en p3...men forskjellen er ikke så stor at den er veier opp for alt det andre!;)

jeg vet egentlig ikke nok til å uttale meg, men jeg tviler på at p4 produserer så mye mer varme, eller krever så mye mer strøm enn p3 at det er merkbart...

og selv om det kommer flere og flere programmer som er optimalisert for p4, vil det bare være under de mest krevende oppgavene at du vil merke stor forskjell...og slike oppgaver er det få av under vanlig bruk!;)

men uansett hva du velger, så får du ha lykke til!;)

mvh

krister

Lenke til kommentar

Hei,

maskinen du nevner ligger på 19.990,- + MVA (24.788,- inkl. MVA)..

Sakset følgende fra spesifikasjonene for modellen (Compaq N800v):

"Livssyklusen på N800v vil være 3-6 måneder"

Hva betyr det?? :smile:

Hvordan er EVO N800v i forhold til Toshiba Satellite Pro 6000 og Toshiba Satellite Pro 6100 da?

Har hørt mange skrekkhistorier fra Compaq-eiere.. Virker som det ikke er så lett å bytte deler om noe går galt.. Dessuten virker det som om det faktisk er en del feil på delene, slik at de må byttes..

[ Denne Melding var redigert av: bhargava på 2002-07-26 08:59 ]

Lenke til kommentar

Når det gjelder compaq har de en uvane med å lodde fast deler. Dette gjør jo at det mildt sagt er vanskelig å bytte dem... En annen ting er at de ofte bruker sine egne ting (ram etc) slik at du ikke bare kan handle der det er billigst. ikke ulikt gamle olivetti, for dem som husker det! (skrekk & gru)

Kan ellers fortelle dette: Min far jobber ved en større norsk bedrift, som har handlet inn en GOD del bærbare. Deres erfaring er følgende: Compaq er bra men mye kluss med drivere etc og vanskelig service. Dell = tull. Toshiba = bra. (vel og merke satellite PRO)

Mao ville jeg nok gått for Toshiba. Pentium III er bra nok hvis du ikke skal kjøre en masse encoding (hvilket jeg ikke tror) og 40 GB er dobbelt så mye som 20.. hehe :wink: Bluetooth og WLAN er kult, men vet ikke hvor mye du *trenger* det. Skjermkort .. der er det vanskelig å si noe, men skal du spille MYE er nok geforce å anbefale, men da bør du i samme slengen kjøpe deg en bedre, ekstern skjerm.

Skal kjøpe meg bærbar selv til høsten og har egentlig funnet ut at Toshiba er det mest aktuelle.

Synd med compaq for de *ser* jo stilige ut da. Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-25 22:08, bhargava skrev:

Postet: 2002-07-25 14:06

"tror faktisk jeg ville gått for p3-en..."

Postet: 2002-07-25 21:57

"jeg også ville kjøpt en p4 istedenfor en p3..."

Du er vel enig i at det er vanskelig å velge, Krister?
:grin:

veldig enig!;)

men i første sitat mener jeg at jeg ville valgt p3-maskinen forann p4-maskinen...i sitat nummer to mener jeg at jeg ville valgt en p4-prosessor forann en p3...jeg burde kanskje presissert det bedre tidligere...:wink:

mvh

krister

Lenke til kommentar

Da forstår jeg.. Det er vel omtrent det jeg har tenkt også! P3-maskinen sett under ett frister mer enn P4'en, selv om sistnevntes CPU og skjermkort ikke hadde vært dumt å ha..

Nå ser det imidlertid ut til ikke å være noe valg likevel.. Etter det som skulle være en siste bekreftende telefon for å bestille P3'en, fikk jeg beskjed om at "du, den maskinen er visst brukt", og det var selvfølgelig den siste de hadde! Dessuten måtte jeg ringe forhandler for å få vite mer. Så nå må forhandler ta kontakt med Toshiba for å høre hva maskinen er brukt til, før han tar kontakt med meg igjen :smile:

Håper bare esken er åpnet eller liknende, for nå hadde jeg jo endelig klart å bestemme meg! Venter spent på svar fra forhandler... :smile:

Om maskinen er brukt en del, så går jeg nok for P4'en. Må kjøpe en ekstra CD-RW, og nøye meg med bare 20 GB HD.. :sad:

Lenke til kommentar

Compaq'en jeg nevner ligger faktisk på 17990 i sommerkampanje og en del andre steder rundt forbi.

Har bare sett at Storebror 800c har vunnet litt tester her og der, og den er ganske så slank og fin også. (I tilleg usb2.0 og meget godt skjermkort).

At det er en livsyklus på 3-6 måneder betyr egentlig at den kan sammenlignes med f.eks dell Inspiron 8200, som også bytter ut deler og oppdateres oftere enn 800C og Latitude, som skal tilfredstille bedriftsmarked der lik konfigurasjon og tilgang på f.eks reservedeler er viktigere enn for privatbrukere.

Lenke til kommentar

Forøvrig enig i det du sier om kvalitet - har også et meget godt inntrykk av Toshiba der, og har hørt det samme fra mange bedriftskunder.

Det utrolig kjedelige m/ toshiba er oppløsningen på skjermen. Gidder ikke 14.1" eller 15" m/ 1024x768, må ha minst 1400x1050.. Og skjerkort da.

Tror nok sat pro 6100 hadde vært et ypperlig valg m/ 1400x1050 skjerm og Mobile Radeon 7500 eller GeForce 4 Go 32 mb + ..

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende er ikke skjermoppløsningen så viktig (bare så lenge det er minst 1024x768). Er imidlertid enig i at en 15" burde hatt høyere oppløsning enn 1024x768, men det hadde vel også gitt utslag i prisen..

Tror jeg velger det "sikre" og går for Toshiba'en, selv om jeg er veldig fristet av Compaq'en også :smile:

Lenke til kommentar

Tror nok du kanskje ville revurdert det med skjermoppløsning om du har prøvd en maskin med f.eks 1400x1050..

Blir litt det samme som tidligere da folk gikk fra 800x600 til 1024x768.. Jeg kunne aldri brukt 800x600 i dag, ikke plass til noe som helst på skjermen..

Tror forresten det CyberAladdinkortet på Toshibaen er bortimot elendig på 3D, dvs du kan ikke spille spill på den i det hele tatt.. (SPace invaders kjører vel greit, men..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...