Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med internett/LAN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ståenes hjemme to stasjonære pc-er. Jeg har også Telenor 1Mbit bredbånd. La oss kalle den stasjonære pc-en med internett tilgang for PC1 og den uten PC2.

Det jeg prøver da er å få begge de to stasjonære pc-ene internett tilgang. PC1 er den jeg kobler meg til nettet med. Online ADSL som jeg trenger passord og bruker navn for å logge meg på. Jeg har kjøpt en Switch som igjennom den har jeg koblet sammen de to stasjonære pc-ene. NB: det er ikke trådløst (men snart:D).

Problemet da er at når jeg har logget på internetten får jeg kun internett adgang til PC1 som jeg trenger brukernavn og passord til å logge meg på med. Er det noe med nettverksinstillingene? På PC:1 så får jeg en gyldig ip adresse, men skal jeg da bruke "motta ip-adresse" på PC:2?

Trenger hjelp :blush: Kun seriøse svar pls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Kjøp "bredbåndsrouter" (BBR) (siden du skal ha trådløst, kjøp en BBR med tråløst aksesspunkt)

2) konfigurer BBR til å logge på telenor online med PPPoE (med ditt brukernavn og passord)

3) koble opp PC1 og PC2 mot BBR (kablet eller trådløst) og sett disse opp til å motta IP automatisk.

Lenke til kommentar

alternativ løsning er å opprette tilkobling på PC1 ved å bruke windows xp sin innebygde oppringning. istedenfor å bruke den som følger med telenor sin cd.

sett alle 3 kablene i switchen(PC1, PC2 og adsl-modemkabelen). Sett opp oppringingen til telenor adsl på PC1, og gå deretter på egenskaper og velg SHARING/DELING. etter å ha trykt ok, vil den spørre deg om å sette IP-adressen din til 192.168.0.1 bare trykk OK på den.

Deretter kan PC2 bare sette seg på DCHP(motta ip adresse automatisk) og dere er dermed begge 2 på nett.

Dette er den enkle løsningen, og kanskje ikke den mest sikre. men den funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...