Gå til innhold

ProcessTamer - genistrek eller tøv?

zjulik

Anbefalte innlegg

Fant dette på MajorGeeks forleden. ProcessTamer følger med på de kjørende prosesser og "demper" den/de som plutselig måtte kreve alt for mye CPU, ved å nedjustere prioriteten midlertidig. Hjemmesiden:

Selvsagt kan en i tillegg spesifisere hvilke prosesser som ikke skal dempes uansett (f eks spill), og en kan justere grensene for når en prosess skal dempes. Mer info på programmets nettside:

http://www.donationcoder.com/Software/Mous...amer/index.html

Jeg kjørte ProcessTamer en stund igår og kunne se på loggen etter en stund at det hadde vært i virksomhet. Jeg opplevde ikke at ting tok lengre tid - snarere virket det som om maskinen hadde fått en liten trim.

Iddelt sett burde et slikt program kunne hindre system "lockup", til en viss grad, ved at ingen programmer får lov å plutselig kreve alt for mye ressurser slik at en ikke får gjort noe annet i mange sekunder. Samtidig har jeg av erfaring fra andre såkalte "anticrash"-programmer sett at hvis systemet først stopper opp, så gjelder det selvsagt anticrash-programmet også - med andre ord, nettopp da man trenger det, kommer man ikke til.

Nå sitter jeg og lurer på om ProcessTamer er en liten genistrek av et supplement til Windows, eller fullstendig unødvendig (slik mange mener at "RAM optimizers" er). Kanskje litt kjøring over tid mens man belaster maskinen som vanlig kan gi en pekepinn.

Endret av zjulik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på det:

Hvis en prosess allerede krever 100% av CPU, vil det ikke da være umulig for andre programmer å få oppmerksomhet?

Og, som et second case scenario: Er det ikke mulig at når man justerer på programmer som allerede sliter, at de setter seg enda hardere fast? all CPU kraften som går med, brukes jo til noe, å gi programmet mindre ressurser betyr jo kun at problemet tar lengre tid å løse, og større sjanse for en total lockup på alle punkter..

Lenke til kommentar

Jepp, slike problemstillinger er interessante her. Sannsynligvis må en oppleve dem for å avgjøre nytteverdien av dette.

En ting som tiltaler meg ved ProcessTamer er at det er fornuftig og greit skrudd sammen. Downloaden er på 1,4mb, men av dette utgjør selve "tameren" en brøkdel, resten er et konfigpanel som ikke henger sammen med tameren og som dermed ikke krever ressurser bortsett fra hvis du skal endre på noe.

Lenke til kommentar

Du får teste det og poste resultatene her.

Gleder meg til å høre om sånt egentlig fungerer.

Men en ting: det er jo fryktelig slitsomt å legge til programmer i "ignore" lista etterhvert som man installerer dem? F.eks: video-encodere o.l.

Edit: leif

Endret av MBaardsgaard
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på det:

Hvis en prosess allerede krever 100% av CPU, vil det ikke da være umulig for andre programmer å få oppmerksomhet?

Nei. Det er kjernen sin oppgave å legge prosesser i en "prosessliste". De får deretter ekskevere instruksjoner på CPU'en en gitt tid før en "scheduler" påkalles. Operativsystemet tar hånd om alle kall til maskinvaren, bruker sin egen kode for å behandle "exceptions" på vegne av den kjørende prosessen osv.

Og, som et second case scenario: Er det ikke mulig at når man justerer på programmer som allerede sliter, at de setter seg enda hardere fast? all CPU kraften som går med, brukes jo til noe, å gi programmet mindre ressurser betyr jo kun at problemet tar lengre tid å løse, og større sjanse for en total lockup på alle punkter..

Hvis operativsystemet har gjort oppgaven sin, skal aldri en prosess som kjører med brukerprivilegier kunne sette operativsystemet i en tilstand hvor pålitelig drift ikke lengre er mulig. Selv om noen prosesser har høyere prioritet, og derfor blir gitt flere "perioder" på CPU'en, er det ikke dermed sagt at resten av systemet stopper opp. Jeg vet ikke hvordan ProcessTamer fungerer, men det kan virke som om programmet kompenserer for "dårlige" løsninger i Windows-kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...