Gå til innhold

Ny/oppgradering av pc fra AMD --> ?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid nå kjørt på følgende system:

CPU: AMD-m 2400+

HK: Abit NF7-s v2.0

Minne: Crucial PC3200

Kabinett: Aspire X-Dreamer II

PSU: AspireAluminiumBlack 520W

Harddisk, dvd brenner, m.m er ikke interessant når disse skal beholdes. Mest sannsynlig holder PSU videre

Jeg har nylig kjøpt meg nytt skjermkort

Jeg vil gjerne bytte til AMD 64, eller kanskje jeg skal prøve meg på Intel men jeg har alltid likt AMD fordi det er AMD. Intel er for meg litt "skummelt"

Jeg vurderer også sterkt å skaffe meg vannkjøling, og da tenker jeg ikke noe BW til 500 spenn. Skal det være, så skal det være.

Her støter jeg altså på en del problemer...

1. Jeg har ikke fulgt noe med på utviklingen av cpu/hk, så om jeg skulle ha kjøpt en cpu av 64-typen her og nå, hadde jeg valgt den som hadde hatt stiligst navn, og ikke ytelse/overklokkingsvennlighet. Dette gjelder også Intel, der jeg er totalt grønn. SLI virker fristende, vil gjerne ha mulighet for å utvide med et ekstra skjermkort seinere.

2. Kabinettet mitt har vært veldig bra til nå, men jeg tviler sterkt på at jeg får plass til vannkjøling av noen sort. Derfor hadde det vært greit med et annet kabinett som egner seg bedre til et stort vannkjølingskit. Her har jeg ingen anelse om hva som kan egne seg, men siden jeg har 2 valg: ha alle komponenter inni kabinett, eller ha noen utenfor(radiator) vil helst ha alt inni av praktiske årsaker.

3. Vannkjølingen er egentlig et kapittel for seg selv. Men jeg har gjort meg noen tanker. god radiator og god pumpe er viktig. Skal kjøle CPU, GPU, Chipset og eventuelt Hdd og (minne?). Her kan jeg gjerne bruke litt penger.

4. Minnebrikker - Hva trenger jeg? Har sett på OCZ PC 4000 og lillebroren. Disse er jo veldig kjekke å ha når jeg skal overklokke.

5. Oppsummering:

- Jeg har planer om å overklokke

- Systemet bør være stille og kaldt, gjerne fint å se på :) (jeg har i det siste blitt ekstremt opptatt av temperatur og synes egentlig alt over kroppens temperatur er skadelig for den stakkars prossessoren)

- Budsjett er egentlig ikke fastsatt enda.

- Var vel egentlig alt :roll:

Kan ikke forvente at dere kommer med et komplett oppsett, men kunne gjerne trenge noen tips innenfor noen av mine problemer.... :)

Edit: Tittel

Endret av TheRipper3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...