Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjører delphi v7 professional og bedriver en del databaseapplikasjonsutvikling. Stort sett funker det greit, men er det noen stor grunn til å oppgradere til 2005? Hvilken rapportgenerator brukes der? er det fortsatt Rave? (På den ene siden hater jeg det møkkaprogrammet på den annen side har jeg lite lyst til å rekode alle rapportene jeg har laget...

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Delphi 2005 brukes vel Crystal Reports. Og det kunne kanskje vært en idé å oppgradere til D05 hvis du driver mye med databaser, i og med at Delphi 2005 kommer med langt flere komponenter til å manipulere databaser enn D7. Men samtidig er jo Delphi 2005 ganske dyrt, så her er min konklusjon: om du driver på med programmering for gøy, eller for deg selv, så hold deg til D7. Hvis det er jobben din, derimot, så ville jeg kjøpt det. Har selv Delphi 2005 Architect (pappa kjenner en fyr som kjenner en fyr som... jeje, du kjenner drillen), og kunne ikke levd uten. Prøvde meg på Delphi 7 Enterprise som jeg også har liggende rundt her forleden, og det er bare umulig. D05 har så mye mer småsnacks å by på at det er skummelt.

Lenke til kommentar

Rave er fortsatt implementert i Delphi 2005. Om du ikke tenker å programmere Internettapplikasjonener vil jeg si at D7 er like bra. Ellers, som nevt i det andre innlegget, er det kommet en god del flere komponenter, bl.a. på databasesiden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har selv både Delphi 7 Enterprise Architect og Delphi 2005 Architect installert her på min PC. Jeg regner med at jeg kommer til å avinstallere Delphi 7 i løpet av dagen (når jeg gidder). Delphi 2005 er bare helt annerledes og det å kunne lage .NET programmer i Object Pascal er en frihetsfølelse av de store dimensjoner. Foruten det er IDE-et nå en samling av flere språk/platformer. Dvs at du kan programmere i både C#, Delphi, Visual Basic.NET. Visual Component Library har også fått en .NET utgave slik at du ikke behøver å savne dine kjære VCL komponenter når du utvikler .NET programmer.

Men ikke kjøp Delphi 2005 allikevel. Delphi 2006 er vel ute nå. Da har de integrert C++Builder også. Det er jo knall da!

Borland rules!

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Tror det er rundt 1 desember delphi 2006 kommer ut

5171454[/snapback]

Ja, da starter utsendingen fra Borland :)

Må si at Delphi 2005 er en av de dårligste releasene til Borland. Vil egentlig betegne det som en beta det som ble sluppet i oktober 2004. 3 patcher + noen ekstra patcher direkte fra borland utviklerene vis du leser bloggene deres.

Må nok oppgradere til Delphi 2006 for å få en versjon som virker ordentlig (skal vente og se hva folk sier på nettet først). På den annen side, C++ Builder er nå integrert i Delphi 2006 :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Delphi 2005 er så dårlig. Det er tre av oss som bruker D2005 (med SP3) 8-12 timer om dagen, og det verste som skjer er at IDE kræsjer av og til. Men det skjer ikke oftere enn 3 ganger i uka. Noen av de kræsjene er det at noen ganger glemmer kodeeditoren at den koden som jeg har på skjermen virkelig er en del av prosjektet og at det går an å vise hints for den - jeg får "object instance does not refer to object" eller noe sånt. Da er det bare å restarte Delphi, fordi det å fortsette å jobbe på den blir for plagsomt. Ellers kan jeg ikke klage på noe. Den er litt tregere enn D7, men på min Dual Xeon Dell Precision 670 merker jeg ikke det heller :tease:

Og så er det ting jeg elsker. FOR loop med container som argument er jo bare genialt! (OK, jeg vet at den har alltid vært tilgjengelig i VB)

for F in ADataset.Fields do

Den nye {$Region} som tillater meg å definere områder i koden som jeg ønsker å skjule - jeg bare trykker på en liten "-" og alt søppla som Delphi har lagt inn (deklarasjoner av TLabel, TEdit o.l.) blir skjult hvis jeg definerer en region der oppe. Koden blir mye mer oversiktig.

Og så har man code history - fint at jeg kan se hva jeg har gjort og slipper å sjekke mot SourceSafe. Har jeg dummet meg ut, kan jeg bare hente det som fungerte før fra History.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...