Gå til innhold

Studenttilbud fra NTNU - Toshiba Tecra A3


Anbefalte innlegg

khan2k, det er uheldigvis slik at ting vil falle i pris fremover, som alt. Å vente på at maskinvare blir billigere tjener du aldri på, derimot bør du kjøpe laptopen når du føler du har bruk for den. Nå er jo dette som sagt et studenttilbud, og tar jeg ikke helt feil er vel programvaren i seg selv verdt noen tusenlapper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en liten følelse av at fagene på dragvoll har et litt mer "potensiale" for bruk av pc til forelesninger (i mitt tilfelle statsvitenskap). Dessuten er det slik jeg forstår dårligere tilgang på datasaler der

- Jeg tok et fag i medievitenskap på Dragvoll for 2 år siden. INGEN hadde med laptop på forelesning (ca. 300-400 studenter?)

 

- Laptop på lesesal er FY FY! (synes jeg) "Rasling og tasling" fra tastaturet kombinert med periodevis bråk fra vifte® er jævlig irriterende. Selv om man "kobler seg selv ut" ved bruk av høretelefoner, betyr ikke det at ingen andre kan høre en.... :)

 

Laptop på lesesal er nesten like ille som knekkebrød (KNEKK KNEKK KNEKK :no: ) og gulrøtter (KNAS KNAS KNAS :nei: )

 

- Datatilgangen på Dragvoll er RÆVVA! Laptop med trådløs tilkobling er nesten et must, med mindre du er glad i å stå i kø....

 

- En data/laptop på NTNU-studie er smart uansett, da mye nyttig informasjon kun legges ut på internet og de fleste fag har sine egne hjemmesider.

 

(selv studerer jeg på Gløshaugen)

Lenke til kommentar

Man _trenger_ ikke egen datamaskin til studiene ved ntnu, men det _er_ jævla praktisk. Det finnes jo datasaler med de programmene man trenger, så man klarer seg alltids, men det er utrolig deilig å ha sin egen pc med alle programmer og innstillinger slik man liker.

Spesielt er det greit når det nærmer seg prosjektinnlevering og alle pcer på den ene datasalen som har det spesielle programmet man trenger, er opptatt. Det som er kjekt med laptop er at man kan ta den med dit man trenger den og at man har alt på et sted.

I tillegg har man muligheten til å få prøvd litt alternativ programvare, noe som kan være kjekt.

 

Men til forelesning har jeg enda ikke sett nytten av å ha pc'en, bortsett fra som underhodning til de kjedelige forelesningene.. Men de har jeg sluttet å gå på likevel... :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal begynne på bygg- og miljøteknikk, og får dermed tilbud om NTNU-PCen til 8995,-

 

Men det er jo da grafikkbrikken som gjør at jeg lurer på om det er et bra kjøp. Hvis en ikke kan spille på den, kan en jo likesågodt kjøpe en brukt en til noen tusen.

 

Noen som har tester av 915 GM grafikkbrikken?

Lenke til kommentar
Pentium 730? Er ikke det bare 1.6 GHz da?

Jeg har selv en centrino laptop med 1.4GHz Banias, og jeg savner ærlig talt ikke mer kraft. Er mer opptatt av lavt strømforbruk på batteri. Du vil heller ikke drive stort med prosessorintensive ting i en lesesal/forelesning. Husk også på at en 1.6GHz Pentium M (Dothan/Sonoma i dette tilfellet) minst tilsvarer en 2.4-2.5GHz P4 .. ergo er den faktisk -ganske- kraftig i forhold til hastigheten :)

 

PS: Kan fint spille av hdtv-ripper av tv-serier med postprosessering aktivert med ffdshow uten at jeg må over 600MHz, så det holder egentlig for meg... :)

 

Sharp: Test av HP nc4200 - ytelse med GMA900 (i915 chipset) .. Bør gi en viss pekepinn på grafikkytelsen til dette brikkesettet.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Jeg skal begynne på bygg- og miljøteknikk, og får dermed tilbud om NTNU-PCen til 8995,-

 

Det frister litt ekstra å kjøpe den maskinen når vi får den til 8995, men jeg mistenker at den bare kommer til å være i veien når vi skal gjøre byggrelaterte oppgaver, i form av fristelse til å «bare surfe bittelitt» før man begynner å jobbe.

 

Nei, jeg nøyer meg med min stasjonære inntil videre. Den klarer i det minste HL2.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Stort sett enig i at laptop har begrenset nytteverdi på forelesninger (spesielt min, som bråker som to og et halvt uvær). Et unntak er kanskje programmeringsfag, da det kan være kjekt åteste ut småting man lurer på der og da ("kunne ikke det der også løses slik tro?" og så videre). Ellers har vel laptop større evne til å distrahere enn å hjelpe. Men som flere påpeker er trådløsdekningen på NTNU (spesielt Gløshaugen) strålende. Det er veldig behagelig å alltid ha tilgang til "kontoret".

Lenke til kommentar

Jeg skal å gå på NTNU til høsten... Skal gå Siv.Ing Fysikk og Matte. Problemet er at jeg har lyst til å prøve noe annet enn pc. Syns heller ikke studentpcen vi fikk tilbud om var all verden. Lurer derfor på å skaffe meg en iBook eller en PowerBook. Lurer på om noen her kan fortelle meg om det er en ulempe å bruke mac under studiene med tanke på tilgang til programmer, nettverk o.l.???? Og hva er fordelene/ulempene med mac i forhold til vanlig pc relatert til studiearbeid??

Endret av xist
Lenke til kommentar
Jeg skal å gå på NTNU til høsten... Skal gå Siv.Ing Fysikk og Matte. Problemet er at jeg har lyst til å prøve noe annet enn pc. Syns heller ikke studentpcen vi fikk tilbud om var all verden. Lurer derfor på å skaffe meg en iBook eller en PowerBook. Lurer på om noen her kan fortelle meg om det er en ulempe å bruke mac under studiene med tanke på tilgang til programmer, nettverk o.l.???? Og hva er fordelene/ulempene med mac i forhold til vanlig pc relatert til studiearbeid??

Fysmat ja, godt valg, alle de kule gutta går der ;) (dvs egentlig er det vel helst de sære :))

 

Trådløsnettverket går jo som sagt over til webautentisering nå, så trådløst nett skla ikke være noe stress med mac, egentlig er det bare en fordel, iogmed at du slipper å stresse så mye for å ikke få virus. Programvaretilbudet til NTNU for mac er såvidt jeg vet relativt skralt, du kan sikkert sende en mail til [email protected] og spørre. Mac kontra PC på arbeidsfroneten orker jeg rett og slett ikke å gå inn på nå, er sent, du får beklage det.

Lenke til kommentar

Takk for svaret :) Får prøve å sende en mail til da, forrige gang ga de meg bare en link til en nettside hvor det stod hvilke programmer som mac støtter, men jeg vet jo ikke hvilke programmer jeg trenger eller skal bruke :( Men her i tråden skrev du jo at det ikke var noe særlig behov for pc til studiene, da kan det jo ikke være noen stor ulempe å ha en mac kontra en pc???

Lenke til kommentar
Takk for svaret :) Får prøve å sende en mail til da, forrige gang ga de meg bare en link til en nettside hvor det stod hvilke programmer som mac støtter, men jeg vet jo ikke hvilke programmer jeg trenger eller skal bruke :( Men her i tråden skrev du jo at det ikke var noe særlig behov for pc til studiene, da kan det jo ikke være noen stor ulempe å ha en mac kontra en pc???

Det er ikke så mange programmer man trenger, i starten av studiet brukte jeg maple littegrann, det er et program for symbolsk matematikk. AV er kjekt om du har vanlig PC, mathtype er en grei plugin til word om du bare skal skrive en kort greie med noen formler. Det programmet jeg har brukt desidert mest er matlab, som er et program for numeriske utregninger, men det avhenger litt av hva du fordyper deg i. I tillegg er det kjekt å ha en grei editer og compiler for Java, ihvertfall om programeringsopplegget deres er likt som vårt. Det er det jeg kan komme på sånn på stående fot.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Takk for svaret :) Får prøve å sende en mail til da, forrige gang ga de meg bare en link til en nettside hvor det stod hvilke programmer som mac støtter, men jeg vet jo ikke hvilke programmer jeg trenger eller skal bruke :( Men her i tråden skrev du jo at det ikke var noe særlig behov for pc til studiene, da kan det jo ikke være noen stor ulempe å ha en mac kontra en pc???

Det er ikke så mange programmer man trenger, i starten av studiet brukte jeg maple littegrann, det er et program for symbolsk matematikk. AV er kjekt om du har vanlig PC, mathtype er en grei plugin til word om du bare skal skrive en kort greie med noen formler. Det programmet jeg har brukt desidert mest er matlab, som er et program for numeriske utregninger, men det avhenger litt av hva du fordyper deg i. I tillegg er det kjekt å ha en grei editer og compiler for Java, ihvertfall om programeringsopplegget deres er likt som vårt. Det er det jeg kan komme på sånn på stående fot.

 

AtW

Jeg skal gå samme linje som xist, og lurer på mye av det samme.. Du sa hvilke programmer som var greie å bruke, men i programvareoversikten fant jeg ikke ut hva "AV" er for noe og om det finnes alternative programmer til mac! De fleste andre programmene kunne en jo kjøre på både pc og mac..! Så mitt spørsmål, er det noen ulempe å ha mac i forhold til pc på siv.ing studiet fysmat???

Endret av hyde
Lenke til kommentar

Det skjermkortet ditt vil nok knapt greie 1000 poeng i 3Dmark2003. Elles var alt supert, og serleg når du fekk med både Windows og Office.

 

Eg går elektroingeniør, automatiseringsteknikk, og det med laptop varierar litt frå skule til skule. På Høgskulen i Sogn og Fjordane har dei masse masse datautstyr, så der er det ikkje nødvendig, men på Høgskulen i Bergen seier dei dette:

 

"Undervisningsformene er sterkt fagavhengige og omfatter forelesninger, regneøvinger, simuleringer og praktiske øvinger på datamaskin, gruppearbeid, ekskursjoner, og prosjektbasert læring.

 

Alle studieprogrammene har et sterkt innslag av informasjonsteknologi og datastøttet læring. Det dreier seg om alt fra programmering til avanserte programpakker for beregning, simulering, måling og styring. Store deler av undervisningen er basert på at studentene disponerer egen bærbar datamaskin i klasserommet. Studentene anbefales derfor å anskaffe egen bærbar PC. Klasserommene er tilrettelagt med ekstra strømkontakter, skap og trådløst nettverk. "

 

Dette gjeld elektrofaga.

Lenke til kommentar
Takk for svaret :) Får prøve å sende en mail til da, forrige gang ga de meg bare en link til en nettside hvor det stod hvilke programmer som mac støtter, men jeg vet jo ikke hvilke programmer jeg trenger eller skal bruke :( Men her i tråden skrev du jo at det ikke var noe særlig behov for pc til studiene, da kan det jo ikke være noen stor ulempe å ha en mac kontra en pc???

Det er ikke så mange programmer man trenger, i starten av studiet brukte jeg maple littegrann, det er et program for symbolsk matematikk. AV er kjekt om du har vanlig PC, mathtype er en grei plugin til word om du bare skal skrive en kort greie med noen formler. Det programmet jeg har brukt desidert mest er matlab, som er et program for numeriske utregninger, men det avhenger litt av hva du fordyper deg i. I tillegg er det kjekt å ha en grei editer og compiler for Java, ihvertfall om programeringsopplegget deres er likt som vårt. Det er det jeg kan komme på sånn på stående fot.

 

AtW

Jeg skal gå samme linje som xist, og lurer på mye av det samme.. Du sa hvilke programmer som var greie å bruke, men i programvareoversikten fant jeg ikke ut hva "AV" er for noe og om det finnes alternative programmer til mac! De fleste andre programmene kunne en jo kjøre på både pc og mac..! Så mitt spørsmål, er det noen ulempe å ha mac i forhold til pc på siv.ing studiet fysmat???

AV er antivirus, det vil jeg si du klarer fint uten på Mac, hva som egner seg best er vansklig å si, personlig har jeg ikke bærbar PC i det hele tatt, men jeg ville tro begge deler går greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...