Gå til innhold

Studenttilbud fra NTNU - Toshiba Tecra A3


Anbefalte innlegg

Hei!

 

NTNU gir rabatt til sine studenter (høst 05) på denne bærbaren for 11641,- kr. Er den verdt prisen, eller burde jeg heller kjøpe noe annet? Skal spille, se filmer og være student.

Går det an å koble den til TV'en for å se filmer og slikt? Programvare er ikke så viktig for meg.

 

Hvis jeg venter til studiestart, altså august, ville det vært bedre i forhold til prisene på bærbare, eller kan jeg like godt kjøpe nå?

 

Spesifikasjoner (fra NTNU.no):

 

* Intel Pentium M 740, 1.73GHz prosessor

* 15" SXGA+ skjerm, oppløsning 1400x1050

* Intel 915GM grafikkadapter med opp til 128MB minne

* 512MB internminne, oppgraderbart til 2GB

* 80 GB (5400 rpm) harddisk

* Dual layer DVD-brenner

* Wireless LAN 802.11 B/G (antenne i topp av skjerm), Bluetooth

* Porter: ekstern skjerm, RJ-11, RJ-45, 3xUSB2.0, Firewire, 6-i-1 Media Slot (kortleser for SD, SmartMedia, Memory Stick, Memory Stick Pro, MultiMedia Card, xD)

* 3 års verdensomspennende garanti

* Vekt: 2,7 kg

* Leveres med mus, ryggsekk og nettverkskabel

 

Maskinen vil forøvrig bli levert med en svært gunstig programvarepakke som blant annet består av Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år. Se mer informasjon på: Microsoft Campus.

 

Med vennlig hilsen

 

Khan2k

Endret av khan2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en veldig bra PC, bortsett fra grafikken.. Den gjør vel at dette ikke akkurat er noen spill-PC. Fillern, jeg hadde håpet at studenttilbudet hadde skikkelig grafikk i år... :( En venn av meg har PCen fra i fjor, og den er veldig bra til skole og alt mulig bortsett fra spill.

Lenke til kommentar
:( kjipt. Hvis den klarer å kjøre Age of Empires 3 som kommer til jul så er jeg fornøyd. Men regner med at den ikke gjør det. Hvordan er spec i forhold til prisen, er det virkelig et tilbud? Hva slags grafikkkort-spesifikasjon burde jeg være på jakt etter? Har ikke så mye peil på grafikkortene...
Lenke til kommentar

Spesifikasjonen på maskinen kombinert med programvaren gjør den til et tilbud jeg vil si er spennende. Om det blir noe bedre til høsten? Selvfølgelig. Selv har jeg funnet ut at jeg ikke vil vente til jeg begynner på ntnu til høsten, og kjøper nå slik at jeg har noe også nå i sommer.

 

Noe jeg syns er merkelig, er at "tilbudsmaskinen" hos ntnu er på 15", hadde det ikke vært mer praktisk med mindre skjerm om den skal være med i sekken daglig til høsten?

Lenke til kommentar

15" er et krav satt av noen institutter på NTNU. Studentene der bruker maskinen til forskjellige CAD-programmer hvor det er kjekt å ha en grei størrelse på skjermen. I tillegg til en bra oppløsning.

 

Og som svar på spørsmål til OP. Nei, det er ikke TV ut på denne modellen. Ønsker du å koble på TV'en kan du kjøpe en ekstern liten USB-til-TV-boks.

Lenke til kommentar
15" er et krav satt av noen institutter på NTNU. Studentene der bruker maskinen til forskjellige CAD-programmer hvor det er kjekt å ha en grei størrelse på skjermen. I tillegg til en bra oppløsning.

Det var jo en forholdsvis god forklaring jeg kan leve med. Jeg tenker automatisk forelesning når jeg ser på laptop, men har med tiden innsett at maskinen oftest kommer frem på lesesalene.

Lenke til kommentar

Hvis grunnen til at du ønsker å kjøpe deg bærbar er at du vil ha en å skrive på i forelesningene foreslår jeg at du venter med å skaffe deg en til du har gått en liten stund.. (hvis du ikke har gått en stund allerede da).

 

Jeg tenkte å skaffe meg bærbar til jeg begynte med studiene, nettopp av samme grunn.. Men venta, og innså etter hvert at jeg ikke har behov for bærbar til forelesningene. Har nå en 12" dell x300 ultraportabel som er veldig kjekk å dra med seg overalt, men jeg bruker den ikke i forelesningene.. Annet enn å lese epost og andre unyttige ting når jeg kjeder meg..

Lenke til kommentar

Etter å ha pratet med andre og sett på forum, har jeg funnet ut at laptop ikke vil bli brukt til forelesninger. Starter for ordens skyld til høsten med studier. En sjelden gang kan det nok skje, og ellers føler jeg en laptop kan være nyttig å ha til f.eks. lesesal. Selv er mitt argument for liten skjerm en bedre mulighet til å ha den med på farten og ferie.

Lenke til kommentar

Tosh -- jeg er redd for å gå i samme fellen. :cry: Hva skal man egentlig med bærbar til f.eks. ingeniørstudier?? Her har man fag som matte, termodynamikk, fysikk etc etc, og ikke noen typiske "PC-fag" som gjør det til noen stor fordel å ha bærbar med seg hele tiden. Selvsagt vil det være en fordel å ha en egen PC til å holde seg oppdatert om øvinger, oppgaver og ting som skjer, samt personlig bruk og sånt, men dette kan man jo like godt gjøre fra hybelen -- og da kan man like godt ha desktop!

 

Noen ingeniørstudenter der ute som har noen erfaringer å dele? (Særlig ved fys.mat eller indøk)

Lenke til kommentar
Tosh -- jeg er redd for å gå i samme fellen. :cry: Hva skal man egentlig med bærbar til f.eks. ingeniørstudier?? Her har man fag som matte, termodynamikk, fysikk etc etc, og ikke noen typiske "PC-fag" som gjør det til noen stor fordel å ha bærbar med seg hele tiden. Selvsagt vil det være en fordel å ha en egen PC til å holde seg oppdatert om øvinger, oppgaver og ting som skjer, samt personlig bruk og sånt, men dette kan man jo like godt gjøre fra hybelen -- og da kan man like godt ha desktop!

 

Noen ingeniørstudenter der ute som har noen erfaringer å dele? (Særlig ved fys.mat eller indøk)

Matte kan man totalt drite i bærbar pc. Fysikk kan det brukes en sjelden gang i blandt, men blokk og blyant er fortsatt best der. Kjemi kan klare å bruke bærbar pc litt mer, men ellers er det rimelig bortkasta.

Lenke til kommentar

Jeg går kom.tek og begynner i 4. nå til høsten. Jeg har ennå ikke hatt noen fag hvor jeg har hatt behov for PC i forelesningene. Alt av notater tar jeg på papir, da jeg enten har teorifag som bare er svada, hvor jeg ikke ser behovet for å ta notater.. Eller regnefag som f.eks matte, hvor det er mye greiere å skrive på papir enn på PC.

 

Øvinger som skal leveres gjør jeg også som regel på papir, da jeg som regel sitter og gjør dem sammen med andre i klassen. Enten er det mye formler og sånt som er lettere å skrive på papir, eller så er det fordi vi er flere som sitter sammen, og ikke alle har PC.

 

Det er masse datasaler rundt omkring (på NTNU), så du klarer til en viss grad å holde deg oppdatert hvis du ikke har PC hjemme, men det er greit å ha tilgang på en PC uansett. Så du kan sitte hjemme og holde deg oppdatert, gjøre innleveringer på kveldstid uten å måtte dra på skolen.. og sånt.

 

Hvis du ikke vet om du har behov for en pc eller ikke, vent med det til semesterstart. Da kommer du til å snuble over flere tilbud. Du vet i tillegg mer hva du har bruk for.

 

EDIT:

Men må få si, jeg synes det er utrolig kjekt med en liten bærbar jeg kan ha med meg overalt. Kunne sette meg ned hvor som helst, ha tilgang på nettet, og finne oppgaver jeg skal gjøre. Slippe å måtte gå på datasaler for å skrive ut det jeg trenger.

Endret av Tosh
Lenke til kommentar

Kommentarer angående maskinen:

- Årets maskin har bedre grafikkchip enn fjorårets (Intel 915GM vs. Intel 855GME). Grafikkytelsen vil jeg si er akseptabel.

- Iht. til Toshiba sine sider har Tecra A3 tv-utgang. Med mindre denne informasjonen er feil, vil det dermed være mulig å koble den til tv'en for "å se filmer og slikt".

 

Når det gjelder det å være student og ha bærbar pc, vil jeg si den viktigste grunnen er muligheten til å ta den med hjem i ferien, som f.eks. nå om sommeren.

 

I tillegg er det praktisk i forbindelse med gruppearbeid, siden det gir stor frihet til hvor man sitter. Kvaliteten og kapasiteten til datasalene ved NTNU (Gløshaugen) er også variabel, men for så vidt grei nok.

 

Hvorvidt det er vits med bærbar på forelesning avhenger av fag og foreleser. Jeg har faktisk vært på en fysikkforelesning hvor over halvparten satt med bærbar pc.. I mange av datafagene, hvor man kanskje skulle tro en bærbar ville være nyttig, blir det lagt ut detaljerte forelesningsfoiler som gjør det nærmest overflødig å notere stort.

Lenke til kommentar
Tosh -- jeg er redd for å gå i samme fellen. :cry: Hva skal man egentlig med bærbar til f.eks. ingeniørstudier?? Her har man fag som matte, termodynamikk, fysikk etc etc, og ikke noen typiske "PC-fag" som gjør det til noen stor fordel å ha bærbar med seg hele tiden. Selvsagt vil det være en fordel å ha en egen PC til å holde seg oppdatert om øvinger, oppgaver og ting som skjer, samt personlig bruk og sånt, men dette kan man jo like godt gjøre fra hybelen -- og da kan man like godt ha desktop!

 

Noen ingeniørstudenter der ute som har noen erfaringer å dele? (Særlig ved fys.mat eller indøk)

Jeg går på fysmat, om du ønsker å notere i forelesning er nok bærbar pc relativt upraktisk, å notore likninger på pc går ofte tregt, selv om du sikkert kan få greit tempo med noen velvalgte hurtigtaster. Men med figurer er det jo verre. På fysmat er det også bra med datasaler, ekstremt sjeldent at det ikke er ledig plass er min oppfatning.

 

Du slipper jo å printe ut ting da, har vært studass endel, og er noen som tar med seg pcen istedet for å printe ut øvingene, personlig liker jeg å drodle på vanlig ark. På mange måter er disse linjene veldig "low-tech" på akkurat slike ting, og jeg mener det er en grunn til det. Jeg anser meg selv som mer en gjennomsnittet datainteressert, og har ikke sett noe skolemessig behov for bærbar pc.

 

Men når det er sagt er det jo litt greit med egen pc å surfe på når man er på skolen, og en fin liten sak å ta litt pausespilling på o.l. Trådløsdekningen er bra på NTNU, og til høsten begynner vi med webautentisering også (jeg driver faktisk å jobber med innføre det om dagen). som gjør det enda enklere å surfe trådløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Var ferdig på kybernetikk (ntnu) for to år siden. Jeg kjøpte laptop før tredjeklasse, men følte ikke det var særlig nødvendig før i femteklasse, med prosjekt og diplom, da var det til gjengjeld veeeldig ok å ha laptop.

 

Jeg hadde minst ett "datafag" hvert semester, og kybernetikkfagene har mer og mer dataøvinger, men selv i disse er det mer en greit nok med datasaler eller papir. Spesielt siden mye av øvinger skal gjøres sammen med andre.

 

Laptop på forelesning er uaktuelt i min verden.

 

K

Lenke til kommentar

Har studert informatikk 3 år, forsåvidt på høgskole.

Klarte meg helt fint uten laptop..

 

Mitt tips er å vente, for å se hva du trenger.

Hadde jeg begynt å studere nå igjen, hadde jeg nok kjøpt meg en Dell X1 med engang... Men det hadde vært fordi jeg da hadde en fin unnskyldning til å bestille den ;)

Lenke til kommentar

:hmm: hm.... skjønner. Da kjøper altså en student sin bærbare pc først og fremst for underholdningens skyld

 

Da skal jeg også gjøre det :) Men tror dere prisen går enda mer ned hvis jeg venter til August eller skal jeg kjøpe nå? Så en Tundra 1557K Centrino for 10k på et innlegg i forumet, er veldig interessert i den, men jeg vet ikke om prisene faller mer enn det på slike type maskiner på en mnd.... hva sier dere?

 

Trenger ikke bærbar før jeg stikker til Trondheim

 

Takk for alle svarene forresten :)

Endret av khan2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...