Gå til innhold

Acer TravelMate 8104LMI - død

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt en Acer TM8104LMI i et par dager, og i natt lot jeg den stå i hibernate uten strømadapteren. I dag er den død. Jeg tenkte først at batteriet hadde gått flatt og koblet derfor til strømadapteren (har "ladet" et par timer nå), men det hender ingen ting - jeg kan ikke starte maskinen.

Noen tips? Kan det være en hardware feil?

/Jørn H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en tilleggsopplysning: I butikken hvor jeg kjøpte maskinen ble jeg advart mot å bruke piratversjon av Windows, ettersom det påstås a være et problem med batteriet når Windows ikke kommer i original. Vet ikke helt hva poenget var.

Jeg har installert en annen versjon av Windows enn den som kom pre-installert (dvs, jeg har bare byttet språk, fra spansk xp til engelsk). Det var ingen pirat-kopi, men en versjon jeg har kjøpt tidligere. Vet ikke om dette har noe å si. Låter ikke logisk for meg, i allefall.

Lenke til kommentar

I Spania (Airis Top Center, Marbella), hvor jeg bor. Jeg fikk beskjed om at jeg ved første oppstart kunne skifte språk på Windows, at Acer leverte dualt oppsett (i dette tilfellet spansk eller engelsk). Det var ikke tilfellet. Windows kom bare på spansk, så jeg formaterte disken og la inn Windows på nytt, og la inn siden alle drivere etc som kom på Acers rescue disk.

Lenke til kommentar

Har bare hatt maskinen et par uker og har egentlig ikke fått brukt den enda... Jeg frykter service, fordi det betyr at jeg må levere inn maskinen, så sendes den til enten Madrid eller Barcelona, og blir der et par måneder. Det er i alle fall feedback fra en del andre eiere på spanske forum.

Lenke til kommentar

Du eier ikke Windows, det eier Microsoft. Du eier bare en lisens til å bruke det ;)

Hvis vi definerer piratversjon av Windows til å være det å bruke en lisens du ikke har betalt for selv, så vil det være vanskelig for maskinen å oppfatte forskjell.

"det påstås a være et problem med batteriet når Windows ikke kommer i original"

Det er ikke den orginale Windowsen som ligger der hvis du installerer ny.

Kanskje jeg bare kverulerer, men jeg syns det høres rart ut.

Lenke til kommentar

Jo, det høres rart ut og jeg forsto ikke helt hva fyren i butikken mente, men han viset meg et papir med en erklæring fra Acer angående med problemer med batterilading under pirat-Windows. Tror problemet skulle være at Acer maskinen ikke detekter hvor mye kapasitet batteriet har og varsler om at batteriet er tomt, selv om det er fult oppladet.

Har søkt rundt og finner ingeting om dette problemet. Fant imidlertid noen artikler om problemer med Windows XP SP2 og forkorted brukstid på batterier:

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,119265,00.asp

Men det har jo ingenting med "original" Windows å gjøre eller ikke.

Lenke til kommentar

Hei!

Dette hvar da merkelig... :hmm:

Jeg har selv en Acer TravelMate 8103WLMi (din ''lillebror'') og har ikke merket noe som helst problem. Jeg har ikke formatert laptopen enda og ikke instalert ny Windows XP heller. Jeg hverfall fikk med en Windows XP Cd på kjøpet, fikk du?? Acer hadde lagt til flere ting også, i tilleg til Win. XP, fikk jeg med ''backup Cd''. Inne i de Cd'ene er det AcerGradvista, Acer ePowerManagement osv. Fikk du med disse?? Og en ting til, jeg har ALLTID på strømadapteren siden laptopen står bare hjemme og jeg har bruk for strømmen til spill osv.

Men anngående språket, kunne du velge mellom; Norsk, Norsk (Ny Norsk) og Engelsk? Det kunne jeg, og jeg valgte Engelsk siden jeg liker og ha ting på Engelsk når det gjelder PC.

Prøv å innstaler alle prog. som fulgte med, da mener jeg alle også! (ePowerManagement osv.)

PS! Spør meg om noe mere viss du lurer på noe mere!! (har hatt Acer'n i 1 mnd. og 1 1/2)

Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk med to CDer med Windows XP (spansk) og en CD som er en slags bootable recovery CD - på denne finnes alle drivere, ePowerManagement etc. Da jeg fikk overlevert laptopen, var alt preinstallert, klart til bruk. OS var på spansk. Jeg har ingen problemer med spansk (eller norsk, for den saks skyld, om jeg hadde kjøpt maskinen i Norge), men som du (onyX), liker jeg å ha alt på maskinen på engelsk. Jeg fikk vite i butikken at jeg kunne velge språk ved første oppstart - slik var det ikke for meg ... Så, jeg formaterte og la inn xp på engelsk. Jeg brukte CD'en fra Acer til å legge inn ePower etc etterpå. Tror neppe det er noe problem med den software som jeg har, da skulle jeg i det minste kunne starte opp maskinen, selv om ikke kanskje Windows ville klare å kjøre. Men, maskinen er HELT DØD, med unntak av lyset i av/på-knappen som lyser hver gang jeg trykker på den. Men ingenting skjer.

Jeg har neppe gjort noe galt i å installere xp på nytt, så det må være en fabrikkfeil på maskinen. Jeg frykter derfor å måtte levere inn maskinen til Acer Care (service), har nemlig lest litt rundt på nettet og i Spania er det en generell veldig dårlig oppfatning av kvaliteten på servicen til Acer i etterkant av kjøpet, tydeligvis er det ikke uvanlig å måtte vente månedsvis på maskinene som er inne til reparasjon. For de som eventuelt kan lese litt spansk, ta en titt her:

- http://www.quejasonline.com/empresa.php?idempresa=110

- http://bloc.balearweb.net/post/18/598

Hvordan er oppfatningen av Acer's service i Norge?

Endret av J. Anthonisen
Lenke til kommentar
Hvordan er oppfatningen av Acer's service i Norge?

Det vet jeg egentlig ikke...

Men har du prøvd å holde inne start-knappen da?? Siden den har vært i Hibernate, så kan du jo prøve å holde inne knappen da?? Prøv det.

Men, når jeg skulle starte opp min maskin, fulgte jeg det som stod på bruksanvisningen for første gangs oppstart:

1. Sett inn batteri.

2. Sett stikk kontakt i veggen (deretter Laptopen)

3. Ta opp skjermen, skru på Laptop.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...