Firesky Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 heisann jeg sitter her å n00ber meg i mandrake å vil installere msn... jeg har lasta en pakke som skulle være et msn program den heter så mye som: tmsnc-0.2.1.tar.gz jeg bare lurer på hvordan jeg installerer en slik pakke... jeg har søkt litt på google men har ikke helt funnet ut hvordan jeg gjør det.... som sagt jeg er n00b innen linux Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 tar xvzf tmsnc-0.2.1.tar.gz for å pakke ut fila, om det er kildekode så må du nokk oxo gjøre ./configure make make install Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hvis du er nybegynner så tror jeg ikke at tMSNc er noe for deg, bruk heller Gaim/Kopete som følger med distroen din. aMSN er også et alternativ. Du bør også se om du finner pakker for din distro istedenfor å kompilere selv. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 hmm jeg lasta gaim 1.3.1 å trykker: tar -xvjpf gaim-1.3.1.tar.bz2 så begynner den å jobbe ( er det ikke dette som er compilinga? ) så når den er ferdig går jeg in på mappa alle de nye filene ligger i å trykker ./configure da begynner den å jobbe... men når den er ferdig med det får jeg beskjed om at jeg må ha glib 2.0 hva er glib? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hvorfor laster du ned kildekoden til Gaim? Garanterer at du allerede har Gaim installert. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 joa, men hadde jo hvert kjekt å oppdatert den... den versjonen jeg alleredet har er bare 0.51... men det kunne vært greit å lært litt om hvordan man legger inn pakker osv siden jeg har litt planer om å gå over til linux... Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Det er greit at du vil lære, men å installere fra kildekode med make install lager bare rot, hvordan skal du ha orden over hva som er installert osv? Anbefaler at du finner nyeste versjon av Gaim ferdig pakket til din distro. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 umm hvordan ser jeg forsjell på ferdig pakker og kildekoder? er tar.bz2 kildekoder? å distro da mener du fks mandrake 8.2 ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Siden du bruker Mandrake så skal du se etter pakker som slutter på .RPM, men du kan ikke bare bruke alle pakker som heter .RPM. et eksempel på en pakke til Mandrake: foobar-0.0.1.mdk10.0.i586.rpm mdk10.0 betyr at pakken er laget for Mandrake 10.0. En distro er f.eks Mandrake 8.2 ja Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hvor gammelt er Mandrake 8.2 egentlig? Er det den du bruker? I så tilfelle ville jeg anbefalt å oppgradere til den nyeste. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Uff, Mandrake 8.2 er alt for gammelt. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 I Mandrake/Mandriva bruker man Urpm til å installere og vedlikeholde pakker. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 I Mandrake/Mandriva bruker man Urpm til å installere og vedlikeholde pakker. Finnes urpm i det hele tatt i Mandrake 8.2 da? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hvis ikke så er det desto større grunn til å oppgradere. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Mandrake 8.2 ble lansert i 2002. I dette herrens år var GNOME 2.0.0 nettopp sluppet, og KDE 3.0 var noe av det heiteste på markedet. Ungdommen svinget seg til Elvis og The Monkeys, man skulle ha sleng i buksen, og Ford Cortina var bilen å eie. Det er på en måte stilig at du besitter en distro fra denne tidsalderen, men jeg ville heller donert den til teknisk museum. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Jøss, mye jeg gikk glipp av i 2002 forstår jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå