Gå til innhold

"Dele ut" epost fra server

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har to epost-adresser jeg bruker til vanlig. Den ene er sånn gratisgreie fra home.no og den andre er fra et webhotel. Jeg har 3 maskiner jeg bruker til vanlig. Det er min stasjonære pc, pcen på jobben og en laptop. Problemet mitt er da at siden begge epost-adressene kjører på pop, så blir selve epostmeldingen lastet ned til maskinen jeg sitter på lokalt. Dette er litt slitsomt hvis det er en epost jeg leter etter som jeg ikke finner pga den ligger på en annen maskin.

Jeg har en server som jeg bruker som brannmur og router samt noen enkle oppgaver som å kjøre en webserver og database med osv.

Uansett.. Spørsmålet mitt er om det går ann å få serveren til å laste ned all eposten til de to adressene og legge de på servern. Etter den har gjort det kan klientene gå inn på serveren og lese epost, slette osv.. Så da lurer jeg på om denne er gjennomførbart.. I så fall, hvordan? Om du kjører noe lignende selv, så kan du gjerne dele litt informasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en imap server, jeg bruker fetchmail, courier-imap, procmail & spamassassin. Det ser nokk (og kanskje det er det) mye ut men det funker.

Imap er mail serveren, fetchmail henter mailen fra andre mailservere, procmail er med for å gi lett tilgang til spamassassin uten alt for mye stuk.

IMAP stands for Internet Message Access Protocol. It is a method of accessing electronic mail or bulletin board messages that are kept on a (possibly shared) mail server. In other words, it permits a "client" email program to access remote message stores as if they were local. For example, email stored on an IMAP server can be manipulated from a desktop computer at home, a workstation at the office, and a notebook computer while traveling, without the need to transfer messages or files back and forth between these computers.

Courier-imap fungerte "out of the box" etter emerge (gentoo's pakkesystem) for meg, så det eneste jeg trengte å gjøre der var å legge courier-imapd til startup sekvensen så jeg slipper å starte den for hånd etter hver reboot.

Fetchmail ~/.fetchmailrc

poll pop.uio.no proto POP3 user mitt_uio_brukernavn pass mitt_uio_passord is lokalt_brukernavn here

Henter all email fra uio's mail server og skrever om til feltet slik at jeg ikke trenger å ha samme brukernavn hjemme som på uio.

Procmail kjører spamassassin for meg ~/.procmailrc

:0fw: spamassassin.lock
* < 256000
| /usr/bin/spamassassin

Hopp over spamassassin hvis mailen er større enn 256KiB

Crontab /etc/crontrab

*/5 * * * *    lokalt_brukernavn   /usr/bin/fetchmail -Z 451,452

Kjører fetchmail hvert 5'te minutt

Edit: D'oh! ^N

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...