Gå til innhold

må jeg ha kjølepasta på en ny prosessor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må alltid være ett kjølebelegg mellom kjøler og cpu. Men siden du har kjøpt "Boxed" følger det med en thermal pad på undersiden av kjøleren. Bare å rive av beskyttelsestapen før du monterer den på prosessoren.

Hvis du har tenkt å klokke kan du fjerne denne og ha på Artic Silver eller en annen kjølepasta som er bedre enn den medfølgende padden.

Lenke til kommentar

Ja det lønner seg å skifte ut kjølepastaen. Et eksempel: artic silver istedet for original kjølepasta (hva nå den er...) på POV Icechameleon 318 grams kobber vifte til GeForce 6600-6800 GPU: forskjellen mellom idle-load med original pasta: 54 grader/ 70 grader-peak 75 grader. Med artic silver idle-load: 50 grader/ 67 grader-peak 70 grader.

 

Kobbervifta som ble montert utgjorde selvsagt den største forskjellen, der peak temperatur på load kom så høyt som 97-98 grader, med en idle på 58 grader, med artic silver pasta. GPU er POV 6600GT, klokket til 500mhz/1000mhz. Med original kjølepasta lot ikke GPU'en seg klokke så høyt uten artefacts.

 

Mine målinger er gjort med Nvidias monitor, med kabinetttemperatur på 44-48 grader.

 

 

Mvh.

 

Bjørn

Lenke til kommentar

Ja, kjølepastaen vil jo gi kontaktflate mellom prosessor og lede-elementet. Men jeg anbefaler sterkt artic silver fordi den gir såpass enorm virkning på "boxed" vifter som følger med. Det sier jeg utfra erfaring. Tar bare 5 minutter mer arbeid, og gir større stabilitet for systemet.

 

Husk at varme reduserer effektiviteten når den blir høy. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

tok en liten report vi... :p

 

Meeen on-t; Thermalpaden som følger med hvis det er boxed kjøler holder helt fint hvis du ikke har planer om og overklokke. De få gradene en eventuell AS5 pasta ville gjort i forskjell er så og si ubetydelig hvis du ikke skal klokke.

 

Et lite offtopic blush.gif spørsmål

 

Hva er den beste tempen i kabinettet? hmm.gif

 

Så lav som mulig egentlig, da alt fra harddisker til skjermkort jobber bedre ved lavere temperaturer. Men alt under 45-50 grader er godkjent. Over det kan fort bli litt varmt for diskene.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
tok en liten report vi... :p

 

Meeen on-t; Thermalpaden som følger med hvis det er boxed kjøler holder helt fint hvis du ikke har planer om og overklokke. De få gradene en eventuell AS5 pasta ville gjort i forskjell er så og si ubetydelig hvis du ikke skal klokke.

 

Et lite offtopic blush.gif spørsmål

 

Hva er den beste tempen i kabinettet? hmm.gif

 

Så lav som mulig egentlig, da alt fra harddisker til skjermkort jobber bedre ved lavere temperaturer. Men alt under 45-50 grader er godkjent. Over det kan fort bli litt varmt for diskene.

Jeg som frykter temperatur over 30 grader... nå kan jeg slappe av ;)

Endret av chills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...