indahla Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) For første gang skal jeg bygge min egen PC fra bånn, og lurte på hvor viktig det er med kjølepasta mellom CPU'en og heatsink'en. Må jeg ha dette, eller kan du funke uten? Det gjelder en AMD 3100+ BOXED på et EPoX hovedkort. Endret 27. juni 2005 av cerveza Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Det må alltid være ett kjølebelegg mellom kjøler og cpu. Men siden du har kjøpt "Boxed" følger det med en thermal pad på undersiden av kjøleren. Bare å rive av beskyttelsestapen før du monterer den på prosessoren. Hvis du har tenkt å klokke kan du fjerne denne og ha på Artic Silver eller en annen kjølepasta som er bedre enn den medfølgende padden. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Rart det ikke står noe om denne pad'en i manualen for CPU'en... Får se nøyere på det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Ja det lønner seg å skifte ut kjølepastaen. Et eksempel: artic silver istedet for original kjølepasta (hva nå den er...) på POV Icechameleon 318 grams kobber vifte til GeForce 6600-6800 GPU: forskjellen mellom idle-load med original pasta: 54 grader/ 70 grader-peak 75 grader. Med artic silver idle-load: 50 grader/ 67 grader-peak 70 grader. Kobbervifta som ble montert utgjorde selvsagt den største forskjellen, der peak temperatur på load kom så høyt som 97-98 grader, med en idle på 58 grader, med artic silver pasta. GPU er POV 6600GT, klokket til 500mhz/1000mhz. Med original kjølepasta lot ikke GPU'en seg klokke så høyt uten artefacts. Mine målinger er gjort med Nvidias monitor, med kabinetttemperatur på 44-48 grader. Mvh. Bjørn Lenke til kommentar
indahla Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Men hvis jeg ikke har planer om å overklokke (noe jeg heller ikke har) kan jeg vel godt beholde ting som de er. Det skal funke...? Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Ja, kjølepastaen vil jo gi kontaktflate mellom prosessor og lede-elementet. Men jeg anbefaler sterkt artic silver fordi den gir såpass enorm virkning på "boxed" vifter som følger med. Det sier jeg utfra erfaring. Tar bare 5 minutter mer arbeid, og gir større stabilitet for systemet. Husk at varme reduserer effektiviteten når den blir høy. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Helt enig, 3,5 gram AS5 koster ikke mer enn 69 kr på Microplex (muligens enda billigere andre steder?), og denne varer og varer og varer... Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Men hvis jeg ikke har planer om å overklokke (noe jeg heller ikke har) kan jeg vel godt beholde ting som de er. Det skal funke...? Ja, absolutt! Bare smekk den på Lenke til kommentar
play`ern Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Helt enig, 3,5 gram AS5 koster ikke mer enn 69 kr på Microplex (muligens enda billigere andre steder?), og denne varer og varer og varer... ok... Lenke til kommentar
play`ern Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Ja, absolutt! Bare smekk den på Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Et lite offtopic spørsmål Hva er den beste tempen i kabinettet? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) tok en liten report vi... Meeen on-t; Thermalpaden som følger med hvis det er boxed kjøler holder helt fint hvis du ikke har planer om og overklokke. De få gradene en eventuell AS5 pasta ville gjort i forskjell er så og si ubetydelig hvis du ikke skal klokke. Et lite offtopic blush.gif spørsmål Hva er den beste tempen i kabinettet? hmm.gif Så lav som mulig egentlig, da alt fra harddisker til skjermkort jobber bedre ved lavere temperaturer. Men alt under 45-50 grader er godkjent. Over det kan fort bli litt varmt for diskene. Endret 28. juni 2005 av Vizla Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) tok en liten report vi... Meeen on-t; Thermalpaden som følger med hvis det er boxed kjøler holder helt fint hvis du ikke har planer om og overklokke. De få gradene en eventuell AS5 pasta ville gjort i forskjell er så og si ubetydelig hvis du ikke skal klokke. Et lite offtopic blush.gif spørsmål Hva er den beste tempen i kabinettet? hmm.gif Så lav som mulig egentlig, da alt fra harddisker til skjermkort jobber bedre ved lavere temperaturer. Men alt under 45-50 grader er godkjent. Over det kan fort bli litt varmt for diskene. Jeg som frykter temperatur over 30 grader... nå kan jeg slappe av Endret 28. juni 2005 av chills Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 hvordan får man bort thermal pad'en som på boxed prosessorerer? har en slik cpu på vei i posten, samt noen gram artic silver Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 egentlig alt fra det du fjerner klister med, rødsprit. Jeg har noe som jeg fjerner maling og klisj med som oxyderer kjapt. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 I prinsippet er kondensfjerner nesten bare rødsprit. -rødsprit fungerer ofte veldig bra fordi den fjerner fett ganske effektivt fra overflater. Så er den billig og effektiv. Bruk papir som ikke loer og eventuelt små pads/ bomullspinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå