Gå til innhold

AMD lanserer Athlon 64 FX-57

Anbefalte innlegg

Er det noen sjanse for Socket 754 støtte?

Den er nok gjerne bare for Socket 939 tenker jeg, men vil den være bakoverkompatibel med lavere minnefrekvenser? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For oss avarage overklokkere, er FX57 noe bedre enn San Diego 3700+ ?

Begge cpuene skulle være innenfor samme kjerne, og derfor kunne klokkes like langt? FX57 har ulåst multiplier, men er det en stor fordel for dem som har skikkelig overklokkbar HK og ram, altså et system der HTT kraftig kan dràs opp? Ser vi på venive kjernen, så blir det ofte slik at MP settes ned og HTT opp...

Så utenom ulåst MP og høyere klokk, har FX-57 andre fordeler i forhold til San-Diego3700+ ?

Lenke til kommentar
For oss avarage overklokkere, er FX57 noe bedre enn San Diego 3700+ ?

Begge cpuene skulle være innenfor samme kjerne, og derfor kunne klokkes like langt? FX57 har ulåst multiplier, men er det en stor fordel for dem som har skikkelig overklokkbar HK og ram, altså et system der HTT kraftig kan dràs opp? Ser vi på venive kjernen, så blir det ofte slik at MP settes ned og HTT opp...

Så utenom ulåst MP og høyere klokk, har FX-57 andre fordeler i forhold til San-Diego3700+ ?

Originalt 533-minne, men det ryker vel og når man begynner å klokke.

Lenke til kommentar

Jepp, var det jeg trodde. Blir vel den billigste innenfor kjernen San Diego jeg blir å surfe når jeg finner tid til å oppgradere fra min Socket A mobile PSU, men det blir nettopp surfing jeg kommer til å gjøre, for spille gjør jeg nesten aldri. Hvorfor jeg oppgraderer, det spørsmålet tør jeg ikke stille meg. :D

Ellers så blir FX-57 et hardcore hopp fra uansett CPU blant dem som holder seg på original clock.

I artikkelen står det "for hardcore overklokkere" hvorfor? Med dagens overklokker-hardware og en San-diego CPU, vil en ikke kunne dra denne cpuen til maks ved å øke HTT, jeg mener klarer ikke resten av systemet å følge med såpass, slik at man kunne tenge å øke MP? Ellers kanskje de "ikke avarage-klokkere" som har peltier og kjører kuldegrader på systemet kan clocke såpass langt at resten av systemet ikke greier å følge med, og de må derfor ty til å øke MP for å makse ut systemet, men det skulle da bare gjelde de is-overklokkere, som kan kjøle CPU såpass? :hmm:

Lenke til kommentar
Er det noen sjanse for Socket 754 støtte?

Den er nok gjerne bare for Socket 939 tenker jeg, men vil den være bakoverkompatibel med lavere minnefrekvenser? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. :roll:

Ingen spørsmål er for dumme :)

Athlon64 FX57 på sokkel 754 kommer tvilsomt til bli noen realitet. Sokkel 754 er rettet mot budsjettmarkedet mens Athlon64 FX57 er rettet mot entusiaster med mye penger. Denne er en dårlig kombinasjonen fordi det neppe vil bli solgt sætlig mange slike kombinasjoner. De som ikke har råd til et sokkel 939 hovedkort har i hverftall ikke råd til FX57 og de som har råd til FX57 har også råd til nytt hovedkort.

FX57 vil være bakoverkompatibel med tregere minne akkurat som alle andre CPUer basert på K8-kjernen. F.eks kan du fint bruke PC1600, PC2100, PC2700, PC3200 ram på en Athlon64 FX55. Nå er det bare åpnet for ennå en minnedivider og dermed mulighet for PC4300 i tillegg til alle de andre hastighetene.

Så om du sitter med en GiB eller to med DDR-400 PC3200 så kan du fint oppgradere til FX57 uten å måtte kjøpe ram samtidig.

Lenke til kommentar

Simen1:

Så det er ingen forskjell om eg kjøre minnet på 300Mhz 2,5-4-3-8 og CPUen på 300MHzx9 enn for eksempel, 270MHz 2,5-4-3-8 og CPUen på 270MHzx10 ? Har eg forsått det rett? Det vil jo være en forskjell på båndbredden, trodde eg iallfall, men eg er ikkje noe ekspert på dette området!

Tenkte at det var positivt om man kunne kjøre minne likt som CPU, spesielt med tanke på om man har f.eks OCZ VX4000 som ofte kan kjøres på

270-280MHz 2-2-2-8. Hvis man for eksempel har Vapochill eller lignende så er det jo mulig å kjøre FX-57 på 275MHzx11,5=3.162MHz og da om man f.eks har VX4000@275MHz 2-2-2-8 så vil dette kjøres synkront (forutsetter at minnet kan kjøre synkront med halve MP) i motsetning til høyere HTT og divider på minnet. Håper eg har forklart ka eg meine på en ordentlig måte.

Om man skulle kjørt på samme OC (3.162MHz) med høyere HTT og divider på minnet, ville det sa vært lik ytelse som å kjøre minnet likt som CPU går på ?

*forvirret*

Lenke til kommentar
Simen1:

Så det er ingen forskjell om eg kjøre minnet på 300Mhz 2,5-4-3-8 og CPUen på 300MHzx9 enn for eksempel, 270MHz 2,5-4-3-8 og CPUen på 270MHzx10 ? Har eg forsått det rett? Det vil jo være en forskjell på båndbredden, trodde eg iallfall, men eg er ikkje noe ekspert på dette området!

Det var ikke det jeg mente. Skjønner du blir forvirret.

Jeg mente bare at det å kjøre synkront ikke har noen ytelsefordel over det å kjøre asynkront, kun fordi det er synkront.

F.eks kunne man på Sokkel A oppleve at om man kjørte med 166MHz FSB og 200MHz ram så kunne ytelsen faktisk bli lavere enn om man kjørte med 166MHz FSB og 166MHz ram. (Selv om CPUen gikk på samme hastighet i begge tilfellene.) I teorien kunne man tenke seg at raskere ram skulle gi høyere ytelse, men fordi man går fra synkront til asynkront så kunne faktisk ytelsen falle. Grunnen er at brikkesettet måtte ha en buffer for å vidresende data mellom CPU og ram, og måtte vente til det stemte over ens med hastigheten på den andre bussen. Denne ventingen ga en merkbar økning i latency til minnet. (Ikke økning latencyen i selve minnet, men økning av latencyen i brikkesettet)

Det var dette fenomenet jeg mente ikke eksisterer på K8-baserte CPUer. Synkront vs. asynkront har ingen påvirkning på ytelsen i seg selv (forutsatt at alt annet er nogenlunde likt).

Lenke til kommentar

Det blir lite förvirrande ja...FX-57 är ju inte DDR533 default. Default är fortfarande 200, men default multi är satt till 14 bara. En annan sak...FX-55 är inte enbart Clawhammers nej...precis samma core som FX-57 har finns på de nyare FX-55.

Lenke til kommentar
Ok, skjønte ka du meinte nå. Men siden FX-57 støtter 533 vil jo det si at den kjører 267MHzx10.5 og vil det da si at minnet kan kjøres synkront med halve MP ? Det er det eg lurer på, og hvis det er mulig så er det jo en flott ting!

Den kan kjøre med halve multipliere ja. Siden begge multiplierene kan gå steg på 0,5 så er det vel ikke noe i veien for å kjøre begge multiplierene på f.eks 10,5.

Var dette et problem på tidligere CPU'er?, f.eks en A64 på 2,1GHz med 200MHz ram og 200MHz HT-buss, og dermed 10,5 minnemultiplier og 10,5 HT-buss multiplier.

Lenke til kommentar

AMD64 har INTE support för halva multipliers nej. Det är helt omöjligt att använda halv multi och sync minne med cpu. Det är grunden till att A64 bara finns i jämna tal. 1800,2000,2200,2400 etc. San Diego har fått en hel del dålig kritik för att minnekontrollern inte är lika bra som Winchesters och därför lägger dom med att den ska fungera bättre med DDR533 minne. Lite märkligt är det också att det inte står någonting hos AMD om FX-57 alls.

Lenke til kommentar

Takk, da fikk vi svar på det. (Det går ikke an å kjøre minnet og HT-bussen synkront med halve multipliere)

Derimot er det vel verd å merke seg fra ett av innleggene mine over her at det ikke spiller noen rolle for ytelsen om det kjører synkront eller ikke. Dermed er det bare å tyne HT-bussen og minnebussen helt uavhengig av hverandre. F.eks kan man prøve på CPU=10x300MHz=3GHz og RAM=3GHz/10,5=285,7MHz

Der det røde tallet er minnedivideren og kan være i steg av 0,5, mens det grønne tallet er CPU-multiplieren og bare kan være hele tall.

Lenke til kommentar

AMDs Jonathan Seckler bekrefter at Athlon 64 FX-57 har støtte for DDR533 (PC4300) her:

http://www.extremenano.com/article/AMD+Pon...X/154864_1.aspx

The shift to the 90-nm SOI process also means that the FX-57 differs in some small ways from the FX-55. Originally, the FX-55 supported just DDR-400 speeds; the FX-57's memory controller now will interface with DDR-533, and has some other small improvements, Seckler said.
Lenke til kommentar

Jag har nu grävt efter lite mer info om detta och på sätt och vis så är det "true" support för DDR533. Amd och hittils Nvidia ser ut att ha ordnat fram en "memory upclock" som i princip aldrig har fungerat till amd förr.

Ett exempel:

Upclock till DDR500 (4:5 divider) är om vi sätter cpu till 200 htt: 200/4X5=250 på ram och 2ghz på cpu om du har 10 multi.

Detta kan ju medföra underverk till hk som inte klockar speciellt högt på htt. Tex de nyare revisionerna av MSI NEO4 och Asus...OM deras biosingenjörer lägger till detta i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...