Gå til innhold

Ta opp lyd fra DVD

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en del musikk DVD'er, og på mange av dem er det sanger som ikke finnes på cd eller lignende. Det jeg lurer på, finnes det et program som enkelt kan ta opp bare lyden, og gjøre den om til mp3 fil eller noe?

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver ikke med dette selv, så jeg har ikke så god peiling, men tror du kan gjøre det på følgende måte. Kanskje ikke den letteste, men det er disse programmer jeg er vant til å bruke, og da til andre formål :

Ripp musikkvideoene med feks. Smartripper :

http://www.afterdawn.com/software/video_so...smartripper.cfm

Kjør VOB filen(e) gjennom TMPGEnc 2.5 :

http://www.tmpgenc.net/e_main.html

I TMPGEnc 2.5 velger du :

File - MPEGtools - simple de-multiplex

Dette splitter VOB filen i en video og en lyd-del.

Bruk lyddelen som den eri et DVD program (litt tungvindt..), eller kjør den gjennom et program som omformer denne filtypen. Egnet program finner du ved å skrive "ac3 to mp3" i feks Kvasir.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Simeplt. Jeg bruker et program som heter Cool Edit (genialt). Du spiller av dvd filmen på pcen, åpner volumkontrolleren, finner fram til innspilling og huker av "Stereo Mix". Da vil Cool Edit ta opp alle lyder som skjer på pcen inkludert filmen, men pass på så ingen ting forstyrrer f.eks. noen som logger seg på msn :p

Lenke til kommentar

Det beste er å kopiere digitalt, både mye raskere og du får bedre lydkvalitet

Men som sagt så er det litt plundrete å komme i gang med det.

Vet ikke om det finnes programmer som gjør hele prosessen automatisk.

Jeg har brukt dvd decrypter til kopiere lyd til harddisk og Besweet til konvertere til wav/mp3.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ripp inn med smart ripper. sett innstillingen "split every vob" (eller noe i den duren)

Det er fordi at på musikk-dvd så har gjerne hvert spor sin egen vob. Som du forøvrig kan rename til .mpeg sånn helt uten videre, hvis du allerede har rippet inn hele dvd'en.

Uansett. Hvis du ripper ifra plata med smart ripper riktig satt opp så får du en fil for hvert spor.

Så åpner du fila du vil ha lyd ifra i "virtual-dub mpeg2". Under "file" så finner du "save wav", og trykker der.

vips så har du lydsporet fra fila som wav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...