Heineoen Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hei! Hvordan kan jeg kjøre 2x150w foran og 2x220w bak høytalere på en 4x15w spiller? Altså 15w på hver utgang? Ulogisk! Og når jeg har 2 høytalere til som jeg ikke har tilkoblet i dashen, hvordan kan jeg koble dem når jeg har 4x15, for da har jeg vell bare 4 utganger til høytalere på spilleren? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) 4x15 watt og 2x150 watt + 2x220 watt? Det positive ved de 4x15 wattene er at de sannsynligvis er den oppgitte kontinuerlige effekten på spilleren, mens de 2x150 og 2x220 wattene kanskje er maks effekten høyttalerne tåler. Uansett hadde det vært best å drive iallfall bakhøyttalerne på en egen forsterker. Hva de to andre høyttalerne i dashbordet angår, finnes det to måter å koble flere høyttalere til en utgang: seriekobling og parallellkobling. Sannsynligvis har både høyttalerne i dashbordet og frontsettet 4 ohm impedans. Det vil nesten garantert ikke gå å parallellkoble disse to parene til et par utganger på spilleren, fordi høyttalerlasten (impedansen) da vil halveres (4 ohm -> 2 ohm), og spilleren takler sannsynligvis ikke en så lav impedans. Ved seriekobling vil det motsatte skje: høyttalerlasten vil dobles til 8 ohm, og spilleren vil da kun levere 2x7,5 watt til høyttalerne. Endret 27. juni 2005 av Exiter Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Tror du skal ta en kikk på Basic Car Electronics. Les fra pkt 2 og nedover. Tror du vil få mange av dine spørsmål besvart der Mange henger seg altfor mye opp i watt. Dette er bare tull, det som teller er forsterkerens evne til å levere strøm, noe som avgjøres av strømforsyninga. En høyttaler er en passiv komponent og kan ikke yte effekt (Watt). Det som oppgis er, som Exiter nevner, effekten som elementet tåler mekanisk og termisk før det feiler. Sats heller på få og gode komponenter enn mange av dårligere kvalitet. Kvantitet er ikke ensbetydende med kvalitet. Less is more! Got it? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Takk! Hvet noen en guide, som viser hvordan du kobler en forsterker til de bak da? (helst på norsk siden jeg ikke kan så mange fagutrykk på engelsk) Skal jeg ikke koble til de foran til forsterkeren da? Jeg får meg snart en Pioneer - DEH-P80MP, hva hjelper egentlig de 4x60w jeg har på spilleren hvis jeg skal ha en forsterker? Og bare en liten ting til, hvis jeg kjøper meg høytalere foran med rms 50w, ville min spiller ha sprengt den da? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Koble høyttalerne foran på forsterker. P80MP'en er kraftig nok til å drive de høyttalerne, men mest sannsynlig vil de ikke sprenges av det den har å gi. Du kan derimot få forsterkern i spillern til å klippe ved for mye pådrag og da vil de ødelegges. Les litt på den linken jeg ga deg så skjønner du alt dette selv etter en liten halvtimes lesing. Les opp om følsomhet; et parameter som er kjekt å ha i bakhodet. Søk f. eks på forumet etter "følsomhet" og google etter "sensitivity". Finner fort mye matnyttig på den måten Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Skal prøve å lese mer der etter hvert, men det ser komplisert ut må jeg si. Men har bare et spørsmål her: Hvis jeg hadde hatt en headunit med 20w og en med 60w koblet til en 100w ekstern forsterker til høytalerene hadde det egentlig vert noen forskjell på dette? Siden forsterkeren uansett leverer 100w? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) Jepp, stor forskjell. Det har med hvor stor kontroll forsterkeren har på elementene; enkelt sagt størrelsen på strømforsyninga. Som nevnt tidligere; ikke heng deg så mye opp i antall watt, tenk på hva som forsyner forsterkeren med strøm. En kan ikke generere mye effekt uten å ha mye inn. En det stor sikring, la oss si 2x40A på en klasse A/B firekanaler som er oppgitt til 4x100W RMS 0.02% THD/4ohm, 12V... +++... kan en anta at den er rimelig strømsterk. Om den låter bra kan en ikke si noe om, men det er ikke fantasitall ute og går iallefall. Klasse A/B forsterkere som har en typisk virkningsgrad på ~60% klasse D forsterkere har ofte en virkningsgrad på ~80%. Vet at det ser litt tungt ut, men hey, det siger inn etter hvert Bare du får inn litt basiskunnskaper om elektronikk og forståelse for ohms lov, virkningsgrad og hva som bestemer impedansen i en krets så er du godt på vei til å få en aha-oplevelse Endret 27. juni 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå